Gå til innhold

Erstatning saker

Anbefalte innlegg

hvis du har ødelagt noe og kjøper nytt til eiernn har du krav på det du ødela!!

skriver dette pga at jeg har ødelagt noe og må kjøpe nytt!!

men vil prøve å sende inn til fabrikant pga garanti!!

det er snakk om en harddisk!!

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel derfor det heter at man erstatter en vare?

Den skadelidte har krav på nytt, men har da selvfølgelig ikke eierkrav i det som blir erstattet. Med mindre det foretas en forkortning i erstatningen. dvs. at man setter en verdi på det som er ødelagt og betaler mellomlegget mellom det og ny vare.

At det kan være spesielle saker som nevnt en harddisk så har en selvfølgelig ingen eierrett i dataene som ligger på disken, men kun selve disken som hardware.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-10 21:12, N*E*R*D skrev:

skriver dette pga at jeg har ødelagt noe og må kjøpe nytt!!

Du har forøvrig ingen plikt til å erstatte/kjøpe nytt dersom du ikke ødela gjenstanden med vilje eller skaden skyldes uaktsomhet fra din side.

En vanlig misforståelse er at man må erstatte ting som man f.eks. har lånt som blir ødelagt ved et uhell.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-11 12:45, LeD skrev:

Du har forøvrig ingen plikt til å erstatte/kjøpe nytt dersom du ikke ødela gjenstanden med vilje eller skaden skyldes uaktsomhet fra din side.

En vanlig misforståelse er at man må erstatte ting som man f.eks. har lånt som blir ødelagt ved et uhell.

LeD

Nåja..

Hvis du mister en hd i gulvet, det er ett uhell. Men hadde ikke du lånt disken, så hadde det ikke skjedd(?)

Î slike tilfeller mener jeg at du har erstatnings plikt. Hvis du hadde lånt bort en disk og den hadde blitt ødelagt med ett uhell, hadde du ikke bedt om erstatning?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-11 12:45, LeD skrev:

LeD

Hvis jeg låner en HD av noen og den går i stykker mens jeg har den. Er det ikke min plikt å erstatte den da?? Det ville jo være umorask/uetisk å ikke gjøre det. (Snakker ikke om ting med garanti)

Når det gjelder reklamasjoner/garanti/forsikringssaker så er det butikk/leverandør/forsikringsselskap som har krav på den defekte varen, men i forsikringssaker kan du kjøpe "vraket" for et avtalt beløp.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-11 13:06, SirHartge skrev:

Hvis du mister en hd i gulvet, det er ett uhell. Men hadde ikke du lånt disken, så hadde det ikke skjedd(?)

Î slike tilfeller mener jeg at du har erstatnings plikt. Hvis du hadde lånt bort en disk og den hadde blitt ødelagt med ett uhell, hadde du ikke bedt om erstatning?

Man har ingen juridisk erstatningsplikt dersom man ikke handler uaktsomt eller med forsett.

Om man blir utstøtt fra sosiale grupper og må leve i skogen som et vilt dyr og spise røtter og bær er selvsagt en helt annen sak...

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...