Joeal88 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Hvor god var han egentlig? Personlig, så mener jeg at både Sebastien Loeb (The GOAT) og Marcus Grönholm var langt mer kompetente rallyførere enn hva godeste Petter var. Petter ble som kjent verdensmester i 2003, med 1p foran Loeb i hva som var Loeb`s første fulle sesong i WRC. Men mange vil nok mene at han vant tittelen det året fordi at Citroen teamet gav Loeb teamordre om å ikke presse for hardt i den avsluttende runden i Wales, slik at Citroen ikke risikerte og miste konstruktørmesterskapet. Og etter 03 sesongen så var Petter aldri i nærheten av å bli verdensmester igjen. Så hvor god var han som rallyfører? Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Medioker, etter min mening. Han er ikke på topp 10 - beste WRC fører en gang. Han gjorde det greit noen få år på 00'tallet. Loeb, Ogier, Carlos Sainz, Walter Röhrl, Grönholm, McCrae ++ bare se på kjøringen deres. Lenke til kommentar
Joeal88 Skrevet 5 timer siden Forfatter Del Skrevet 5 timer siden Valmeth skrev (25 minutter siden): Medioker, etter min mening. Han er ikke på topp 10 - beste WRC fører en gang. Han gjorde det greit noen få år på 00'tallet. Loeb, Ogier, Carlos Sainz, Walter Röhrl, Grönholm, McCrae ++ bare se på kjøringen deres. Ja, sammenlignet med andre verdensmestere som f.eks Loeb, Ogier, Mäkinen, Kankkunen, Sainz, Grönholm, Röhrl etc, etc så er det nok fair og si at Petter var en medioker rallyfører. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Og i verdensklasse er det vel fair å sammenligne med verdensmestere. Jeg har som en slags sjuk fetish å se på gamle rally-videoer på youtube, og det er sjelden Solberg er noe å se på, for å si det sånn. Flink til å kjøre - ja.. Men mange som er bedre. Endret 5 timer siden av Valmeth Treff riktig tast, så blir det bra Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Joeal88 skrev (3 timer siden): Hvor god var han egentlig? Han var verdens beste det året, så "temmelig god". 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det gikk mye over styr. Kjørte over evne og fysikk. Og hvis han fikk seg en stallkamerat(Latvala) som kjørte noen tiendeler gjennomsnittlig fortere hele tiden så var det rett ut pga misforstått viljestyrke. Har mer tro på Oliver over det lange løp.. Så han med Toyota i Monte Carlo rally nå. Var der.. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Bedre til å kjøre bil enn til å prate engelsk. 1 Lenke til kommentar
Alkan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 2 minutes ago, :utakt said: Bedre til å kjøre bil enn til å prate engelsk. Amen. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden :utakt skrev (3 minutter siden): Bedre til å kjøre bil enn til å prate engelsk. Kanskje det var der problemet lå. Han forstod aldri helt kartleseren.. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Alkan skrev (2 minutter siden): Amen. «I came with a great fart and disappeared as a prick in the sky» 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Er vel typisk når en nordmann nærmer seg toppen i sin idrett så blir han hauset opp i skyene av Norsk media, f.eks med Casper Ruud, er grei ja men langt unna federer, nadal, djokovic og alcaraz. Samme var med Petter, ikke blant de beste spør du meg, var heldig den ene sesongen. Utenom typiske vinter idretter hvor Norge skal dominere så vil jeg si Magnus Carlsen er en av få Nordmenn som fortjener all hypen. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden :utakt skrev (25 minutter siden): Bedre til å kjøre bil enn til å prate engelsk. En Solberg-klassiker: «It`s not the fart that kills you, it`s the smell» 🙂 2 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden onkel_jon skrev (11 minutter siden): Utenom typiske vinter idretter hvor Norge skal dominere så vil jeg si Magnus Carlsen er en av få Nordmenn som fortjener all hypen. Er en del flere nordmenn som dominerer i store idretter enn hva man har sett tidligere. Tenker da spesielt på Haaland, Ødegaard med flere i den største idretten, og Ingebrigtsen i løping. Casper Ruud føler jeg nesten er underhypet. Hadde han slått seg opp i en tid uten Haaland/Ødegaard, Ingebrigtsen, Carlsen og Hovland, så hadde han vært det eneste mediene skrev om. Men det er en tøff tid for nordmenn å få oppmerksomhet for idrettsprestasjoner, kan ikke ha vært en annen tid lille Norge gjorde det så godt i idrett. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Storhetstiden hans var definitivt fra 2002 og til 2005 med tre andre plasser og en førsteplass i wrc. Før var ræva og etter var det vel rundt 5 plass han som regel endte på. Ingen dårlig sjåfør vil jeg si, men manglet nok det siste til å være en legende innen wrc. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Hansien skrev (36 minutter siden): Ingen dårlig sjåfør vil jeg si Nei, du synes ikke det? Enig i at han ikke er GOAT i rally, men når han ikke kjørte ut var han jævlig god. Synes han var en underholdende sjåfør selv om han ofte dro strikken litt for langt. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden I verden er han langt i fra noen GOAT nei. Der har vi en rekke andre navn innen wrc som fortjener den tittelen langt mer. Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 19 minutter siden Del Skrevet 19 minutter siden Fra 2002 til 2005 var han helt klart blant de tre beste i verden, sammen med Loeb og Grönholm. Han kunne fort ha vunnet igjen i 2004 om han ikke hadde brutt tre ganger på rad, men så kom han sterkt tilbake og vant tre på rad. Det man kan lure på er hvorfor det så fort tok slutt. Ikke en eneste seier etter 2005, men det er fortsatt bare 18 personer i historien som har vunnet flere rally enn han. En ting er sikkert og det er at rally ble veldig kjedelig etter at Sebastien 1 og Sebastien 2 vant alt. Jeg tror jeg falt av etter 2007 da jeg heiet på Grönholm. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet akkurat nå Del Skrevet akkurat nå Heh. Nå er det jo ett stykke i mellom "GOAT" og "medioker". Samtidig er det jo litt vanskelig å sammenligne eraer i rallyer, det er jo egentlig bare 2002 og frem til finanskrisen, pluss enkelte sesonger påfølgende tiår hvor det har vært 10+ fulltidsførere i rally. Det er jo heller ikke til å stikke under stol at Subaru/Prodrive mistet det litt etterhvert med Imprezaen. Når f.eks Manfred Stohl i en privat-driftet Peugeot 307 i det store og hele er bedre enn Petter i 2006, så er det ett tegn på hvor ute å kjøre Subaru var. 2002-sesongen var jo en fortsettelse på 2001 hvor det virket som at "ingen ville vinne VM", og Petter ble nummer 2 det året, noe som ikke kan sies å være dårlig. Han vant jo også flere rallyer i 2004 enn hva han gjorde i 2003. Det var jo dessverre tidvis litt McRae-takter over Solberg, sånn som i Portugal 2012, som nok ble litt mer utslagsgivende enn først antatt. Han gjorde en relativt liten feil, men som førte til at han brøt på dag 2, og startet dag 3 hele 7 minutter bak Mads Østberg som vant rallyet til slutt, men endte rallyet under 2 min bak. 5 hours ago, Valmeth said: Medioker, etter min mening. Han er ikke på topp 10 - beste WRC fører en gang. Han gjorde det greit noen få år på 00'tallet. Loeb, Ogier, Carlos Sainz, Walter Röhrl, Grönholm, McCrae ++ bare se på kjøringen deres. 5 hours ago, Joeal88 said: Ja, sammenlignet med andre verdensmestere som f.eks Loeb, Ogier, Mäkinen, Kankkunen, Sainz, Grönholm, Röhrl etc, etc så er det nok fair og si at Petter var en medioker rallyfører. Her toucher man litt bortpå det jeg nevnte helt i starten. Jeg synes kanskje det Loeb gjorde med å vinne i Spania i 2018 og Monte Carlo 2022 er mer imponerende, og bekreftende enn flere av titlene han tok. 4 av titlene Loeb tok, tok han når det kun var 2 fabrikker i VM. Litt det samme med Ogier, VW hadde tydeligvis en bil som var relativt overlegen, men det han har gjort etter det, er vel mer ett styrketegn. Carlos Sainz var i toppen i haugevis av år, men begge titlene han vant, var år han kjørte flere rallyer enn de andre toppførerne. Han kunne ha skippet de 2 ekstra rallyene i 1990 og alikevel vunnet (sånn om man også ser bort fra litt annet mindset), men ikke i 1992. 1995, når McRae vant sin tittel så ble det jo til slutt kun to førere som kjørte full sesong, det var i praksis McRae v Sainz, hvor, i motsetning til 1990 og 1992 hvor det var Sainz som endte med å kjøre færre rallyer (denne gangen p.g.a skade, ikke p.g.a teamets planer). Mäkinen ble jo regnet som ekstremt god mot slutten av 90-tallet, men 1996 hadde jo faktisk kun 5 førere på fulltid, tre Subaruer, Sainz in en gammel Ford som ikke hadde vært konkuranssedyktig på en stund, og Mäkinen selv. Han ble jo også prioritert til det punktet hvor i flere rallyer var 2.bilen til Mitsubishi en Gr.N-bil, og 3.bilen var det i over halvparten av rallyene. I 1997 var det kun Mäkinen, Sainz og McRae som kjørte fulltid. Tre førere som var veldig gode, men fortsatt kun tre. Og sånn kan man fortsette. Sier ikke at Solberg er i nærheten av "GOAT", men det var jo mye spenstige valg tatt før i tiden når det kommer til prioriteringer. Som det aller første fører-VM i 1979. Waldegård og Mikkola kjørte for Mercedes i Kenya. Ford sendte til Europeiske rallyer (utenom Korsika som var eneste rene asfaltrallyet, og San Remo). Mikkola fikk dra til New Zealand, Waldegård til Canada. De hadde like mange rallyer, og Ford var ikke interessert i å sende to biler til Elfensbenskysten, så de hadde dermed bestemt at Waldegård ble tidenes første verdensmester. De ble da enige om å kontakte Mercedes, og fikk hver sin Mercedes til Elfenbenskysten. Mikkola vant rallyet, men Waldegård ble nummer 2, og ble tidenes første verdensmester. Hannu Mikkola ble verdensmester i 1983, det var første gang en fører kjørte alle rallyene i en sesong, når Audi sendte Mikkola, og kun han, til alle rallyer. I 1984 var det Stig Blomqvist som ble den 2. i historien til å kjøre full VM-sesong, og ble verdensmester. Det var siste gang frem til Toyota sendte Kankkunen og Auriol til alle rallyene i 1994 at en fører kjørte full sesong. I sånne situasjoner kunne lag sende førere til litt taktiske rallyer (litt som man ser i WRC2 i dag). Det er jo ikke tilfeldig at den eneste fabrikksføreren Lancia sendte til Argentina var Miki Biasion ett par sesonger på rad. Det er jo heller ikke til å komme bort fra at konstruktør-VM var viktigst for teamene i ekstremt mange år, spesielt tydelig i 1989 når Rally Sverige startet sesongen, men telte kun i fører-VM. Mitsubishi droppet det. Jolly Club droppet det, Toyota var Toyota Team Sweden, ikke TTE som jo driftet fabrikksbilene. Derav svenske førere og ikke Kankkunen eller Sainz. Samme med Lanciaene i Sverige det året, lokale svenske team. Det eneste faktisk fabrikksteamet som var på plass var Mazda. Å direkte sammenligne sånn år, med de årene det var mange fulltidsførere og mange fabrikksteam som var inne på fulltid er ganske vanskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå