Gjest 6e3fe...e05 Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Hvilke jobb passer for de som ønsker minimalt å gjøre, men samtidig ikke skal trenge å levere resultater, eller være låst bak frister. Skal helt ærlig si jeg har følt på en veldig delt mening siste tiden om hva jeg skal begi meg ut på som neste jobb. Jeg har de siste 12 årene hatt jobber som krever at jeg leverer på alle fronter, mye å gjøre, alltid levere, og alltid med frister. Det har til tider vært veldig givende, men også veldig stressende. Usikker på hva som veier best, men tror faktisk jeg har lyst å prøve noe "enklere" en periode også bare for å kunne veie opp selv hva som er viktig for meg. Jeg tenkte litt på KAM stillinger, men hos bedrifter hvor du blir litt "glemt" i mengden av ansatte. Har flere bekjente som forteller om veldig fleksible arbeidsdager, mulighet for hjemmekontor når de vil ( utenom spesielle tilfeller) og som ikke er resultatbasert.. Lønna er lik uansett hva man gjør. Har også tenkt på stillinger som innkjøpsansvarlig/produktansvarlig, igjen bare ord via andre i stillinger som forteller om enkle dager hvor jobben går på "autopilot" og det meste som kreves å tenke over er egentlig bare å gjøre oppgavene som blir lagt foran en. Og det er ikke nødvendigvis mange av de. Men! hadde jo håpet at noen her kanskje kunne gitt noen tips også? Kanskje du vet om en jobb som ikke krever så allverdens av en og som tillater fleksibilitet og hvor man er mer ansvarlig for eget arbeid som gjøres. Kanskje litt "long shot" å prøve her, men skader nå ikke. Anonymous poster hash: 6e3fe...e05 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Om du med KAM meiner Key Account Manager så er vel det stillingar som særleg blir vurdert på resultatoppnåing? Unntaket er kanskje i ei bedrift der ein bruker denne tittelen på dei som i praksis er kontormedarbeidarar som berre skal svare på telefon når ein tilfeldig kunde ringer, men du kan ikkje rekne med at du får jobbe i ei slik bedrift. Arbeidstakarar som har få arbeidsoppgåver å utføre blir sjeldan erstatta med nytilsette. Dei aller fleste kontorjobbar er fleksible både med arbeidstid og muligheita for heimekontor, og jo mindre avhengig du er av å være i kontakt med kundar/brukarar/kollegaer jo meir fritt står du vanlegvis til å utføre kontorarbeidet når det passar deg best. Samme når du nevner innkjøpsansvarlig/produktansvarlig, det du leiter etter i eit arbeidsforhold finner du ikkje i stillingar som sluttar på -ansvarlig. Det kan sikkert være chill å jobbe på innkjøpsavdelinga, men for all del unngå tittelen -ansvarlig. Husk også at dersom det er lite å gjere så kan det fort også bli ein veldig kjedeleg jobb. Skal du ha minst mogleg å gjere så ville eg nok sett på jobbar der du er i "beredskap" i tilfelle det dukker opp arbeid, enten det er å jobbe nattskiftet på ein døgnopen bensinstasjon eller sitte som ordensvakt på eit hotell eller eit museum. Heilt passivt blir det ikkje for det er alltids ein liten sjans for at det kan bli hektisk, men mesteparten av tida vil du nok berre trenge å være tilstades. Stillingar som resepsjonist kan ofte også være slike jobbar der du stort sett sitt i ro og venter på at nokon har behov for deg. Det vil nok være vanskelig å finne slike jobbar som berre krever at du er tilgjengeleg og som også gir muligheit for heimekontor. Dersom det er godt nok å ha ein jobb der du ikkje heile tida må levere resultat, så vil eg anbefale at du ser deg rundt etter jobbar der du skal utføre eit praktisk gjeremål. I slike jobbar så er prestasjonsforventinga ofte berre at du gjennomfører gjeremåla med bortimot same effektivitet som dei andre arbeidstakarane. Dersom det er snakk om forholdsvis enkle gjeremål så vil du nok oppleve at det fort går på autopilot. Døme på slike stillingar er å jobbe ved eit samleband der du utfører jobben som ruller forbi, jobbe som sjåfør der du skal køyre ei bestemt rute, reinhald der du skal moppe over X rom, osv. 2 Lenke til kommentar
Gjest bfb0d...724 Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Prøv IKT i politiet, der er det lite som skjer og lite som må gjøres(kjenner en som driver med det) Der går det stort sett i tv spill og folk som logger seg på teams og stikker ut på ærender over en lav sko. Skal dog sies at det er fordi det ikke stort sett ikke er mye som må gjøres. Særlig nattevaktene på IKT har dager med få eller ingen arbeidsoppgaver. Anonymous poster hash: bfb0d...724 Lenke til kommentar
Gjest b2771...031 Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Nav må vell være den perfekte plassen, bare å godkjenne en søknad som de så og si har godkjent i svaret etter noen dager tar fort 5 måneder. Hva de driver med der borte fatter jeg ikke. Milliarder pøses inn i IT systemene men de gjør matematikk med kalkulator og regner feil. Evt kan en jo dra den enda lengre å bli en "naver", bare du sier at du er sliten nok ganger får du en diffus sykdom som ikke er målbar og lønn livet ut. Virker det som. Anonymous poster hash: b2771...031 Lenke til kommentar
Gjest 06213...3cb Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Kundeservice hos en av de største aktørene (tenk Vy, Telia, Norwegian osv) er ganske rolig. Det er absurd mye å gjøre, men det er så overveldende mye at ingen forventer at du skal komme i mål uansett. Det er bare å svare på mail i det tempoet som passer for deg. Så lenge du gjør noe og leverer greit innholdsmessig får du nok beholde plassen din. Anonymous poster hash: 06213...3cb Lenke til kommentar
