Markiii Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar En Gedi skrev (23 minutter siden): Nei det gjør jeg ikke, og det kommer nok mer frem angående amatørene i Sverige og hvordan denne RS kunne få våpentillatelse. Kutt ut trolling nå. 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar (endret) VifteKopp skrev (17 minutter siden): Man kan såvidt jeg vet få livstid for drap i Sverige også. måtte google det, og de praktiserer visstnok tidsubestemt ved livtidsdom. eks. drepte 7, slapp ut etter 20 år. https://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Flink hvorvidt noen har sittet lengre aner jeg ikke. man poenget mitt var bare at det virker som merkelappen terror i utgangspunktet gir strengere straff enn tilsvarende handling, som ikke har politisk/religiøs bakteppe. (men jeg har ikke studert masse dommer så skal ikke vedde på det, for å si det sånn) Endret 5. februar av Mr.M Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Ja, det ser ut som om livsstid ikke nødvendigvis betyr at man sitter inne hele livet, noe som er ganske forvirrende. Men ja, terror straffes hardere, og grunnen er nok at terror har en smitteeffekt som psykisk sykdom eller rent personlig motiver ikke har. 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar 2 hours ago, Boing_80 said: Jeg sikter til Lone wolf og alt det andre de prøver å forklare hendelsen med. Hvorfor kalles det ikke for terror og vedkommende terrorist? Tror ikke man normalt kallar skolskjutningar (som ju faktiskt är rätt vanligt i USA terrorism). Har väl också för mig att man ibland kommer med samma förklaringar när det är muslimer iblandade. 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar fredrik2 skrev (20 minutter siden): Tror ikke man normalt kallar skolskjutningar (som ju faktiskt är rätt vanligt i USA terrorism). Har väl också för mig att man ibland kommer med samma förklaringar när det är muslimer iblandade. Iblant er en underdrivelse og trolig ikke slik. 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar 1 minute ago, Boing_80 said: Iblant er en underdrivelse og trolig ikke slik. Men er det ikke så att det i skoleskjutningar ofta ikke handlar om folk som er terrorister medans man i händelser med muslimer faktiskt oftare har politiska motiv? Som han som körde in i folk i Stockholm för några år sen, skjutning i Oslo på den där baren? Sen anses ju både Breivik och han Munshausen som terrorister skulle jag si. 3 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Noxhaven skrev (13 timer siden): Man kan være psykisk stabil, skaffe våpenlisens, så bli psykisk ustabil. Derav burde det være en bedre oppfølging spør du meg. Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Boing_80 skrev (4 timer siden): Hehehehe...må bare le av disse kommentarene. En god latter forlenger livet så takk for det. Smakløs kommentar. 6 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar VifteKopp skrev (4 timer siden): Hvis han skal kalles for terrorist må han hatt et politisk/ideologisk mål med massedrapene (ala Breivik). Med atterhald på at svensk lovgiving kan være annaleis så er terror i Norge definert som ei handling som har til hensikt å: Forstyrre samfunnsfunksjonar, skape alvorleg frykt, eller tvinge myndigheitene til å måtte gjere noko som dei ellers ikkje ville gjort. Ei skuleskyting vil både forstyrre samfunnsfunksjonar og då særleg undervisningssektoren og nødetatane. I tillegg vil dette sjølvsagt spre alvorleg frykt både for dei som var direkte berørt og samfunnet forøvrig. Det einaste som manglar for å krysse av alle sjekkpunkta er eit manifest som krever politisk endring. Dette er terror. 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar The Avatar skrev (10 minutter siden): Med atterhald på at svensk lovgiving kan være annaleis så er terror i Norge definert som ei handling som har til hensikt å: Forstyrre samfunnsfunksjonar, skape alvorleg frykt, eller tvinge myndigheitene til å måtte gjere noko som dei ellers ikkje ville gjort. Ei skuleskyting vil både forstyrre samfunnsfunksjonar og då særleg undervisningssektoren og nødetatane. I tillegg vil dette sjølvsagt spre alvorleg frykt både for dei som var direkte berørt og samfunnet forøvrig. Det einaste som manglar for å krysse av alle sjekkpunkta er eit manifest som krever politisk endring. Dette er terror. Du blander to ting: Det første er forskjellen mellom den rent juridiske og allmenne definisjonen av terror. Det andre er at du sniker inn «til hensikt» inn i gjerningspersonens motiv. 3 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Neptun1 skrev (10 timer siden): Smakløs kommentar. Smakløs sier du. Jeg bare hører en mengde bortforklaringer av typen Lone wolf osv. Det samme ytre høyre prøver seg på mtp. Breivik. 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar 1 hour ago, Boing_80 said: Smakløs sier du. Jeg bare hører en mengde bortforklaringer av typen Lone wolf osv. Det samme ytre høyre prøver seg på mtp. Breivik. Så vad tror du har hänt om nu förklaringarna och informationen är helt fel? 2 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar 1 hour ago, Boing_80 said: Jeg bare hører en mengde bortforklaringer av typen Lone wolf osv. Det samme ytre høyre prøver seg på mtp. Breivik Skjønner ikke hvor du vil. Politiet har sagt at de ikke regner med at det er terror, noe som tyder på at det ikke var et angrep rettet mot flyktinger. Det gjenstår selvfølgelig å se, men å snakke om bortforklaringer synes jeg er prematurt. 5 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar (endret) Rhabagatz skrev (9 timer siden): Skjønner ikke hvor du vil. Politiet har sagt at de ikke regner med at det er terror, noe som tyder på at det ikke var et angrep rettet mot flyktinger. Det gjenstår selvfølgelig å se, men å snakke om bortforklaringer synes jeg er prematurt. Prematurt fordi det er oppklart at det er lyshudet person? Jeg husker med gru hva mange gjorde da Breivik gikk amok. Dvs. at altfor mange var skråsikre på at det var Al-Qaida og mange innvandrere særlig i Oslo fikk det vanskelig timene før det ble opplyst at det var en nordmann. Men du skjønner sikkert ikke det fordi du er trolig ikke mørkhudet og derfor kan du ta deg friheten til lefle med begreper. Hadde det vært en med arabisk klingende navn så hadde oppgulpet vært hovedtema i alle kommentarfeltene rundt om i landets nettaviser osv. Dere får si hva dere vil. Hykleriet er ganske tydelig og jeg velger å kalle det for nettopp det. Jeg tror ikke jeg bryter forumets regler. I så fall får moderatorene gi meg advarsel. Men med tanke på hvor drøye tråder som får stå her så håper jeg at det vises skjønn og rettferdighet. Endret 6. februar av Boing_80 3 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar On 2/5/2025 at 6:54 PM, Mr.M said: hadde han ropt Sieg Heil eller Allahu Akbar kunne det gitt 30 år, mens "bare en vanlig massemorder" er maks straff 21 år? (Hvis vi ser bort fra forvaring) slik er det vel i Norge(?) vet ikke med Sverige Han skal vist ha ropt, dra fra Europa, mellom skuddene. Så da er vel motivet klart. https://www.yahoo.com/news/swedish-school-gunman-named-unemployed-160805146.html Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Ove38 skrev (12 minutter siden): Han skal vist ha ropt, dra fra Europa, mellom skuddene. Så da er vel motivet klart. https://www.yahoo.com/news/swedish-school-gunman-named-unemployed-160805146.html Om han så skal vist ha ropt.. Tja, kanskje vi skal vente til en seriøs media raporterer dette? Når ingen i Sverige, ingen i Norge og ingen i Danmark skriver noe om det ennå, selv om det ville gitt ekstremt mange klikks så virker det veldig som at det er noe veldig usikkert som ingen ønsker ta sjansen på å raportere siden det ennå så lenge ikke kan kategoriseres som noe annet enn "Hear say".. vel annet enn deg og "yahoo.com" da. Er dette noe du ønsker å stå for her på forumet? Han skal vist.. så da er vel motivet..? 3 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar 3 minutes ago, Noxhaven said: Om han så skal vist ha ropt.. Tja, kanskje vi skal vente til en seriøs media raporterer dette? Når ingen i Sverige, ingen i Norge og ingen i Danmark skriver noe om det ennå, selv om det ville gitt ekstremt mange klikks så virker det veldig som at det er noe veldig usikkert som ingen ønsker ta sjansen på å raportere siden det ennå så lenge ikke kan kategoriseres som noe annet enn "Hear say".. vel annet enn deg og "yahoo.com" da. Er dette noe du ønsker å stå for her på forumet? Han skal vist.. så da er vel motivet..? Såg nettopp en video på svenska tv 4 där de påstår detta. De visar också videon som det gäller. (Jag hörde knappt noe men orkade ikke gå fram och tillbake) Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 6. februar Forfatter Del Skrevet 6. februar (endret) Det skrives mye frem og tilbake om ropingen. At det ikke er han som roper, at han var helt stille mens han gikk rundt, at det er noe helt annet som blir ropt, at en lærer skal ha sagt at det er de som roper osv. Fortsatt greit å vente på bekreftelser. Endret 6. februar av bo1e 2 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar (endret) https://www.tv4play.se/klipp/1fcae0dbba08bee2795e/video-ropet-innan-skotten-i-orebro-ni-ska-bort-fran-europa edit: Jag klarar ikke av att höra noe og med tanke på hur många eksempel det finns där man hör det de sier att man ska höra och samma lydspår kan uppfattas helt forskjellig så är jag skeptisk. Endret 6. februar av fredrik2 Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Det er vel minst 2 svensker og en bosniakk som er drept så han har tydeligvis ikke bare gått etter (mørke) innvandrere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå