Gå til innhold

Nettbutikk kansellerer bekreftet ordre etter feil i lagerstatus. Hvilke rettigheter har man?


Anbefalte innlegg

32 minutes ago, Kajac said:

Da er nok det beste alternative å kontakte selger og høre hvilken muligheter som finnes. Regelverket åpner for at at ordren kan kanselleres dersom det er unødvendig mye styr for bedriften å få tak i ny, og ingen av oss her inne kan svare på dette spørsmålet uansett.

Det er høg terskel. Økonomisk tap i samme størrelsesorden som salssummen er i utgangspunktet ikkje nok, men at vara t.d er spesialprodusert og ute av produksjon gjerne er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes jo ikke noe rettsmiddel der namsmannen eller andre kan tvinge komplett.no eller andre til å gjennomføre bestemte innkjøp for å oppfylle ktavene etter §29. Hvis nettbutikken opplyser "utsolgt fra vår leverendør", så finnes det jo ikke noen praktisk mulighet til å tvinge nettbutikken til å få tak i noe som de sier er "umulig å få tak i for dem". 

Hvis man selv kan kjøpe den samme tingen i fra en annen nettbutikk, til samme pris og kostnad, så har man jo ikke lidt noe tap, og da har man heller ikke noe krav. Hvis man har lidt et tap på 200 Kr så kan man i teorien nå fram med et krav på 200 kroner i erstatning etter §24.

https://jusinfo.no/forbrukerkjopsrett/erstatning-forbrukerkjopsrett/erstatning-for-forbruker/

 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (17 timer siden):

Jeg tolker dette som to forskjellige ting: Bestillingsbekreftelse er en bekreftelse på at du har utført en bestilling. En ordrebekreftelse er at de har mottatt og godkjent ordren din. Kun sistnevnte (ordrebekreftelse) vil jeg si er bindende.

En bestilling og en ordre er to synonymer. Ordren er betalt, kjøper har oppfylt sine plikter i transaksjonen. Selger skal nå oppfylle sine, eventuelt kompensere kjøper for at de ikke kan oppfylle sine forpliktelser.

Lenke til kommentar

Har konfrontert butikken det gjelder flere ganger (epost'9, men de velger å ikke svare. 

Edit: Butikken har nå godtatt kravet mitt om oppfyllelse av avtalen. Tok en telefonsamtale til kundeservice og fremla saken min. De skulle bestille opp en ny vare. Da får jeg tro det ordner seg. 

Endret av chevyz28
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...