Salvesen. Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Baranladion skrev (1 minutt siden): Nja, kan like gjerne være at du går rett i samme felle som du mener Listhaug gikk i... Jeg er enig i at brikkene tegner et bilde, men hvis man ser på lignende hendelser i skoleskytingenes Mekka (USA) så handler det ofte om einstøinger som går til angrep på skolen de selv har gått på. Derfor jeg siterte foreløpig etterforskning, det er for tidlig å anta noe, selvom det er noen brikker som er på plass. Ja det kan jeg absolutt. Men jeg tviler, som sagt. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Salvesen. skrev (6 minutter siden): Har ikke sagt jeg vet, har til og med lagt opp til veddemål som per definisjon handler om tipping, men jeg mener odsen er på min side. Det var vel dagens understatement? Sitat Vedder lett 50k på at det hele faller på rasisme til slutt, enkleste 50 jeg kommer til å tjene noen gang. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Baranladion skrev (Akkurat nå): Det var vel dagens understatement? Nei har absolutt veddet mer med det jeg anser som dårligere odds. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Salvesen. skrev (13 timer siden): Det har vært åpenbart siden en forsto hvilken skole hen var på, den hen unlatte å drepe "visse" mennesker samt at de drepte er innvandrere. Det er ett helt typisk white knight oppsett. Vedder lett 50k på at det hele faller på rasisme til slutt, enkleste 50 jeg kommer til å tjene noen gang. At logopeder mener en ikke kan bekrefte at det snakkes svensk engang er kjøpt å betalt. Det virker som du tror at hele statsapparatet og politiet er en gjeng nazister/rasister som prøver beskytte sin egen ideologi ved å fornekte at den var involvert.. eller noe annet motiv? I så fall hva? Og i tillegg at med eksperter blir kjøpt og betalt for å lyve i media. Jeg synes det er positivt at offentlige myndigheter ikke går ut med informasjon før de har nok innehold/informasjon til å konkludere uansett hva svaret blir. Når det er sagt så virker mye av informasjonen peke i samme retning, det virker ikke urimelig at hendelsen kan være motivert av rasisme eller mobbing/ekskludering/hat mot samfunnet - eller en god blanding. Når politiet har fått tak i innholdet fra diverse SoMe, telefondata m.m. så vil de nok komme med et svar til offentligheten. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Noxhaven skrev (2 minutter siden): Det virker som du tror at hele statsapparatet og politiet er en gjeng nazister/rasister som prøver beskytte sin egen ideologi ved å fornekte at den var involvert.. eller noe annet motiv? I så fall hva? Og i tillegg at med eksperter blir kjøpt og betalt for å lyve i media. Jeg synes det er positivt at offentlige myndigheter ikke går ut med informasjon før de har nok innehold/informasjon til å konkludere uansett hva svaret blir. Når det er sagt så virker mye av informasjonen peke i samme retning, det virker ikke urimelig at hendelsen kan være motivert av rasisme eller mobbing/ekskludering/hat mot samfunnet - eller en god blanding. Når politiet har fått tak i innholdet fra diverse SoMe, telefondata m.m. så vil de nok komme med et svar til offentligheten. Ehm nei det er absolutt ikke det jeg sier. Jeg er lei av at høyre vridde galninger stadig begår nye angrep. Jeg ønsker en slutt på det. En må få opp fokuset på et voksende problem. I tillegg til fokuset på å forbedre innvandrer situasjonen. 3 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Hörde på radion för några dagar sen tydligt hur sångaren i Iron Maiden (tror jag det var) tydligt sjöng att han bor i Sundbyberg i en av deras sånger. Väldigt mycket tydligare än vad man hörde vad som sades på det där klippet i alla fall. 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Lyssnade på klibbet igen. Klarar ikke av att höra något alls ... 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Salvesen. skrev (3 timer siden): Jeg er lei av at høyre vridde galninger stadig begår nye angrep. Jeg ønsker en slutt på det. En må få opp fokuset på et voksende problem. Hva legger du i begrepet høyrevridd? Og hva hjelper det å rope høyt om at det er en høyrevridd/rasistisk motivert handling før man vet noe særlig og kort tid etter handlingen? Meg bekjent så er ikke det akkurat fruktbart. Det er ganske stort fokus på høyreekstremistiske grupper, men de tilfellene jeg tror du refererer til (ABB, Manshaus og denne) er ekstremt vanskelig å avdekke siden det er ensomme ulver. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Baranladion skrev (2 timer siden): Hva legger du i begrepet høyrevridd? Og hva hjelper det å rope høyt om at det er en høyrevridd/rasistisk motivert handling før man vet noe særlig og kort tid etter handlingen? Meg bekjent så er ikke det akkurat fruktbart. Det er ganske stort fokus på høyreekstremistiske grupper, men de tilfellene jeg tror du refererer til (ABB, Manshaus og denne) er ekstremt vanskelig å avdekke siden det er ensomme ulver. Jeg mener bare at det åpenbart trenger mer fokus for å unngå slike situasjoner. jeg tenker også det er greit å være åpne om ting. Å si at en ikke engang kan tyde at det er svensk, det er ikke mye åpenhet. Som ett eksempel. ingen som trenger å konkludere med noe som helst, men en kan fortsatt dele info. Det er mange som sliter i diverse miljøer nå pga så lite åpenhet. 1 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar (endret) Salvesen. skrev (2 timer siden): Jeg mener bare at det åpenbart trenger mer fokus for å unngå slike situasjoner. Evt: « … det er skremmende å se hvilke krefter vi har med å gjøre. Vi kan ikke være naive». ? Salvesen. skrev (2 timer siden): Å si at en ikke engang kan tyde at det er svensk, det er ikke mye åpenhet. Som ett eksempel. Jeg har kun hørt VG sin versjon, og syns det er særdeles utydelig. Tar gjerne imot link til TV4 sin versjon som skal vise hva som blir sagt og på hvilket språk. Så blir det jo litt ord mot ord kanskje? TV4 er det eneste mediet som har konkludert med hva som blir sagt, så om de er kjøpt og betalt eller om logopeden er det blir jo også en spekulasjon. TV4 har jo også et motiv i å "slå fast noe", da slike nyheter selvsagt selger, feks. Salvesen. skrev (2 timer siden): ingen som trenger å konkludere med noe som helst, men en kan fortsatt dele info. Det er mange som sliter i diverse miljøer nå pga så lite åpenhet. Det er jeg helt enig i, men du ser hvor lett det er å (egentlig) konkludere, selvom vi foreløpig bare har nok info til å spekulere. Så er jeg litt usikker på hva du mener om åpenhet? Jeg har (faktisk) tillitt til at politiet best bestemmer hva som skal komme ut og når. En fortløpende åpenhet og utlevering av info før noe er sjekket og bevist kan føre til store komplikasjoner, falske tips, gjengeldelser , og en enorm ryddejobb i ettertid. Altså, på flashback så ble det spekulert i x-antall mennesker ink gjerningsmannen og de visste hvem gjerningsmannen var med ganske stor sikkerhet før politiet sa det, allikevel, så er det politiets jobb å være helt sikker før de går ut med noe. Om det betyr at gjerningsmannen hadde legitimasjon på seg, og hadde skrevet avskjedsbrev, så kan det fortsatt være slik at politet sjekker DNA eller andre ting for å være helt sikre på at de går ut med korrekt informasjon. Slike ting skal, og må ta tid og kan ikke ha åpenhet som førstepri, selvom verden er aldri så utålmodig Endret 11. februar av Baranladion Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Baranladion skrev (31 minutter siden): Evt: « … det er skremmende å se hvilke krefter vi har med å gjøre. Vi kan ikke være naive». ? Jeg har kun hørt VG sin versjon, og syns det er særdeles utydelig. Tar gjerne imot link til TV4 sin versjon som skal vise hva som blir sagt og på hvilket språk. Så blir det jo litt ord mot ord kanskje? TV4 er det eneste mediet som har konkludert med hva som blir sagt, så om de er kjøpt og betalt eller om logopeden er det blir jo også en spekulasjon. TV4 har jo også et motiv i å "slå fast noe", da slike nyheter selvsagt selger, feks. Det er jeg helt enig i, men du ser hvor lett det er å (egentlig) konkludere, selvom vi foreløpig bare har nok info til å spekulere. Så er jeg litt usikker på hva du mener om åpenhet? Jeg har (faktisk) tillitt til at politiet best bestemmer hva som skal komme ut og når. En fortløpende åpenhet og utlevering av info før noe er sjekket og bevist kan føre til store komplikasjoner, falske tips, gjengeldelser , og en enorm ryddejobb i ettertid. Altså, på flashback så ble det spekulert i x-antall mennesker ink gjerningsmannen og de visste hvem gjerningsmannen var med ganske stor sikkerhet før politiet sa det, allikevel, så er det politiets jobb å være helt sikker før de går ut med noe. Om det betyr at gjerningsmannen hadde legitimasjon på seg, og hadde skrevet avskjedsbrev, så kan det fortsatt være slik at politet sjekker DNA eller andre ting for å være helt sikre på at de går ut med korrekt informasjon. Slike ting skal, og må ta tid og kan ikke ha åpenhet som førstepri, selvom verden er aldri så utålmodig Nei, det er ikke det jeg mener. Blir for dumt for å bruke min tid på. ja til mer fokus på kriminalitet som dette! La det aldri skje igjen. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar (endret) Salvesen. skrev (21 minutter siden): ja til mer fokus på kriminalitet som dette! La det aldri skje igjen. Er her jeg faller av, fordi du hevder (med odds som tilsier at du kan satse 50k og tjene de letteste 50k i hele ditt liv på) at dette er rasistisk/høyreekstremistisk terror. Mens kriminalitet som skoleskytinger veldig ofte er en helt annen kriminalitet, begått av ensomme ulver som "radikaliserer seg selv". Stikkordene her er ofte psykisk helse, isolasjon og mobbing samt tilgang på våpen. Når det gjelder Religiøs/høyreekstrem terror er det noe helt annet, her har man grooming, ekkokammer og grupperinger som må infiltreres for å kunne stoppe planer for de går ut i aksjon. Du får ikke stoppet de fleste skoleskyttere ved å ha skikkelig fokus på "høyrevridde galninger". Så ja, 100% enig, mer fokus på kriminalitet som dette, men før vi gjør det så må vi jo ha tålmodighet til å med sikkerhet stadfeste hva slags kriminalitet det faktisk er snakk om. Der går du og Listhaug i samme fella. Endret 11. februar av Baranladion 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 11. februar Forfatter Del Skrevet 11. februar (endret) fra nrk.no Sitat Ofrene i skoleskytingen i Örebro i Sverige forrige tirsdag ser ut til å ha vært tilfeldig valgt ut, forteller Niclas Hammargren, viseregionspolitimester i Bergslagen, til Ekot på Sveriges Radio. – Det vi kan se i selve fremgangsmåten så langt vi kan tolke det inne på skolen, er at det ligner mer på et tilfeldig utvalg av ofre, basert på hvordan ofrene har blitt skutt, hvordan de har blitt truffet og hvordan gjerningsmannen har beveget seg, sier Hammargren til radiokanalen. – For øyeblikket peker mye på at dette er tilfeldig utvalgte ofre, sier han videre. Jeg vet ikke om info om alle ofrene er tilgjengeliggjort, men det er ikke utenkelig at de noenlunde utgjør et snitt av menneskene som er tilknyttet skolen, og da ikke uten videre kan tas som bevis for noe motiv. Syns uttalelsene fra politiet ser ut til å gå litt i den retningen. Endret 11. februar av bo1e Lenke til kommentar
rabler Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar (endret) On 2/10/2025 at 8:15 PM, Paxville said: https://www.vg.no/nyheter/i/4Bl9OG/advarer-mot-video-fra-masseskytingen-kan-ikke-slaa-fast-at-det-snakkes-svensk Salvesen derimot, vet mer enn både Politi og etterforskere om både motiv, og hva som ble skreket. Det er bra vi har ekspertisen på plass her på diskusjon.no Han kaller en spade for en spade. Det er mye mer spennende med alle rasistene som nå plutselig må "ha alle fakta på bordet først". Det er jo spennende nye takter fra den kanten. Mon tro om de vil huske det til neste gang? Endret 11. februar av rabler Lenke til kommentar
Paxville Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar rabler skrev (6 minutter siden): Han kaller en spade for en spade. Det er mye mer spennende med alle rasistene som nå plutselig må "ha alle fakta på bordet først". Det er jo spennende nye takter fra den kanten. Mon tro om de vil huske det til neste gang? Næmmen, er du her fremdeles. 😁 Nå blir det mye sakligheter igjen her inne. 🤣 2 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar 1 hour ago, bo1e said: fra nrk.no Jeg vet ikke om info om alle ofrene er tilgjengeliggjort, men det er ikke utenkelig at de noenlunde utgjør et snitt av menneskene som er tilknyttet skolen, og da ikke uten videre kan tas som bevis for noe motiv. Syns uttalelsene fra politiet ser ut til å gå litt i den retningen. Har läst information i en tidning. Detaljerat om alla utom två. 8 invandrare fra forskjelliga land och två med svenska kvinne namn. Stort spann i ålder också. Antar att det finns en massa spekulationer på flashback men vad jag har sett så verkar det finns minimalt med information om gärningsmannen. Intressant hur en del verkar vara helt sikra trots att det ikke finns noen information ... Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar bo1e skrev (2 timer siden): fra nrk.no Jeg vet ikke om info om alle ofrene er tilgjengeliggjort, men det er ikke utenkelig at de noenlunde utgjør et snitt av menneskene som er tilknyttet skolen, og da ikke uten videre kan tas som bevis for noe motiv. Syns uttalelsene fra politiet ser ut til å gå litt i den retningen. Skoleskytinger er vel sjelden særlig målrettet hva angår ofre, men skolen som blir angrepet er nok litt mindre tilfeldig, vil jeg anta. Terroristen angriper denne skolen av en grunn, men hvem som blir skutt handler nok mer om tilfeldigheter. Det store spørsmålet er hvorfor denne skolen blir angrepet. Er det fordi elevene som går der er av utenlandsk herkomst, eller er det fordi gjerningsmannen selv har gått der, og skal ta ut sin hevn på verden på et sted han kjenner til? Det har vel kommet frem at aksjonen er planlagt, med innkjøp av røykgranater, våpen og ammunisjon, så det vil være lett å anta at selve åstedet for terrorhandlingen også er planlagt. rabler skrev (1 time siden): Han kaller en spade for en spade. Det er mye mer spennende med alle rasistene som nå plutselig må "ha alle fakta på bordet først". Det er jo spennende nye takter fra den kanten. Mon tro om de vil huske det til neste gang? Jeg tror alle har godt av flere fakta på bordet før man begynner å peke fingre. Det er nøyaktig denne holdningen om hva man tenker er sannsynlig utifra det lille man foreløpig vet som ikke er bra. Evt mener du at etterforskningen nå bare skal lukkes og man skal legge saken død og si det var en rasistisk, høyreekstrem terroraksjon? Evt, konkludere med at det var det, og deretter lete etter bevis i den retning? Er det ikke bedre å ikke anta og heller finne ut av hva det er som faktisk skjedde, og hvorfor noe sånt kan skje? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå