Gå til innhold

Ny Støre-regjering rigget for valget 2025

Anbefalte innlegg

Slettet-1pbivM skrev (40 minutter siden):

Det nye nå er at det er menneskeskapt og kan forhindres gjennom å redusere co2 utslippene. Noe nærmest alle forskere er enige om, og flertallet av nordmenn også støtter opp om.

Så får klimafornekterne sutre, kverulere og benekte.

Jeg er ingen klimafornekter, ser bare saker på realistisk måte. Har vi egen atmosfære? Hvorfor ikke bruke penger der utslippene er størst? Effekten vil være også størst. Lille Norges bidrag er rett og slett en piss i havet i forhold til kostnader/effekt. Men vanlige folk må blø for politikers ambisjoner. Målene i Parisavtalen kommer ikke til å bli en realitet. Senest i går melde Finland pass. Bla..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
53 minutes ago, rabler said:

Jada, men de endringene vi ser nå er det menneskene som har forårsaket. Og selv om jordkloden kommer til å klare seg når menneskene er utryddet så er det faktisk viktig for fremtidige generasjoner at vi endrer vår adferd og får snudd de raske endringene vi selv har forårsaket.

Alt tyder på at menneskeskapte klimaendringer er høyst reelle og problematiske.
Men om du tror det er fare for menneskehetens overlevelse tror jeg kanskje du bør ta et kritisk blikk på kildene som påstår det.

Og om du forsatt tror det kan jeg anbefale deg å bli doomsday pepper først som sist. For verden ser stort sett ut til å gi f.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1pbivM
Jarmo skrev (47 minutter siden):

Jeg er ingen klimafornekter, ser bare saker på realistisk måte. Har vi egen atmosfære? Hvorfor ikke bruke penger der utslippene er størst? Effekten vil være også størst. Lille Norges bidrag er rett og slett en piss i havet i forhold til kostnader/effekt. Men vanlige folk må blø for politikers ambisjoner. Målene i Parisavtalen kommer ikke til å bli en realitet. Senest i går melde Finland pass. Bla..

Tøv. Alle verdens land deltar i denne dugnaden. Norges bidrag spiller også inn her, vi lever tross alt fortsatt av gammeldags skitten energi som olje og gass og slipper ut mye co2 fra trafikk og industri.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Slettet-1pbivM said:

Tøv. Alle verdens land deltar i denne dugnaden. Norges bidrag spiller også inn her, vi lever tross alt fortsatt av gammeldags skitten energi som olje og gass og slipper ut mye co2 fra trafikk og industri.

Nei, det gjør ikke alle land. De fleste øker faktisk utslippene sine.

Det finnes heller ingen realistiske scenarier hvor gass ikke er en sentral del i verdens energiforsyning i alle fall på mellomlang sikt 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Slettet-1pbivM skrev (2 timer siden):

Kristdemokratenes leder og landbruks- og skogbruksminister Sari Essayah sier at hun lyttet til en forsker fra Naturressursinstituttet Finland i går, som ifølge ministeren hadde uttalt at karbonnøytralitetsmålet i 2035 er svært vanskelig eller umulig.

– Jeg mener at ikke den beste vitenskapelige informasjonen vi har tilgjengelig bør brukes som grunnlag for beslutninger, kommenterer Essayah. 

Finansminister Riikka Purra (PS) sa i går i en video delt på meldingstjenesten X at 2035 karbonnøytralitetsmålet satt av den forrige regjeringen er stadig mer usannsynlig å bli oppnådd.

Ifølge Multala(navn) endrer tallene seg stadig ettersom informasjon gjennomgås.

– Tross alt er den grunnleggende essensen av vitenskap at den alltid korrigerer seg selv. Etter hvert som ny informasjon blir tilgjengelig, blir informasjonen (grunnlaget) mer presis, resultatene endres også.

Multala forteller at det også er unøyaktigheter i beregningene.

– Det er særlig usikkerhet knyttet til for eksempel hva det endelige referansenivået godkjent av Kommisjonen vil være . Det vil først bli avklart i årene som kommer og er ikke noe som kan løses akkurat nå.

https://www.demari.fi/entistakin-jarjettomampaa-purralta-kovaa-kritiikkia-2035-hiilineutraalisuustavoitteelle-nain-reagoi-ymparistoministeri/

Trenger du hjelp til oversettelser så er jeg Finsk og EU borger, bare spør du.

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Smule8o said:

Alt tyder på at menneskeskapte klimaendringer er høyst reelle og problematiske.
Men om du tror det er fare for menneskehetens overlevelse tror jeg kanskje du bør ta et kritisk blikk på kildene som påstår det.

Og om du forsatt tror det kan jeg anbefale deg å bli doomsday pepper først som sist. For verden ser stort sett ut til å gi f.

Jeg tror menneskene kommer til å utslette seg selv før eller siden om vi ikke rammes av en asteroide eller annen naturkatastrofe før det.

Problemet med klimaendringene er ikke utslettende, men det kan gjøre store deler av verden ubeboelig og drive milliarder av mennesker på flukt så selv om ikke menneskeheten utslettes kan det bli riktig så dystopisk for våre etterkommere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 minutt siden):

Jeg tror menneskene kommer til å utslette seg selv før eller siden om vi ikke rammes av en asteroide eller annen naturkatastrofe før det.

Problemet med klimaendringene er ikke utslettende, men det kan gjøre store deler av verden ubeboelig og drive milliarder av mennesker på flukt så selv om ikke menneskeheten utslettes kan det bli riktig så dystopisk for våre etterkommere.

Helt enig..

• Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, rabler said:

Atomkrig nok eneste katastrofe som kan medføre det. Kommer an på hva agent Orange finner på om/når det viser seg at det han driver med er feilslått da :p

34 minutes ago, rabler said:

Milliarder faktisk. Har du en troverdig kilde på det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1pbivM
Smule8o skrev (2 timer siden):

Nei, det gjør ikke alle land. De fleste øker faktisk utslippene sine.

Det finnes heller ingen realistiske scenarier hvor gass ikke er en sentral del i verdens energiforsyning i alle fall på mellomlang sikt 

Nesten alle land har forpliktet seg til utslippskutt gjennom Paris-avtalen og har startet arbeidet med å få ned utslippene. Det gjelder ikke bare Norge, slik nasjonalistene og klimafornekterne tror.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1pbivM
Jarmo skrev (2 timer siden):

Kristdemokratenes leder og landbruks- og skogbruksminister Sari Essayah sier at hun lyttet til en forsker fra Naturressursinstituttet Finland i går, som ifølge ministeren hadde uttalt at karbonnøytralitetsmålet i 2035 er svært vanskelig eller umulig.

Men Finland har ikke gått bort fra målene de har forpliktet seg til i Paris-avtalen.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Slettet-1pbivM said:

Nesten alle land har forpliktet seg til utslippskutt gjennom Paris-avtalen og har startet arbeidet med å få ned utslippene. Det gjelder ikke bare Norge, slik nasjonalistene og klimafornekterne tror.

"Forpliktelser" og faktisk handling er to forskjellige ting. Ikke en gang oss "flinkinger" her på berget handler i forhold til forpliktelsene. Langt derifra faktisk, da man har lovd ting som ikke lar seg gjennomføre uten ekstreme kostnader og i tillegg slengt på skrøner som "grønn vekst"

Endret av Smule8o
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1pbivM
Smule8o skrev (41 minutter siden):

"Forpliktelser" og faktisk handling er to forskjellige ting. Ikke en gang oss "flinkinger" her på berget handler i forhold til forpliktelsene. Langt derifra faktisk, da man har lovd ting som ikke lar seg gjennomføre uten ekstreme kostnader og i tillegg slengt på skrøner som "grønn vekst"

Vi gjør det. Vi er godt igang med å snu trenden og få ned utslippene, ilikhet med resten av verden.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Smule8o said:

Milliarder faktisk. Har du en troverdig kilde på det?

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10037158/

In June 2022, the number of displaced people worldwide reached an all-time high at over 100 million [2]. Although they are temporary, weather-related disasters are increasingly becoming a major cause of displacements globally; according to the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), they have caused approximately 21 million displacements annually since 2008 [3,4]. The number of weather-related disasters almost tripled in the past 40 years, with their frequency and intensity exacerbated by climate change [2]. According to the “Groundswell – Preparing for Internal Climate Migration” World Bank report, without urgent national and global climate action, South Asia, sub-Saharan Africa, and Latin America could witness more than 140 million people move within their countries’ borders by 2050 [5]. Such figures are expected to surge in coming decades and the Institute for Economics & Peace (IEP) predicts that around 1.2 billion people could be displaced by 2050 due to natural disasters and climate change

Ok, litt over en milliard da. Det er fremdeles veldig mye mer enn nok det da. Og ser man til 2090 så kan det tallet være doblet.

Endret av rabler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Smule8o said:

Atomkrig nok eneste katastrofe som kan medføre det. Kommer an på hva agent Orange finner på om/når det viser seg at det han driver med er feilslått da :p

Jeg tenker nok i en litt annen tidsskala enn deg merker jeg. Når jeg mener at menneskene vil dø ut så tenker jeg i astronomisk skala. Jorden skal nok være her et noen milliarder år til og jeg levner menneskeheten veldig liten sjanse for å holde ut så lenge.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, rabler said:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10037158/

Ok, litt over en milliard da. Det er fremdeles veldig mye mer enn nok det da. Og ser man til 2090 så kan det tallet være doblet.

Institute for Economics and Peace som mener det. Har de noen tung ekspertise innen klimatiske utfordringer da mon tro?

Meg bekjent opererer ikke FNs klimapanel med noen sånne estimat i alle fall.

Men for all del, det meste av ekspertise er vel enige om at det blir betydelig mengde meget uheldige bivirkninger. 

9 hours ago, rabler said:

Jeg tenker nok i en litt annen tidsskala enn deg merker jeg. Når jeg mener at menneskene vil dø ut så tenker jeg i astronomisk skala. Jorden skal nok være her et noen milliarder år til og jeg levner menneskeheten veldig liten sjanse for å holde ut så lenge.

Før eller siden vil vel sola bli en rød kjempe og sluke hele jorda, om man har langt nok perspektiv. Men tenker det er best å bekymre seg over ting man faktisk kan gjøre noe med.

Og pdd virker det nesten som om det er å spenne seg fast og forberede seg best mulig på klimaendringene som kommer 

• Liker 1
Lenke til kommentar

I følge Jens Stoltenberg er det "faglig riktig, men politisk umulig" å stoppe subsidier til havvind og batterifabrikker.

Dett er altså messiasen som får folk til å flokke til AP, et parti som virker å være helt ute å kjøre.

https://www.facebook.com/100044464058098/videos/faglig-riktig-men-politisk-umulig-å-stoppe-subsidier-til-havvind-og-batterifabri/1713241532557414/

Endret av Smule8o
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1pbivM
Smule8o skrev (11 timer siden):

Hei hvor det går!

Grafen viser jo nettopp det jeg skriver, at veksten flater ut. Helt i tråd med målsetningen. Så får klimafornekterne sutre og kverulere, dere må uansett forholde dere til det flertallet bestemmer, og flertallet vil at Norge skal følge forpliktelsene i Paris-avtalen og fortsette den globale dugnaden.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Slettet-1pbivM said:

Grafen viser jo nettopp det jeg skriver, at veksten flater ut. Helt i tråd med målsetningen. Så får klimafornekterne sutre og kverulere, dere må uansett forholde dere til det flertallet bestemmer, og flertallet vil at Norge skal følge forpliktelsene i Paris-avtalen og fortsette den globale dugnaden.

Nei, grafen viser kun litt hikke i forbindelse med covid, ellers stabil vekst i utslippene.

Zoomet inn litt i tilfelle det var vanskelig å se

IMG_1361.thumb.jpeg.4188b2d35230d6124097d71ac482d11d.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1pbivM
Smule8o skrev (29 minutter siden):

Nei, grafen viser kun litt hikke i forbindelse med covid, ellers stabil vekst i utslippene.

Zoomet inn litt i tilfelle det var vanskelig å se

Veksten er lavere enn den var tidligere, selv om det ikke vises så godt på grafen din. 

Global fossil CO2 emissions also grew more slowly in the past decade (0.7% per year) compared to the previous decade (2.1%)

https://www.carbonbrief.org/analysis-global-co2-emissions-will-reach-new-high-in-2024-despite-slower-growth/#:~:text=Global fossil CO2 emissions also,the previous decade (2.1%).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...