William_S Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar (endret) Kontormedarbeider på en skole eller noe sånn kan jeg se for meg kan gå i et rolig tempo. Ikke er man lærer så man slipper den biten og ikke har man noe overordnet ansvar (slik feks rektor/assisterende rektor har). Vil tro det dog er mye koordinering og unødvendige møter. Lønna er kanskje ikke allverden, men det er jo en trygg jobb. Endret 10. februar av William_S Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Jobb for latsabber? Blir litt et litt retorisk svar men finn noe du brenner for og lær deg en skill fra nettet, Youtube osv you name it. Du velger selv hvor mye tid og energi du vil bruke på det. Finner du noe du brenner for så vil du jo naturligvis ikke være en "latsabb" Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Hvis man finner rette arbeidsstedet, kan nok nattevaktstillinger være ganske så bedagelige. Gjest b2771...031 skrev (På 4.2.2025 den 18.15): Nav må vell være den perfekte plassen, bare å godkjenne en søknad som de så og si har godkjent i svaret etter noen dager tar fort 5 måneder. Hva de driver med der borte fatter jeg ikke. Milliarder pøses inn i IT systemene men de gjør matematikk med kalkulator og regner feil. Eh, jeg har jobbet i NAV. Ikke som saksbehandler, men samarbeidet tett med dem. Tro meg, det er ikke en jobb for latsabber. Tvert i mot er det et system som brenner ut sine ansatte. Svært mange arbeidsoppgaver som kunne vært automatisert, er ikke det pga. elendige IT-systemer og hver saksbehandler må behandle et enormt antall søknader. I tillegg er systemet rigid, preget av mye byråkrati og saksbehandlers handlingsrom i møte med brukerne dermed svært begrenset. Ved NAV-kontoret jeg jobbet ved, var det et mønster at man ansatte nyutdannede personer som ble sykemeldte og/eller sluttet etter kort tid. De som orket å jobbe der over tid, var folk som fikk karret til seg en lederstilling eller en annen stilling som ikke innebar saksbehandling. 1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) Gjest 06213...3cb skrev (På 4.2.2025 den 18.24): Kundeservice hos en av de største aktørene (tenk Vy, Telia, Norwegian osv) er ganske rolig. Det er absurd mye å gjøre, men det er så overveldende mye at ingen forventer at du skal komme i mål uansett. Det er bare å svare på mail i det tempoet som passer for deg. Så lenge du gjør noe og leverer greit innholdsmessig får du nok beholde plassen din. Anonymous poster hash: 06213...3cb ??? Jobbet selv hos Telia i ungdommen. Et mareritt. Du må være på jobb 10min før du begynner fordi du må være klar til å svare på samtaler i det klokken slår 08:00, og du kan ikke legge på klokken 16:00. Så hver dag jobber du mye gratis. Før du har gjort deg ferdig med samtalen har køen økt til +100 og du har store skjermer som blinker konstant rødt fordi det er konstant kø. Du blir målt på hvor mye tid du bruker på dass, og du blir tilegnet ulike tidspunkter til lunsj hver dag, og risikerer å må lunsje alene, dette fordi ikke alle kan logge seg av samtidig. Det er ikke muligheter til å kunne prate med kolleger, siden du hele tiden må svare på henvendelser fra kunder som ikke evner å lese fakturaen. For ikke å snakke om lønnen. Du tjener mer ved å «nav’e», mye mer. Endret 14. februar av iblazeqt Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Hugo_Hardnuts skrev (18 minutter siden): Hvis man finner rette arbeidsstedet, kan nok nattevaktstillinger være ganske så bedagelige. Eh, jeg har jobbet i NAV. Ikke som saksbehandler, men samarbeidet tett med dem. Tro meg, det er ikke en jobb for latsabber. Tvert i mot er det et system som brenner ut sine ansatte. Svært mange arbeidsoppgaver som kunne vært automatisert, er ikke det pga. elendige IT-systemer og hver saksbehandler må behandle et enormt antall søknader. I tillegg er systemet rigid, preget av mye byråkrati og saksbehandlers handlingsrom i møte med brukerne dermed svært begrenset. Ved NAV-kontoret jeg jobbet ved, var det et mønster at man ansatte nyutdannede personer som ble sykemeldte og/eller sluttet etter kort tid. De som orket å jobbe der over tid, var folk som fikk karret til seg en lederstilling eller en annen stilling som ikke innebar saksbehandling. Lenge siden du jobbet hos NAV? Jeg har jobbet med CTO’er som jobbet i mange år som principal engineers i NAV IT, og har inntrykk av at NAV sine IT systemer er veldige gode i dag. Men mulig dette er løsninger innbyggerne bruker, og ikke interne systemer ansatte bruker(?). Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar iblazeqt skrev (10 minutter siden): Lenge siden du jobbet hos NAV? Jeg har jobbet med CTO’er som jobbet i mange år som principal engineers i NAV IT, og har inntrykk av at NAV sine IT systemer er veldige gode i dag. Men mulig dette er løsninger innbyggerne bruker, og ikke interne systemer ansatte bruker(?). Ja, det begynner å bli en stund siden, så det kan jo ha blitt bedre. Det hører med at dette var på den kommunale siden av NAV, ikke den statlige. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå