Gjest cc4d1...3ef Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Hei. Er det noen som vet hva barnevernet kan gjøre med tvangsvedtak bortsett fra å plassere barn i fosterhjem? Har de hjemmel til å ta bort foreldreansvar fra en forelder, eventuelt begge? Har de mandat til å endre samvær eller bosted for barnet ved å for eksempel plassere det hos nær slektning? Hvis de for eksempel vurderer det slik at barnet ikke får god nok omsorg hos nåværende bostedsforelder, kan de flytte det til samværsforelder? Kan de nekte samvær for samværsforelder dersom de vurderer det slik at barnet kun bør ha kontakt med bostedsforelder? Anonymous poster hash: cc4d1...3ef Lenke til kommentar
Gjest c018d...130 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Nå er det noen år siden jeg jobbet i barnevernet (privat og offentlig). Gjest cc4d1...3ef skrev (1 time siden): Er det noen som vet hva barnevernet kan gjøre med tvangsvedtak bortsett fra å plassere barn i fosterhjem? Et tvangsvedtak isolert sett er ikke nok til å plassere et barn i et permanent fosterhjem. Det skal litt mer til. Lov om barnevern er ganske tydelig her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-97/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4 Når barnevernet tar over omsorgen, så er det mye som skal utredes, sjekket, folk skal snakkes med, barnet skal bli hørt og fremme egne ønsker som skal bli tatt hensyn til. Så langt det lar seg gjøre. Ikke sjelden havner slike saker i Tingretten eller hos andre klageetater - og det drar ut tiden. Jeg har jobbet på akuttmottak som er et slags "venterom" til det blir bestemt hvor barnet skal plasseres, og hva slags tiltak som skal føres videre. Når jeg jobbet med dette for 10+ år siden, var det en tildels "uformel" regel om at dette skulle skje innen 6 måneder. Men vi hadde barn som hadde vært på akuttmottaket i 1,5 år.+ Gjest cc4d1...3ef skrev (1 time siden): Har de hjemmel til å ta bort foreldreansvar fra en forelder, eventuelt begge? Har de mandat til å endre samvær eller bosted for barnet ved å for eksempel plassere det hos nær slektning? Hvis de for eksempel vurderer det slik at barnet ikke får god nok omsorg hos nåværende bostedsforelder, kan de flytte det til samværsforelder? Kan de nekte samvær for samværsforelder dersom de vurderer det slik at barnet kun bør ha kontakt med bostedsforelder? Anonymous poster hash: cc4d1...3ef Svarene på alle spørsmålene dine er ja og nei. Det skal mye til, men det kan skje. Det er kort sagt helt umulig å svare på - uten å gå i dybden på hva det gjelder. Men i korte trekk; høres det usannsynlig og veldig ekstremt ut - det du skriver. Men dessverre er det store regionale forskjeller her. Anbefaler og ha en åpen, ærlig og imøtekommende dialog der "alle spiller på lag". Stritter du i mot, vil barneverne stritte i mot. Åpenhet, dialog og samspill gir tillitt og vil gi deg innpass og mer innflytelse i saksgangen. Men dessverre; går mange foreldre rett i "kamp-modus" mot barnevernet, og det gjør jobben bare vanskeligere og vil straffe barnet i det lengre løp. Det er i alle fall min erfaring. Jeg har alt for mange historier rundt dette. Men i utgangspunktet skal alt være mulig; ut fra det du spør om. Anonymous poster hash: c018d...130 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Foreldre har altfor sterke rettigheter. Barn blir ødelagt av å bli tilbakeført til uegnede foreldre. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 56 minutter siden Del Skrevet 56 minutter siden Markiii skrev (16 minutter siden): Foreldre har altfor sterke rettigheter. Barn blir ødelagt av å bli tilbakeført til uegnede foreldre. Jeg ble ødelagt i barnevernet så nei foreldre har ikke sterke rettigheter i det hele tatt jeg endte til og med opp uten utdannelse 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 53 minutter siden Del Skrevet 53 minutter siden Maskinfører skrev (1 minutt siden): Jeg ble ødelagt i barnevernet så nei foreldre har ikke sterke rettigheter i det hele tatt jeg endte til og med opp uten utdannelse Du hadde blitt enda mer ødelagt av foreldrene dine. Hvis det har skjedd feil i barnevernet, så er det ikke noe argument for å la barn lide hos uegnede foreldre. Det er et argument for å forbedre barnevernet. Leste du artiklene om barn som ble tvunget til å ha samvær med foreldre de egentlig ikke ville ha kontakt med? Flere av dem ble utsatt for overgrep av foreldrene under samvær i barnevernets regi. Fordi det var så jævla viktig at de absolutt måtte ha kontakt med de onde djevlene av noen foreldre. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 39 minutter siden Del Skrevet 39 minutter siden Markiii skrev (8 minutter siden): Leste du artiklene om barn som ble tvunget til å ha samvær med foreldre de egentlig ikke ville ha kontakt med? Flere av dem ble utsatt for overgrep av foreldrene under samvær i barnevernets regi. Fordi det var så jævla viktig at de absolutt måtte ha kontakt med de onde djevlene av noen foreldre. Det samme kan man lese om barn som har vært i fosterhjem, og på barnevernsinstitusjon. Jeg tar ingen "side" her. Bare registrerer at feil forekommer, både i saker hvor man har tatt over omsorgen, og i saker hvor man ikke har overtatt omsorgen, men hvor dette burde ha vært gjort. Lenke til kommentar
Gjest cc4d1...3ef Skrevet 29 minutter siden Del Skrevet 29 minutter siden Gjest c018d...130 skrev (48 minutter siden): Nå er det noen år siden jeg jobbet i barnevernet (privat og offentlig). Et tvangsvedtak isolert sett er ikke nok til å plassere et barn i et permanent fosterhjem. Det skal litt mer til. Lov om barnevern er ganske tydelig her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-97/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4 Når barnevernet tar over omsorgen, så er det mye som skal utredes, sjekket, folk skal snakkes med, barnet skal bli hørt og fremme egne ønsker som skal bli tatt hensyn til. Så langt det lar seg gjøre. Ikke sjelden havner slike saker i Tingretten eller hos andre klageetater - og det drar ut tiden. Jeg har jobbet på akuttmottak som er et slags "venterom" til det blir bestemt hvor barnet skal plasseres, og hva slags tiltak som skal føres videre. Når jeg jobbet med dette for 10+ år siden, var det en tildels "uformel" regel om at dette skulle skje innen 6 måneder. Men vi hadde barn som hadde vært på akuttmottaket i 1,5 år.+ Svarene på alle spørsmålene dine er ja og nei. Det skal mye til, men det kan skje. Det er kort sagt helt umulig å svare på - uten å gå i dybden på hva det gjelder. Men i korte trekk; høres det usannsynlig og veldig ekstremt ut - det du skriver. Men dessverre er det store regionale forskjeller her. Anbefaler og ha en åpen, ærlig og imøtekommende dialog der "alle spiller på lag". Stritter du i mot, vil barneverne stritte i mot. Åpenhet, dialog og samspill gir tillitt og vil gi deg innpass og mer innflytelse i saksgangen. Men dessverre; går mange foreldre rett i "kamp-modus" mot barnevernet, og det gjør jobben bare vanskeligere og vil straffe barnet i det lengre løp. Det er i alle fall min erfaring. Jeg har alt for mange historier rundt dette. Men i utgangspunktet skal alt være mulig; ut fra det du spør om. Anonymous poster hash: c018d...130 Samarbeider fint jeg. Takk for svar ❤️ Anonymous poster hash: cc4d1...3ef Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå