Gå til innhold

Ny Støre-regjering rigget for valget 2025

Anbefalte innlegg

Hvordan innvirker dette på valget til høsten mon tro ?

https://www.vg.no/nyheter/i/QMXwoW/stoere-om-statsraadkabalen-naa-begynner-det-aa-naerme-seg

Jeg spår at Erna blir den store taperen etter at hun forsøkte å skjule Sindre-skandalen. Nå møter hun i tillegg et AP-lag som er toppet og rigget for valgseier.
Så får vi håpe at Stoltenberg har lært litt realpolitikk og EUskepsis fra tiden i Nato og at han ikke hopper av umiddelbart etter valget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde det var krig, da jeg klikket inn på nyhetene i dag, og så svære svarte sider. Så er det altså at Jensemann er tilbake. Jo jo, litt kult egentlig det, blir spennende å se hvordan det går. Sikkert et bra valg mtp eventuelle trusler fra Trump og sånt.

Men disse journalistfjolsene da. 🙄 Der står Støre og forklarer vel og lenge begrunnelsen for hvorfor Jens er spurt.
Så kommer spørsmålene:
1. "Hvorfor var det viktig for deg å få med Jens nå"
2. "Hva var viktig for å for deg med å ha Jens med nå"
3. " Hva gjorde det viktig for deg å få med Jens nå"

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (49 minutter siden):

Hvordan innvirker dette på valget til høsten mon tro ?

https://www.vg.no/nyheter/i/QMXwoW/stoere-om-statsraadkabalen-naa-begynner-det-aa-naerme-seg

Jeg spår at Erna blir den store taperen etter at hun forsøkte å skjule Sindre-skandalen. Nå møter hun i tillegg et AP-lag som er toppet og rigget for valgseier.
Så får vi håpe at Stoltenberg har lært litt realpolitikk og EUskepsis fra tiden i Nato og at han ikke hopper av umiddelbart etter valget.

Stoltenberg har allerede sagt at han kun er med midlertidig, så de som tror de får ham med videre etter valget blir nok skuffet. 

Sitat

– Jeg vil gå tilbake til München sikkerhetskonferanse og mine andre ansvarsområder når min tid som finansminister er over, skriver han videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Stoltenberg har allerede sagt at han kun er med midlertidig, så de som tror de får ham med videre etter valget blir nok skuffet. 

Har sagt det altså? Det var jo til gjengjeld litt dumt av han faktisk, men respektabelt av han å si sannheten alt nå. For det vil jo da bli et moment opposisjonen kan og vil benytte seg av å påpeke fram mot valget, helt sikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (10 minutter siden):

Har sagt det altså? Det var jo til gjengjeld litt dumt av han faktisk, men respektabelt av han å si sannheten alt nå. For det vil jo da bli et moment opposisjonen kan og vil benytte seg av å påpeke fram mot valget, helt sikkert.

Ja, han skriver dette:

Sitat

– Jeg vil gå tilbake til München sikkerhetskonferanse og mine andre ansvarsområder når min tid som finansminister er over, skriver han videre.

Kan vel ikke tolkes på noen annen måte enn at han kun er her midlertidig.

Lenke til kommentar

Positivt med Stoltenberg i en sånn posisjon sånn som den internasjonale situasjonen er nå. Nasjonalt og på sikt så spiller det ingen rolle overhodet (siden dette etter all sannsynlighet er helt midlertidig), men akkurat nå kan det være veldig verdifullt. Tror det kan være en betydelig del av rasjonalet bak den aksepten.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Just now, bo1e said:

Positivt med Stoltenberg i en sånn posisjon sånn som den internasjonale situasjonen er nå. Nasjonalt og på sikt så spiller det ingen rolle overhodet, men akkurat nå kan det være veldig verdifullt. Tror det kan være en betydelig del av rasjonalet bak den aksepten.

Ja, for verden trenger Stoltenberg-engelsk... 😛

Imponerer litt at Jens is the back. Men dessverre er det ikke nok til å nå nye høyder for Ap, det blir knapt nok til å berge seg i land etter forliset av en regjering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (35 minutter siden):

Ja, han skriver dette:

Kan vel ikke tolkes på noen annen måte enn at han kun er her midlertidig.

Har laddet dette her litt rundtom, og det er grunn til å tro at Jens fortsetter i en eventuell Ap regjering etter valget også. 

Ellers ser jeg for meg at Frp kan komme til å gjøre et lignende "stunt": Som jens, så også Jensa. At de får Siv Jensen til å stille som kandidat til å bli finansminister igjen, om de får muligeheten igjen etter valget. Det vil antagelig gi en viss effekt for dem også,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (49 minutter siden):

Har laddet dette her litt rundtom, og det er grunn til å tro at Jens fortsetter i en eventuell Ap regjering etter valget også. 

Det er ingen grunn til å tro det. Ikke bare fordi Stoltenberg selv sier at han skal tilbake til München når han er ferdig som finansminister (ref. både VG og NRK), men også fordi han for lengst har sagt farvel til livet som fulltids-politiker. 

Å tro at Stoltenberg fortsetter i norsk politikk, og attpåtil som noe annet enn statsminister, blir litt som å håpe julenissen stikker innom.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 minutter siden):

Det er ingen grunn til å tro det. Ikke bare fordi Stoltenberg selv sier at han skal tilbake til München når han er ferdig som finansminister (ref. både VG og NRK), men også fordi han for lengst har sagt farvel til livet som fulltids-politiker. 

Å tro at Stoltenberg fortsetter i norsk politikk, og attpåtil som noe annet enn statsminister, blir litt som å håpe julenissen stikker innom.

Bare stille seg til disp. for posten i kun et halvt års tid? Det virker ganske meningsløst iallefall . Men dette vil vi forhåpentligvis få et klart svar på om ikke så lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (14 minutter siden):

Bare stille seg til disp. for posten i kun et halvt års tid? Det virker ganske meningsløst iallefall . Men dette vil vi forhåpentligvis få et klart svar på om ikke så lenge.

Igjen, han har allerede sagt til både VG og NRK at han stikker så snart han er ferdig som finansminister. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (21 minutter siden):

Igjen, han har allerede sagt til både VG og NRK at han stikker så snart han er ferdig som finansminister. 

Jo jo men det sier vel ikke noe om akkurat når det vil si, med mindre han har presisert at det blir ut inneværende periode?

Sitat fra VG:

Et spørsmål er om Stoltenberg blir værende i norsk politikk etter valget, eller om han drar tilbake til jobben som sjef for sikkerhetskonferansen i München.

Han skulle tiltrådt i stillingen om to uker, noe han nå ikke kommer til å gjøre.

– Men når jeg en gang slutter som finansminister, er jeg klar for å dra tilbake til den posisjonen, sier -Stoltenberg.

--------------------
"En gang" ja. Det må jo tolkes som at det er uvisst når pdd.

Endret av Delvis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Tipper det er stemmefiske for AP - de trenger det. Så snart valget er over er det 'posisjonen' i München som kaller.

Det har nok positiv effekt på målingene, men det å få inn Stoltenberg akkurat nå i denne rollen er helt prima for Norge. Vi står i en potensielt svært vanskelig situasjon den neste tiden ved eventuelle amerikanske tollmurer mot EU der vi kan havne i en veldig ugrei skvis.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...