Gå til innhold

Nå vil Ruter hente deg i selvkjørende bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette minner meg om skandaleprosjektet til Vy. Vy som ikke akkuat har mangel på ting å forbedre, hev seg heller inn i leiebilmarkedet for noen år siden. Flere hundre biler ble kjøpt inn, direktørstillinger opprettet og så med skattebetalernes subsidier i ryggen så gikk de inn for å prøve å konkurrere ut kommersielle bilutleieaktører.  Alle utenom direktørene i VY så at dette ville bli en fiasko og det ble det til slutt. Prosjektet nedlagt og hundrevis av millioner rett i toalettet.

Nå vil Ruter kopiere dette. I stedetfor å konsentrere seg om kjernevirksomheten som for eksempel å sørge for at elbusser kan komme seg fram til tross for noen snøfnugg her og der, så hiver de seg over det som i bunn og grunn er en taxi-.tjeneste. Disse bilene som liksom er "selvkjørende" kommer nemlig med en betalt sjåfør bak rattet. Dette er ingen utviklet tjeneste, men et forskningsprosjekt som ikke har noen ting med kjernevirksomheten å gjøre. Skulle de ha satset på autonomi så ville det mest nærliggende være å prøve å fjerne sjåføren på skinnegående trafikk sånn som T-banen, men det tør de vel ikke pga fagforeningene.

Fungerende eier(Oslo Kommune) bør umiddelbart instruere Ruter om å trekke seg ut av dette før det blir enda mer tap.

Endret av uname -i
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

De hadde det samme her lokalt hvor jeg bor.. Dog kjørte bare bilene én veldig kort bussrute fra Stasjonen til et boligfelt og tilbake. En veldig enkel vei egentlig.
Sjåføren som er med som sikkerhet sa til lokalavisa at han 2 år senere kan telle på 1 hånd hvor mange ganger han ikke har trengt å ta på rattet gjennom en hel ruterunde. 
Han sa også at han ble lei etter 2 dager hvor han hele tiden måtte "vente" på at bilen skulle gjøre noe feil så han syntes det bare ble lettere at han kjørte selv siden Ruter ikke hørte etter på tilbakemeldinger.
2 uker senere hadde han fått sparken og ny sjåfør satt inn og han mente at han knapt tok på rattet gjennom hele ruta.
Når da journalistene spurte om å få være med på en tur..Nei da hadde de tekniske problemer pga oppdatering så han måtte kjøre den dagen. 
Samme skjedde de pågående 3 gangene hvor journalistene spurte om å få sitte på.
Så en journalist sendte heller moren sin som "undercover" agent da tjenesten er forbeholdt den eldre garden som er hjemme på dagtid og som tar denne ruta normalt. 
Sjåføren hadde hele tiden henda på rattet ble det sagt.

 

Så vi får se om Norge er klart for dette.
Jeg vil vel logisk tro at mye har med oppmerking av veier å gjøre? Var i hvert fall det musk sa var viktig. Og derfor også Norge var et godt sted å teste da vi hadde god oppmerking generelt

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Intressant at man kan bestille en egen taxi (tjänsten hent) i ändå ett rätt stort område för 50 kr, alltså bara några kr mer än vad jag får betala för en busstur. 

Denna typen självkörande bilar är antagligen framtiden men för att testa ut dem ska de självklart redan vara autonoma. 

Detta forskningsprosjektet kan inte vara billigt och de må förlora en massa pengar på taxi tjänsten. Tvivlar på att det er de som utvikler noe som helst på själva bilarna.

Men det er vel som prisingen i kollektiv trafikken i Trondheim, noen får betala andras reiser. Kostar lika mycket att ta buss eller tog mellan Lundamo och Skatval som är en sträcka på kanske 7-8 mil som att ta bussen några km i byen. 

 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 timer siden):

 

Fungerende eier(Oslo Kommune) bør umiddelbart instruere Ruter om å trekke seg ut av dette før det blir enda mer tap

 

Oslo Kommune er ikke fungerende eier. Oslo kommune er eier, sammen med Akershus fylkeskommune.

Ta det for gitt at dette er godt forankret hos eierne og deres politikker.

Endret av Orion666
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (43 minutter siden):

Oslo Kommune er ikke fungerende eier. Oslo kommune er eier, sammen med Akershus fylkeskommune.

En utrolig viktig og relevant korreksjon.

 

Orion666 skrev (43 minutter siden):

Ta det for gitt at dette er godt forankret hos eierne og deres politikker.

Historien er full av dumme ting som har vært godt forankret.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (56 minutter siden):

En utrolig viktig og relevant korreksjon.

 

Historien er full av dumme ting som har vært godt forankret.

Ja. Det er viktig hvem som er eier.

Og uansett utfall av utprøvingen er det lite sannsynlig at eierne kommer til å stoppe utprøvingen fordi avisen skriver om den. Avisen skriver om den fordi Ruters kommunikasjonsfolk mater avisen med saken.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (6 minutter siden):

Og uansett utfall av utprøvingen er det lite sannsynlig at eierne kommer til å stoppe utprøvingen fordi avisen skriver om den. Avisen skriver om den fordi Ruters kommunikasjonsfolk mater avisen med saken.

I aviser jobber det smarte mennesker som av og til får ferten av bullshit. Regn med at det kan bli skrevet noe mer i denne saken.

Lenke til kommentar

Så hur ligger det till med självkörande bilar? När kan vi förvänta att de finns tillgängliga och är tillräckligt bra för att kunna köra rundt i for eksempel Oslo? 

Vad är ruters del i forskningen och arbeidet som ska till för att vi ska få självkjörande bilar? 

Jag vet ikke svaret på noe av de der men tror det första ligger en hel del år in i framtiden och svaret på det andra tror jag är ingen alls. 

Hvis jag har rätt så ser jag inte poängen med testingen. 

 

 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (23 minutter siden):

Vad är ruters del i forskningen och arbeidet som ska till för att vi ska få självkjörande bilar? 

Det er godt spørsmål. Hele kritikken min var basert på at Ruter må ut med mye penger her. Hvis det er sånn at det er Nio som tar hele regningen for å utvikle systemet så er prosjektet en bra ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

I aviser jobber det smarte mennesker som av og til får ferten av bullshit. Regn med at det kan bli skrevet noe mer i denne saken.

Resultatene av utprøvingen vil uansett snakke for seg. Det er ingen som forsøker å feie dette under teppet. Ruter VIL ha oppmerksomhet om dette, og da må de tåle kritisk søkelys. Slikt er skjerpende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...