xlarge Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Jeg har over lengre tid, ja faktisk år slitt med at enkelte elektriske komponenter "tar kvelden" tilsynelatende uten grunn. Lyspærer har vart bare noen uker, ovner dør osv. Jeg har smarthus med egne stikkontakter foran alle ovner, noe som gjør det mulig å slyre strømforbruket i detalj, men etter da to av disse stikkontakter (Shelly Plug s) døde samtidig kl. 00:15 26.1.24 på samme tidspunkt som strømmen gikk iflg. varsling fra Verisure (som gir varsel umiddelbart). Jeg har mistet flere av de samme stikkontaktene de siste årene uten å finne årsak, men nå er jeg 100% sikker på at strømbruddet har noe med det å gjøre. Strømmen kom tilbake 5 timer senere og alt annet fungerer - også noen andre Shelly Plug s. Jeg har vært i kontakt med elektriker som lurer på om everket har hatt bortfall av en fase (jeg har 3-fase), men jeg synes det er rart at det kan drepe støpslene. De anbefaler å montere rele og kontaktor. Sikringsskap og sikringer er helt nytt. Det har ikke vært tordenvær, men mye vind og trolig har strømbruddet noe med det å gjøre. Jeg har ikke peiling på elektrisk og håper på hjelp. Bør everket kunne se om faser har/har hatt brudd og er de erstatningspliktige for etterfølgende skader? Men viktigst for meg er å unngå slikt i fremtiden og selv om rele og kontaktor ikke er billig er det kanskje løsningen. Hva gjør et rele og kontaktor? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) Skjer dette kun når straumen forsvinn eller når den har vore til stade heile tida òg? Du skriv at lyspærer varer nokre veker, men samtidig at du mistenker eit straumbrot som årsak. Er det kun eitt tilfelle av straumbrot eller fleire? Ved straumbrot kan det oppstå spenningar som får sensitivt utstyr til å ta kvelden. Elektronikk som har stått med spenningen på lenge kan få feil når straumen forsvinn, utan at det har vore overspenning eller andre feil med straumforsyninga, men då gjerne eldre utstyr. Om du har trefase så kan bortfall av ein fase føre til snodige spenningar som kan øydelegge utstyr. Eg håpar du ikkje mistar straumen ofte nok til at det er eit stort problem, men om dette skjer i normal drift så er det kanskje noko å undersøke. Endret 22 timer siden av Zeph 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Har du 230 volt eller 400 volt system. Ved feil på 400 volt TN anlegg kan man i noen tilfeller få flytende nullpunkt. Da får man svært variabel spenning på 1-fase kurser og det kan stige til over 400 volt. 1 Lenke til kommentar
xlarge Skrevet 22 timer siden Forfatter Del Skrevet 22 timer siden kremt skrev (26 minutter siden): Har du 230 volt eller 400 volt system. Ved feil på 400 volt TN anlegg kan man i noen tilfeller få flytende nullpunkt. Da får man svært variabel spenning på 1-fase kurser og det kan stige til over 400 volt. Jeg har 230 volt, dvs. normalt 238.9v. Må legge til at disse strømpluggene kan innstilles på max watt og volt. Mht volt har jeg lagt inn 250v som er default. Lenke til kommentar
xlarge Skrevet 22 timer siden Forfatter Del Skrevet 22 timer siden Zeph skrev (36 minutter siden): Skjer dette kun når straumen forsvinn eller når den har vore til stade heile tida òg? Du skriv at lyspærer varer nokre veker, men samtidig at du mistenker eit straumbrot som årsak. Er det kun eitt tilfelle av straumbrot eller fleire? Ved straumbrot kan det oppstå spenningar som får sensitivt utstyr til å ta kvelden. Elektronikk som har stått med spenningen på lenge kan få feil når straumen forsvinn, utan at det har vore overspenning eller andre feil med straumforsyninga, men då gjerne eldre utstyr. Om du har trefase så kan bortfall av ein fase føre til snodige spenningar som kan øydelegge utstyr. Eg håpar du ikkje mistar straumen ofte nok til at det er eit stort problem, men om dette skjer i normal drift så er det kanskje noko å undersøke. Jeg har ikke bevis for at tidligere feil oppstod ved strømbrudd. Er derfor usikker på om de kan ha vært senere følgeskader. Jeg har smarthus og det er litt dumt når enhetene ikke virker. Jeg er interessert i få vite mere om bortfall av fase og hvordan unngå komplikasjoner som f.eks. med rele etc. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden (endret) Du kan få snodige spenningar ved bortfall av ein fase på IT-nett òg, men helst for låg spenning. Her har du mista fase L2. Straumen går inn på første forbrukar frå L1, men kjem seg ikkje tilbake på L2, så den går bort til andre forbrukar, gjennom den og tilbake på L3. Endret 21 timer siden av Zeph 1 2 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Zeph skrev (9 minutter siden): Du kan få snodige spenningar ved bortfall av ein fase på IT-nett òg, men helst for låg spenning. Her har du mista fase L2. Straumen går inn på første forbrukar frå L1, men kjem seg ikkje tilbake på L2, så den går bort til andre forbrukar, gjennom den og tilbake på L3. Har erfart lys og annet utstyr som blinker/ slår seg av og på når det oppstår brudd i en leder. En kontaktor låste seg helt, måtte byttes. Gatelys sluttet også å fungere. En kontaktor er et litt kraftigere rele styrt av annet utstyr. Skal ikke oppstå brudd i en leder spesielt ofte? En forankoblet UPS kan løse problemet, da lages et eget nett bak UPS. Løser og kortere perioder uten strøm via batterier. (Fra noen minutter til noen timer avhengig av batteri og last.) 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden toralfb skrev (4 minutter siden): Har erfart lys og annet utstyr som blinker/ slår seg av og på når det oppstår brudd i en leder. En kontaktor låste seg helt, måtte byttes. Gatelys sluttet også å fungere. En kontaktor er et litt kraftigere rele styrt av annet utstyr. Skal ikke oppstå brudd i en leder spesielt ofte? En forankoblet UPS kan løse problemet, da lages et eget nett bak UPS. Løser og kortere perioder uten strøm via batterier. (Fra noen minutter til noen timer avhengig av batteri og last.) Ein kontaktor som har høg belastning og mange koblingar vil bli slitt og det kan oppstå varmgang og dårleg kontakt på eitt eller fleire kontaktsett, men då er det helst snakk om industriutstyr. Skal mykje til for å slite ut ein kontaktor på den måten heime, men om den forsyner heile huset så vil den stå konstant med spenning på spolen som over tid vil slite på materialene. Med ein kontaktor på heile sikringsskapet og relé som styrer den så kan du kople det sånn at ved bortfall av ein fase så kutter den straumen til heile huset. 1 Lenke til kommentar
xlarge Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden (endret) En lærer så lenge en lever. Jeg har satt meg inn i mye elektrisk når jeg laget smarthus. Da lærte jeg en del om "det norske strømsystemet" hvor jording kobles anderledes enn i det meste av EU. Shelly som jeg bruker, hadde skjemaer for EU og jeg måtte gå dypere sammen med elektrikeren for å finne ut av det. NB. Det opplegget dette gjaldt er koblet ut om vinteren og var altså ikke i bruk 25.1.24. Her har jeg/vi ikke gjort noen kobling annet enn å bruke standard utstyr som er godkjent for norske forhold. Selvfølgelig jordet. Jeg nevnte at jeg ikke forstår hvorfor svakere spenning kan ødelegge utstyr, men det er kanskje mulig? Endret 19 timer siden av xlarge Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Min erfaring er spenning kan variere kraftig. Det kan føre til både for lav og for høy spenning, gjerne variasjon som kan ødelegge utstyr. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Både gammaldags IT-nett og TN-nett er då i bruk i Norge? Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden xlarge skrev (4 timer siden): Jeg har over lengre tid, ja faktisk år slitt med at enkelte elektriske komponenter "tar kvelden" tilsynelatende uten grunn. Lyspærer har vart bare noen uker, ovner dør osv. Jeg har smarthus med egne stikkontakter foran alle ovner, noe som gjør det mulig å slyre strømforbruket i detalj, men etter da to av disse stikkontakter (Shelly Plug s) døde samtidig kl. 00:15 26.1.24 på samme tidspunkt som strømmen gikk iflg. varsling fra Verisure (som gir varsel umiddelbart). Jeg har mistet flere av de samme stikkontaktene de siste årene uten å finne årsak, men nå er jeg 100% sikker på at strømbruddet har noe med det å gjøre. Strømmen kom tilbake 5 timer senere og alt annet fungerer - også noen andre Shelly Plug s. Jeg har vært i kontakt med elektriker som lurer på om everket har hatt bortfall av en fase (jeg har 3-fase), men jeg synes det er rart at det kan drepe støpslene. De anbefaler å montere rele og kontaktor. Sikringsskap og sikringer er helt nytt. Det har ikke vært tordenvær, men mye vind og trolig har strømbruddet noe med det å gjøre. Jeg har ikke peiling på elektrisk og håper på hjelp. Bør everket kunne se om faser har/har hatt brudd og er de erstatningspliktige for etterfølgende skader? Men viktigst for meg er å unngå slikt i fremtiden og selv om rele og kontaktor ikke er billig er det kanskje løsningen. Hva gjør et rele og kontaktor? Typisk smarthus med mange «dingser» som kun er ce-merket og lite egnet for norske forhold. I Norge skal spenningsnivået ligge mellom 230 v +/- 10 % Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden xlarge skrev (4 timer siden): Jeg har over lengre tid, ja faktisk år slitt med at enkelte elektriske komponenter "tar kvelden" tilsynelatende uten grunn. Lyspærer har vart bare noen uker, ovner dør osv. Jeg har smarthus med egne stikkontakter foran alle ovner, noe som gjør det mulig å slyre strømforbruket i detalj, men etter da to av disse stikkontakter (Shelly Plug s) døde samtidig kl. 00:15 26.1.24 på samme tidspunkt som strømmen gikk iflg. varsling fra Verisure (som gir varsel umiddelbart). Jeg har mistet flere av de samme stikkontaktene de siste årene uten å finne årsak, men nå er jeg 100% sikker på at strømbruddet har noe med det å gjøre. Strømmen kom tilbake 5 timer senere og alt annet fungerer - også noen andre Shelly Plug s. Jeg har vært i kontakt med elektriker som lurer på om everket har hatt bortfall av en fase (jeg har 3-fase), men jeg synes det er rart at det kan drepe støpslene. De anbefaler å montere rele og kontaktor. Sikringsskap og sikringer er helt nytt. Det har ikke vært tordenvær, men mye vind og trolig har strømbruddet noe med det å gjøre. Jeg har ikke peiling på elektrisk og håper på hjelp. Bør everket kunne se om faser har/har hatt brudd og er de erstatningspliktige for etterfølgende skader? Men viktigst for meg er å unngå slikt i fremtiden og selv om rele og kontaktor ikke er billig er det kanskje løsningen. Hva gjør et rele og kontaktor? Jeg vil tippe det er strømsjokket som tar livet av smartstøpslene. Ved strømbrudd vil du få et midlertidig spenningsfall som gjør at ovnene trekker høy strøm et kort øyeblikk. 1 Lenke til kommentar
xlarge Skrevet 16 timer siden Forfatter Del Skrevet 16 timer siden Vokteren skrev (2 timer siden): Typisk smarthus med mange «dingser» som kun er ce-merket og lite egnet for norske forhold. I Norge skal spenningsnivået ligge mellom 230 v +/- 10 % Disse er sertifisert for bruk i Norge. Google selv. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Powertrainer skrev (2 timer siden): Jeg vil tippe det er strømsjokket som tar livet av smartstøpslene. Ved strømbrudd vil du få et midlertidig spenningsfall som gjør at ovnene trekker høy strøm et kort øyeblikk. Elektriske apparater skal være designet for å tåle strømbrudd og jordfeil. Tidligere var det Nemko som sørget for at kvaliteten på apparater solgt i Norge var egnet for norske forhold. I dag kan installasjonsmateriell og «dingser» kjøpes av menigmann på Biltema eller på nett bare det er stemplet med et overnasjonalt ce-merke. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden xlarge skrev (15 minutter siden): Disse er sertifisert for bruk i Norge. Google selv. Og denne sertifiseringen er på langt nær et kvalitetsstempel: https://elektronikk-service.no/2013/09/forskjell-pa-ce-og-ce-merke/ 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Vokteren skrev (8 timer siden): Elektriske apparater skal være designet for å tåle strømbrudd og jordfeil. Tidligere var det Nemko som sørget for at kvaliteten på apparater solgt i Norge var egnet for norske forhold. I dag kan installasjonsmateriell og «dingser» kjøpes av menigmann på Biltema eller på nett bare det er stemplet med et overnasjonalt ce-merke. Ja jeg mistenker dårlig kvalitet. Ce merket er i praksis ganske verdiløst da produsentene kvalitetssikrer seg selv, ganske inhabilt system vil jeg si. 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 11 hours ago, Vokteren said: Typisk smarthus med mange «dingser» som kun er ce-merket og lite egnet for norske forhold. I Norge skal spenningsnivået ligge mellom 230 v +/- 10 % Til og med norske produkter som Zaptec og Eease er "kun" CE merket. 11 hours ago, Powertrainer said: Jeg vil tippe det er strømsjokket som tar livet av smartstøpslene. Ved strømbrudd vil du få et midlertidig spenningsfall som gjør at ovnene trekker høy strøm et kort øyeblikk. Et strømbrudd er sjelden en enkelt hendelse. I alle tilfeller der en mekanisk bryter kobles til eller fra vil man i perioden man kobler ha en udefinert situasjon. På store kontakter i tavlerom står det ofte skilt at man skal veksle raskt . Uansett så må man anta overspenninger og transienter. Induktive laster kan generere selvinduserte spenningstopper når kretsen brytes. Det sagt, ingen av de smartstøpslene jeg bruker (Fibaro) har dødd av strømbrudd i den forstand. Tror jeg hadde 10 stk, og bare 6 lever i dag. 8 hours ago, Vokteren said: Elektriske apparater skal være designet for å tåle strømbrudd og jordfeil. Tidligere var det Nemko som sørget for at kvaliteten på apparater solgt i Norge var egnet for norske forhold. I dag kan installasjonsmateriell og «dingser» kjøpes av menigmann på Biltema eller på nett bare det er stemplet med et overnasjonalt ce-merke. Den første setningen er feil - med mindre du tillegger mer informasjon. Nemko godkjennening var relativt simpel i forhold til kravene i dag. Egnetheten til norske forhold var slett ikke bedre da. Det har aldri vært handelsforbud mot å selge installasjonsmateriell i Norge. Det "overnasjonale" CE merket er basert på en harmonisering av regelverket i Norge gjennom EØS avtalen. Uten å dra en diger forklaring, så er CE merking en av de gode tingene i EØS avtalen som er bra for alle - flere deltagere = større grunnlag = bedre sikkerhet. For produsentene er det billigere da de trenger 1 samsvar, ikke 28 - og vi snakker om tester som kan koste flere hundre tusen å utføre. 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) rozon skrev (13 minutter siden): strømbrudd er sjelden en enkelt hendelse. I alle tilfeller der en mekanisk bryter kobles til eller fra vil man i perioden man kobler ha en udefinert situasjon. På store kontakter i tavlerom står det ofte skilt at man skal veksle raskt . Uansett så må man anta overspenninger og transienter. Induktive laster kan generere selvinduserte spenningstopper når kretsen brytes. Det sagt, ingen av de smartstøpslene jeg bruker (Fibaro) har dødd av strømbrudd i den forstand. Tror jeg hadde 10 stk, og bare 6 lever i dag. I de fleste tilfeller er det mest vanlige problemet med strømbrudd spenningsfall med påfølgende overstrøm. Det er det all industri med "neppert" elanlegg og store laster sliter med, men overspenning kan selfølgelig også forekomme. Da dette var snakk om en ohmsk last(panelovner) så har jeg mer tro på at spenningsfall har tatt livet av smartstøpslene. Endret 6 timer siden av Powertrainer 1 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 8 minutes ago, Powertrainer said: Da dette var snakk om en ohmsk last(panelovner) så har jeg mer tro på at spenningsfall har tatt livet av smartstøpslene. Forklar hvordan du tenker dette skader et smartstøpsel. Sånn overordnet er jo et slikt støpsel et relè på L og en krets mellom L og N som styrer relè. Hvis dingsen dør helt så er det jo denne styrekretsen mellom L og N som dør. Det vil være merkelig for meg om denne dør av å få et spenningsfall. Overlasten påvirker jo ikke denne kretsen egentlig i annet enn at den måler spenningsfallet over en motstand for å se på laststrømmen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå