barfoo Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar 32 minutes ago, Kajac said: Da er nok det beste alternative å kontakte selger og høre hvilken muligheter som finnes. Regelverket åpner for at at ordren kan kanselleres dersom det er unødvendig mye styr for bedriften å få tak i ny, og ingen av oss her inne kan svare på dette spørsmålet uansett. Det er høg terskel. Økonomisk tap i samme størrelsesorden som salssummen er i utgangspunktet ikkje nok, men at vara t.d er spesialprodusert og ute av produksjon gjerne er det. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar (endret) Det finnes jo ikke noe rettsmiddel der namsmannen eller andre kan tvinge komplett.no eller andre til å gjennomføre bestemte innkjøp for å oppfylle ktavene etter §29. Hvis nettbutikken opplyser "utsolgt fra vår leverendør", så finnes det jo ikke noen praktisk mulighet til å tvinge nettbutikken til å få tak i noe som de sier er "umulig å få tak i for dem". Hvis man selv kan kjøpe den samme tingen i fra en annen nettbutikk, til samme pris og kostnad, så har man jo ikke lidt noe tap, og da har man heller ikke noe krav. Hvis man har lidt et tap på 200 Kr så kan man i teorien nå fram med et krav på 200 kroner i erstatning etter §24. https://jusinfo.no/forbrukerkjopsrett/erstatning-forbrukerkjopsrett/erstatning-for-forbruker/ Endret 5. februar av arne22 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Kajac skrev (17 timer siden): Jeg tolker dette som to forskjellige ting: Bestillingsbekreftelse er en bekreftelse på at du har utført en bestilling. En ordrebekreftelse er at de har mottatt og godkjent ordren din. Kun sistnevnte (ordrebekreftelse) vil jeg si er bindende. En bestilling og en ordre er to synonymer. Ordren er betalt, kjøper har oppfylt sine plikter i transaksjonen. Selger skal nå oppfylle sine, eventuelt kompensere kjøper for at de ikke kan oppfylle sine forpliktelser. Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 7. februar Forfatter Del Skrevet 7. februar (endret) Har konfrontert butikken det gjelder flere ganger (epost'9, men de velger å ikke svare. Edit: Butikken har nå godtatt kravet mitt om oppfyllelse av avtalen. Tok en telefonsamtale til kundeservice og fremla saken min. De skulle bestille opp en ny vare. Da får jeg tro det ordner seg. Endret 12. februar av chevyz28 Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet fredag kl 15:41 Forfatter Del Skrevet fredag kl 15:41 Har fortsatt ikke ordnet seg dessverre. Lurer på hvordan man kan foreta et dekningskjøp? Noen som har prøvd det i praksis? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet fredag kl 18:56 Del Skrevet fredag kl 18:56 3 hours ago, chevyz28 said: Har fortsatt ikke ordnet seg dessverre. Lurer på hvordan man kan foreta et dekningskjøp? Noen som har prøvd det i praksis? Joda, jeg har gjort det noen ganger. Men har du noe skriftlig på at du har klaget, og at du ikke har akseptert at ordren ble kansellert? Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 13 timer siden Forfatter Del Skrevet 13 timer siden (endret) Axefjord skrev (På 28.2.2025 den 19.56): Joda, jeg har gjort det noen ganger. Men har du noe skriftlig på at du har klaget, og at du ikke har akseptert at ordren ble kansellert? Ja, lang kranglemail... Ordrett sagt at jeg ikke aksepterer at ordren blir kansellert. Sender man privat faktura da? Endret 13 timer siden av chevyz28 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden 1 hour ago, chevyz28 said: Ja, lang kranglemail... Ordrett sagt at jeg ikke aksepterer at ordren blir kansellert. Sender man privat faktura da? Nei, jeg tror ikke det. 1. Gi advarsel om at du vil gjennomføre dekningskjøp om ikke kjøpet gjennomføres innen f.eks 1-2 uker. Legg evt. med alternative måter å løse saken på, f.eks bedre vare som butikken har inne, for samme pris. 2. Du kjøper varen på billigste måte. 3. Send skriftlig varsel om at du har gjennomført dekningskjøp, og krever xxx kr overført til konto yyyy innen 2 uker. Om de ikke aksepterer, så må du klage til forbrukermyndighetene. Krev isåfall forsinkelsesrente, det kan ta over et år med saksbehandling. Risikoen er jo at man taper saken. Da har man kjøpt produktet til "normal" pris. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå