Gå til innhold

Anmeldelse: Civilization VII

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Med den nye hærførerenheten tar serien et steg inn i mer organisert krigføring, og lar deg reise med opptil flere enheter om gangen – så lenge hærføreren er i live. En hærfører kan så «pakke ut» sine enheter rundt en fiende, og blant annet organisere samlede angrep for å knuse motstanderen på mest effektiv måte."

Litt vanskelig å tolke, men det innebærer vel ikke at 'stack of doom' fra Civ4 og eldre er tilbake?

Lenke til kommentar
Frimann_K skrev:

"Med den nye hærførerenheten tar serien et steg inn i mer organisert krigføring, og lar deg reise med opptil flere enheter om gangen – så lenge hærføreren er i live. En hærfører kan så «pakke ut» sine enheter rundt en fiende, og blant annet organisere samlede angrep for å knuse motstanderen på mest effektiv måte."

Litt vanskelig å tolke, men det innebærer vel ikke at 'stack of doom' fra Civ4 og eldre er tilbake?

Nei, stack of doom er ikke tilbake. Det er fremdeles 1UPT. Men du har en hærenhet/general, som kan samle opp enheter for enklere transport, og så spytte dem ut ved destinasjonen. Den gir også bonuses til kampdyktighet.
Lenke til kommentar
Sitat

For eksempel kan du begynne som Roma i antikken, så bli til Normannerne i oppdagelsestiden og så bli til Det franske riket i den moderne tiden.

Sitat

...savner jeg for så vidt valget om å rett og slett forbli sivilisasjonen vi startet som også.

Akkurat dette høres ikke helt bra ut. Mangelen på kontinuitet i sivilisasjonene var noe som ødela "Humankind" litt for meg, og hvis det er enda dårligere gjennomført her kan dette fort bli bom for min del. Å sloss mot romere, som plutselig er kinesere før de til slutt er Aztekere ødelegger i alle fall mye av innlevelsen for min del. Da hadde det vært mer interessant om de gikk for mer "dynamiske" kulturer heller enn å binde seg til faktiske sivilisasjoner, men snu identiteten på hodet underveis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
herzeleid skrev:
Sitat

For eksempel kan du begynne som Roma i antikken, så bli til Normannerne i oppdagelsestiden og så bli til Det franske riket i den moderne tiden.

Sitat

...savner jeg for så vidt valget om å rett og slett forbli sivilisasjonen vi startet som også.

Akkurat dette høres ikke helt bra ut. Mangelen på kontinuitet i sivilisasjonene var noe som ødela "Humankind" litt for meg, og hvis det er enda dårligere gjennomført her kan dette fort bli bom for min del. Å sloss mot romere, som plutselig er kinesere før de til slutt er Aztekere ødelegger i alle fall mye av innlevelsen for min del. Da hadde det vært mer interessant om de gikk for mer "dynamiske" kulturer heller enn å binde seg til faktiske sivilisasjoner, men snu identiteten på hodet underveis. 

Og kan ikke velge å bli den ene som du begynner med? Ikke i det hele tatt?
Lenke til kommentar
6 hours ago, Frimann_K said:

Det ser jeg på som en stor forbedring. Det var alltid mye mas å sende hauger med enheter rundtomkring.

Var tidligere en kjempefan av Civ, men etter å ha spilt mye paradox spill synes jeg kanskje Civ ikke når helt opp. Har spilt overraskende lite av Civ6 sammenliknet med de tidligere spillene og er ikke sikker på om jeg skal kjøpe Civ7. Tror de har bommet litt med mekanikken der du kan bytte ut en sivilisasjon med en annen. Det hadde vært mer logisk å bytte til en annen leder. 

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Såvidt jeg skjønner kan ikke en velge hvilke som helst civ fra era til era. Det er bestemt om du har oppfylt visse "historiske" kriterier.

Uansett jeg gleder meg voldsomt til å ta fatt på spillet førstkommende Torsdag. Jeg har likt alle civ spillene siden det kom ut. Civ VI har dog noe kjedelig mekanismer som jeg ikke syns gjør spillet bedre på noe måte som distrikter og guvernører. For mye macro management for min del der gitt.

Ellers et veldig solid spill.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Bonedaddy said:

Såvidt jeg skjønner kan ikke en velge hvilke som helst civ fra era til era. Det er bestemt om du har oppfylt visse "historiske" kriterier.

Uansett jeg gleder meg voldsomt til å ta fatt på spillet førstkommende Torsdag. Jeg har likt alle civ spillene siden det kom ut. Civ VI har dog noe kjedelig mekanismer som jeg ikke syns gjør spillet bedre på noe måte som distrikter og guvernører. For mye macro management for min del der gitt.

Jeg er enig i Civ6-kommentaren din. Det ble "for mye", og turene tok for lang tid. Jeg spilte Civ4 mer enn Civ5, og Civ5 mer enn Civ6. Men musikken er gjennomgående world-class, og fortellerstemmen er episk.

Jeg ønsker likevel at Civilization skulle inneholdt litt mer nyansert diplomati. Forholdet til andre stater er jo mye av gleden i Civ, men diplomatiet har stått stille så lenge jeg har spilt civilization. 

Og ja, Civilization ble aldri like fantastisk etter jeg fant paradox-spillene. Takk til Paradox for flere tusen (!) timer med glede :D

Lenke til kommentar
Bonedaddy skrev (12 timer siden):

Du kan alltid spille civver som er "nær" i region og historie, som Roma til Normannia til USA, eller Roma til Spania til Frankrike. Andre må du unlocke via gameplay.

Axefjord skrev (8 timer siden):

Jeg ønsker likevel at Civilization skulle inneholdt litt mer nyansert diplomati. Forholdet til andre stater er jo mye av gleden i Civ, men diplomatiet har stått stille så lenge jeg har spilt civilization. 

Da vil du være interessert i det Firaxis har gjort med Civ7! :) Diplomatisystemet er helt reworka. 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (På 4.2.2025 den 14.59):

Jeg er enig i Civ6-kommentaren din. Det ble "for mye", og turene tok for lang tid. Jeg spilte Civ4 mer enn Civ5, og Civ5 mer enn Civ6. Men musikken er gjennomgående world-class, og fortellerstemmen er episk.

Og ja, Civilization ble aldri like fantastisk etter jeg fant paradox-spillene. Takk til Paradox for flere tusen (!) timer med glede :D

Fortellerstemmen i Civ7 er forferdelig, etter min mening, så hun ble mutet ganske fort. Utrolig intetsigende tonefall og elendig dynamikk i stemmen.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (31 minutter siden):

Ligger på 41% positive reviews på steam. Lå nettopp under 40% med mostly negative. Hva skjer?

Er vel som med alle andre gangene et spill "tanker" på Steam: en skokk med sarte sjeler føler seg forbigått fordi ett eller annet ikke innfrir til forventningene så da gir de spillet 0/10 for å hevne seg.

Ligger til 81 på Metacritic som ikke akkurat er top score, men langt bedre enn Steamcels meninger..

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Auto Asmodeus said:

Er vel som med alle andre gangene et spill "tanker" på Steam: en skokk med sarte sjeler føler seg forbigått fordi ett eller annet ikke innfrir til forventningene så da gir de spillet 0/10 for å hevne seg.

Ligger til 81 på Metacritic som ikke akkurat er top score, men langt bedre enn Steamcels meninger..

Eller hva med alle sarte sjeler som legger inn skrikende forumposter for å klage og syte over andre, uten å ha satt seg inn i saken det gjelder... 

Steam har "tommel opp" eller "tommel ned". Altså enten "0/10" eller "10/10", uten noe imellom. At det da blir en del "0"-ere er da helt naturlig.

Og som vist under, så har civ7 de svakeste "profesjonelle" review'ene på noe civ-spill gjennom tidene. At det da er mange som er skuffet på dag 1 er da også ganske normalt. Spesielt når det er såpass tydelig dårlig håndarbeid i deler av spillet.

Jeg sitter selv og vurderer pre-order eller ikke. De har en del fantastiske forbedringer i civ7, men en del elendige aspekter også. Men jeg tror ikke jeg greier holde meg unna, det er jo civ... :D

image.png.6ca5c4d27ff40ccd36b0045f7329ef01.png

Lenke til kommentar
4 hours ago, ExcaliBuR said:

Fortellerstemmen i Civ7 er forferdelig, etter min mening, så hun ble mutet ganske fort. Utrolig intetsigende tonefall og elendig dynamikk i stemmen.

Shit. Hun hoppet etter wirkola da... Sean Bean var som sagt episk. 

Hvordan er musikken da? Jeg så en trailer nå nylig, og det hørtes ut som samme musikken som i Civ6?

Lenke til kommentar
Eddie_Peddie skrev (21 timer siden):

Der er vel i historiedelen en skifter mellom sivilisasjoner? Om en spiller "skirmish" så får en vel spille som en stat så lenge en vil? Om ikke så blir ikke dette et kjøp for min del.

Du skifter civ hver era, det er tre eras.

Sjørøver skrev (7 timer siden):

Ligger på 41% positive reviews på steam. Lå nettopp under 40% med mostly negative. Hva skjer?

Mest på grunn av prisen, dernest pga problemer med release i Kina, dernest kommer UIen som er helt horribel (I told them, er beta tester). Spillet veldig moro, heldigvis.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Frimann_K skrev:

Nei det gjør det ikke. Hærførerenkan vel maks ha 6 soldater med seg og disse må deployes på hver sin tile rundt hærføreren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...