Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skjevfordeling mellom barn, Hva er evt riktig vedr fremtidig arv og avtale.

Gjest 4cf91...927

Anbefalte innlegg

Gjest 4cf91...927

Hendelsesforløpet er som følgende.

Sønn A er 6 år eldre enn Sønn B.
Sønn A får mye hjelp til å komme seg på boligmarkedet tidlig, får bo hjemme gratis mens han leier ut boligen sin i noen år,
Etter 2 år får han mer hjelp og kan kjøpe leilighet nr 2, som også leies ut. Nå Bor han hos en kjæreste og får altså 2 leieinntekter.
Tiden går..

Sønn B jobber seg selv oppover på boligmarkedet. Kjøper leilighet, pusser opp selv og selger.

Sønn B ønsker så å kjøpe barndomshjemmet fra foreldre. Sønn B pusher litt på, for hvis foreldrene er raske, kan de også få seg drømmeleiligheten de har hatt lyst på, men de klumser bort tiden og leiligheten blir solgt til noen andre etter 3 runder ute på salg ( snakk om å få leiligheten potensielt 800k UNDER takst også hadde de reagert tidligere ) 

Så får Sønn B beskjed om at hvis han vil kjøpe så må han betale 6.5Mnok for boligen, samt regne med å betale 250k for nytt system til bergvarme da dette har tatt kvelden ( Taksert til 7.5M).  Han har kun 5.8M tilgjengelig på dette tidspunktet så det blir ikke noe av.

Sønn B må da gå videre med en annen plan for å til slutt kunne komme seg til en enebolig i området som selvfølgelig vil ta litt lenger tid.
Etter at Sønn B har kjøpt ny bolig ( som skal pusses opp og selges for forhåpentligvis profitt) Så får sønn A kjøpe barndomshjemmet for 6Mnok. Og foreldrene betaler for nytt bergvarme system. 

Sønn B får så låne 1Mnok av foreldrene for å gjøre en investering. Som kort tid senere gir en grei profitt for Sønn B.

Sønn B tilbakebetaler 1Mnok, men får igjen 500k som forskudd på arv.

Så til sakens kjerne, hvordan skal man egentlig fordele dette "korrekt" 
Sett fra en side så har 
Sønn A fått 1.5Mnok i redusert pris på bolig, og "gave" på 250k for nytt system.
Sønn B har fått 500k samt "gaver" for 100k.

Samtidig har jo disse mulighetene som Sønn A har fått gitt han et stort sprang.
Uten foreldrene hadde han ikke hatt sin første leilighet før 3-4 år senere da han hadde måtte spart egenkapital slik som Sønn B måtte gjøre. Enkelt og greit så ville altså begge sønnene ha fått kjøpe sin første leilighet samtidig uten hjelp til noen.
Men i realiteten har sønn A fått hjelp til å kjøpe 2 leiligheter som har vært leieinntekt, og han har ikke betalt noe for å bo hjemme i denne perioden heller ( Sønn B betalte heller ikke leie hos foreldre så det er greit ) 

Sønn A har jo også fordelen av å få enebolig myyyyye tidligere enn det sønn B fikk gjort også..Og dette var midt i en god periode for boliger, så verdien på boligen er i dag 10Mnok uten at det er gjort noe oppgradering.

Dette er altså en god kamerat, min familie er tett med hans familie og vokste opp sammen så jeg har fått alle detaljer og beløpene er legitime.
Jeg ser at det selvfølgelig plager han litt selv om han sier det ikke gjør det. Han er "arbeidskar" mens broren er av den slappe typen som helst vil spille spill dagen lang..

Jeg syntes jo foreldrene driver med åpenbar skjevfordeling, skal også legges til at når Samboeren til sønn A trengte bil, så fikk hun kjøre svigerforeldrene sine sin bil i godt over 1 år med bare bensinkostnad før de fikk kjøpe den godt under halvparten av markedspris.

Moren i husholdningen prøver å rette på det, men faren har en veldig klar favoritt blant barna og det får de nok ikke gjort noe med.

Men moren har jo frontet at de kan lage en arveavtale frem i tid.
Og når de spurte meg om tips så ble jeg litt tatt på senga, jeg vet ikke helt hva som er rettferdig her.
Jeg føler jo at Sønn B bør få en god del MER også når det gjelder ting fram i tid også. 
Innen den tid kommer så har jo Sønn A høstet godt ved å få hjelp til alt og har også vill fått godt av evt verdivekst på alt som er.
For hvordan skal man lage en verdi på alt dette?

Sønn B feks har jo gått glipp av 3 år med leieinntekter, 2 verdiøkninger av leiligheter, og verdiøkning av enebolig.

Jeg sjekket bare historiske leiepriser, kjøp og salgssum har vi funnet ut av.
totalt sett har Sønn A hatt en fordel som har gitt økonomisk gevinst på nærmere 

- 4 Mnok på enebolig
- 2.5mnok på leiligheter
- 600k i leieinnteker ( etter skatt) 

men "reelt" sett
1.75Mnok

Samtidig sitter da Sønn B med
- 400k fra investering av lånte penger
- 500k fra arv
- 100k i "gave" 

Tallene er tatt fra da selv Sønn B fikk til å kjøpe enebolig av tilsvarende art som Sønn A sitter med i dag.
Eneboligen til Sønn A er verdt noen hundre tusen mer den dag i dag siden forrige takst som viste 10Mnok.

Noen tips? til hvordan man kan få dette ned på "Ord" og evt legge frem for foreldre som forslag.
Sønn B tror ikke at Sønn A vil bli noe "sinna" pga dette osv. Familien er veldig gode med hverandre ellers.

Anonymous poster hash: 4cf91...927

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...