Gå til innhold

Strømbrudd, 3-fase og mulig brudd på en fase med feil på komponenter

Anbefalte innlegg

42 minutes ago, xlarge said:

Du har litt rett, ingen ting er 100%, men det er en kjent sak at utstyr som ikke er strømførende sjeldnere blir rammet av evt. lyn/overspenning enn de som er strømførende. F.eks. skal lynsikring foran router evt. slå ut/koble ut og verne routeren mot å bli ødelagt.

Men jeg har selv opplevd at lynnedslag i transformator 1 km unna gjorde at alt teknisk i huset inkl. ledninger, brant opp. Da hjalp ikke all verdens sikringer.

Det finnes ingen "out of the box" ting som beskytter mot lynnedslag. Vi snakker om en spenning så høy at den "slår over" mellom himmelen og jorden - hvor langt air gap kan du lage på en dings i huset ditt?

Grunnen til at jeg sier det er tull er fordi forklaringen ikke henger på greip.

Det er utenkelig at Shelly Plug S i off state kan bli påvirket av strømbrudd og overbelastning.
==> Styringselektronikken er alltid på så lenge den står i et stikk med spenning - det er i aller høyeste grad nettopp da den kan bli påvirket.
==> Ingen som jobber med elektronikk vil noen sinne si at tingen dems ikke blir påvirket av overbelastning - for det er ikke sånn vi kan jobbe med strøm.
==> Jeg har til gode å se et eneste apparat som ikke blir påvirket av strømbrudd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, rozon said:

Det finnes ingen "out of the box" ting som beskytter mot lynnedslag. Vi snakker om en spenning så høy at den "slår over" mellom himmelen og jorden - hvor langt air gap kan du lage på en dings i huset ditt?

Folk flest tror jo at et par millimeter med gummi (dekk på bil) er nok til å stoppe et slikt lyn fra himmelen til jorden.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, sedsberg said:

Folk flest tror jo at et par millimeter med gummi (dekk på bil) er nok til å stoppe et slikt lyn fra himmelen til jorden.

At man sitter i et faraday-cage er liksom uvesentlig. :) 

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer. Lynnedslag er noe annet enn strømbrudd pga. kortslutning på linjenettet. Det som irriterer litt er at sikringer og lynvern ikke skjermer enheter i huset - som mine Shelly Plug S, men jeg har fått vite at sikringene tåler mere og det er vel forklaringen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 2/11/2025 at 4:10 PM, xlarge said:

Takk for kommentarer. Lynnedslag er noe annet enn strømbrudd pga. kortslutning på linjenettet. Det som irriterer litt er at sikringer og lynvern ikke skjermer enheter i huset - som mine Shelly Plug S, men jeg har fått vite at sikringene tåler mere og det er vel forklaringen.

Nei, det er ikke forklaringen. 

Det er ikke sikringene (i skapet) sin oppgave å beskytte det du kobler til stikk. En sikring sin oppgave er å sikre at kursen ikke overgår de forutsetningene som ledninger og materiale legger til grunn, altså egenbeskyttelse kan man si.

Det er apparatet som settes i stikk som må sørge for sin egen beskyttelse. Det vanlige på billig mikk-makk er at beskyttelsen er minste lovkrav; beskytte menneske, eiendom og husdyr. Slike løsninger går ofte ut på at man aksepterer at dingsen blir ødelagt, uten å bryte med kravet i lov.

Overspenningsvernet, eller lynvern som du sier, skal beskytte anlegget og dermed det tilkoblet anlegget fra farlige overspenninger. I årene før det var vanlig med dette i hus var det etter hvert uvær med lyn en rekke apparater som døde, og det var veldig fokus på å trekke ut kontakter osv. I dag er dette sjelden. Men, selv med kaskading fra Type 1 til Type 3 vil transienter opp til Up slippe gjennom; transienten som var 20kV vil bli redusert til Up (eksempelvis 1.5kV).

Når Shelly likevel feiler, og alle andre apparater i huset er oppegående, så er det veldig sannsynlig at Shelly velger å ikke ha særlig beskyttelse. Vanlig husholdsapparater skal, om jeg ikke husker feil, testes på transienter opp til 1kV.

Det er fortsatt ingenting som tilsier at feilen skulle være noe annet sted enn hos Shelly. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rozon skrev (4 timer siden):

Nei, det er ikke forklaringen. 

Det er ikke sikringene (i skapet) sin oppgave å beskytte det du kobler til stikk. En sikring sin oppgave er å sikre at kursen ikke overgår de forutsetningene som ledninger og materiale legger til grunn, altså egenbeskyttelse kan man si.

Det er apparatet som settes i stikk som må sørge for sin egen beskyttelse. Det vanlige på billig mikk-makk er at beskyttelsen er minste lovkrav; beskytte menneske, eiendom og husdyr. Slike løsninger går ofte ut på at man aksepterer at dingsen blir ødelagt, uten å bryte med kravet i lov.

Overspenningsvernet, eller lynvern som du sier, skal beskytte anlegget og dermed det tilkoblet anlegget fra farlige overspenninger. I årene før det var vanlig med dette i hus var det etter hvert uvær med lyn en rekke apparater som døde, og det var veldig fokus på å trekke ut kontakter osv. I dag er dette sjelden. Men, selv med kaskading fra Type 1 til Type 3 vil transienter opp til Up slippe gjennom; transienten som var 20kV vil bli redusert til Up (eksempelvis 1.5kV).

Når Shelly likevel feiler, og alle andre apparater i huset er oppegående, så er det veldig sannsynlig at Shelly velger å ikke ha særlig beskyttelse. Vanlig husholdsapparater skal, om jeg ikke husker feil, testes på transienter opp til 1kV.

Det er fortsatt ingenting som tilsier at feilen skulle være noe annet sted enn hos Shelly. 

Takk for god info. Jeg lurer på en ting. Shelly leverer også sikringer som jeg har brukt en del av. De plasseres i sikringsskapet etter kombisikringer og kan styres via app. De har aldri sviktet meg og når jeg nå skal renovere og endre det meste av det elektriske opplegget, lurer jeg på om jeg bør bruke litt penger på flere av disse som f.eks. Shelly Pro 1PM eller helst Shelly Pro 4PM som styrer av/på og tidsstyring av den enkelte kurs. (Da blir Shelly Plug S eller likn. mindre aktuelt.) Finnes det bedre alternativer?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, xlarge said:

Takk for god info. Jeg lurer på en ting. Shelly leverer også sikringer som jeg har brukt en del av. De plasseres i sikringsskapet etter kombisikringer og kan styres via app. De har aldri sviktet meg og når jeg nå skal renovere og endre det meste av det elektriske opplegget, lurer jeg på om jeg bør bruke litt penger på flere av disse som f.eks. Shelly Pro 1PM eller helst Shelly Pro 4PM som styrer av/på og tidsstyring av den enkelte kurs. (Da blir Shelly Plug S eller likn. mindre aktuelt.) Finnes det bedre alternativer?

Jeg ville bygget et system rundt standard DIN terminal relé, f.eks. Wago 857 serien, og skilt ut styringen av relé til "noe annet", eksempelvis en PLS. Fordelen er at slike komponenter er bygget på kompetanse gjennom en årrekke i anlegg der man ikke aksepterer feil. I tillegg er de kjent og akseptert av elektrikere, så du vil se mindre skeptiske ansikter.

Lenke til kommentar

Pussig, men Elektroimportøren har ikke Wago 857 i det hele tatt. PLS er vel jordfeilbrytere? Det jeg trenger er noe a la Shelly Pro 1PM som styres via app. Mange fordeler med slik styring. Jeg har bl.a. brukt den i flere år på kursen til varmtvannsbeholderen og tidsstyrt til 23:30 til 05:00 som holder i massevis hos oss. Jeg har også moro av å følge med på hva varmepumpa bruker av strøm kontra hva den skal levere (ganske avslørende). Men viktigst er at jeg kan fordele strømforbruket (bl.a. ved å stenge ned kontoret før jeg slår på varme på soverommet). Selvfølgelig kan jeg også manuelt gripe inn og slå på eller av hvis det er ønskelig.

Ps. De fleste elektrikere og el-forretninger jeg har vært i kontakt med selger og bruker Shelly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...