Kalle Klo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 6 minutes ago, Orion666 said: Er det en idé å ikke anta at én løsning skal løse hele verdensbehovet over natten? Her var det snakk om at verdensproduksjonen av "løsningen" ikke dekker 1/180 del av Europas behov for 1/2 døgn en gang. 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Just now, Orion666 said: Av respekt for trådens egentlige tema avslutter jeg denne avsporingen her for min dels, @Kalle Klo og @uname -i. Takk. Anmoder om bruk av google og kalkulator neste gang du går inn for å løse verdens energiproblemer. 3 Lenke til kommentar
Joeal88 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jensemann må altså tilbake for og redde det synkende skipet? 😂 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kalle Klo skrev (19 minutter siden): Takk. Anmoder om bruk av google og kalkulator neste gang du går inn for å løse verdens energiproblemer. Lag gjerne en egen tråd om industriutvikling og -skalering, så kan vi fortsette der. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Orion666 skrev (36 minutter siden): Blyakkumulatorer er rimelig sammenlignet med andre batterityper med høyere energitetthet. Det er en kostnadseffektiv teknologi godt egnet for stasjonære applikasjoner. Jada, la oss anvende litt barneskolematematikk for ditt eksempel. Et tilfeldig Stack/Digiplex datasenter jeg så på forbruker 8 MW og når strømmen går trår dieselaggregater til. 8 MW med generatorkapasitet koster i området 30-60 millioner basert på 5 minutter med googling. For å erstatte ett døgn med dieseldrift så trenger man 8e6W*24h = 192 000 kWh delt på tettheten til blybatterier som er ca 30 Wh/kg. Dette blir 6400 tonn med blybatterier og til en pris på 1000 kr/kWh så koster det 192 millioner kroner. Og skal man dekke mer enn ett døgn med utfall så er det som du sier "bare å skalere opp" dvs gange opp 192 millioner kroner med så mange dager du måtte ønske. Nødstrøm til et datasenter er med andre ord mange ganger dyrere med batterier enn diesel. Du antyder at du er utvikler, men jeg håper det du utvikler er keramikkfigurer, nips og andre ting som ikke krever kalkulator eller trivielle regneferdigheter. Endret 2 timer siden av uname -i 3 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Jeg tror kverruleringen her kom litt i veien for hovedpoenget. Ingen kan vite hvordan EU har gått frem for å løse problemene sine i 2040/2050. Vi ser derimot hva EU har som mål og med den målsetningen er det ingen grunn til å tro at norsk gass er et spesielt godt forhandlingskort som Norge kan true EU med på noen som helst fornuftig (eller trumpsk) måte. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå