Gå til innhold

Reklamasjon ved boligkjøp - vannskade

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg og min samboer har akkurat kjøpt og overtatt et hus hvor vi har oppdaget store mangler rett etter overtakelse. 
Vil bare lufte situasjonen her for å få eventuelle tips og råd i prosessen videre. 

Selger har kjøpt boligselgerforsikring gjennom megler (Claims Link) 
Vi har ikke kjøpt boligkjøperforsikring, men har advokathjelp ved konflikt på husforsikringen vi har tegnet. 

Skaden vi har oppdaget er en vannskade som sannsynligvis kommer fra sviktende dreneding. 
Skaden har vi funnet i vegger på et soverom og på vaskerom. Sannsynligvis er bad, ganggulv og bunnsville påvirket også.

I taksten står det at drenering har fått tilstandsgrad 1. og det er målt "litt forhøyet fuktnivå, men ikke noe som krever umiddelbare tiltak, men bør følges med". Takstrapporten gir også inntrykk av at boligen er i ellers god stand.

Selger har i egenerklæringen huket av for at de ikke kjenner til noen fuktskader. 
Før vi skulle flytte satte vi i gang med mindre malearbeid, og da oppdaget vi umiddelbart at noe ikke var slik det skulle. Når vi tok av en gulvlist kjente vi med en gang at det var vått, og fikk lånt oss en fuktmåler. Vi måler opp mot 91% fuktighet på det verste. På en plass ble det hull i veggen i det vi satte elektrodene på fuktmåleren i veggen. Dette er rett ved siden av hvor takstmann har målt "litt forhøyde verdier" 

Når vi nå lar døra til soverommet stå lukket kjenner vi en sterk lukt av "fuktig kjeller" så regner med det er noe råte i veggene, så jeg regner huset så langt som ubeboelig med små barn i hus. 

Vi har bestilt en takstmann for å vurdere skadeomfanget og vi har kontaktet megler og forsikringsselskapet til selger hvor vi venter tilbakemelding. Regner med det blir en kamp. 

Er det noen som har noen tips og råd? 
Er det noen som vet om man får dekt bo-kostnader når man ikke kan flytte inn i huset i slike tilfeller? Ser ikke for meg at vi kan flytte ut fra der vi bor nå og vil ikke ha råd til å betale for 2 hjem. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, annanan said:

Hei! 

Jeg og min samboer har akkurat kjøpt og overtatt et hus hvor vi har oppdaget store mangler rett etter overtakelse. 
Vil bare lufte situasjonen her for å få eventuelle tips og råd i prosessen videre. 

Selger har kjøpt boligselgerforsikring gjennom megler (Claims Link) 
Vi har ikke kjøpt boligkjøperforsikring, men har advokathjelp ved konflikt på husforsikringen vi har tegnet. 

Skaden vi har oppdaget er en vannskade som sannsynligvis kommer fra sviktende dreneding. 
Skaden har vi funnet i vegger på et soverom og på vaskerom. Sannsynligvis er bad, ganggulv og bunnsville påvirket også.

I taksten står det at drenering har fått tilstandsgrad 1. og det er målt "litt forhøyet fuktnivå, men ikke noe som krever umiddelbare tiltak, men bør følges med". Takstrapporten gir også inntrykk av at boligen er i ellers god stand.

Selger har i egenerklæringen huket av for at de ikke kjenner til noen fuktskader. 
Før vi skulle flytte satte vi i gang med mindre malearbeid, og da oppdaget vi umiddelbart at noe ikke var slik det skulle. Når vi tok av en gulvlist kjente vi med en gang at det var vått, og fikk lånt oss en fuktmåler. Vi måler opp mot 91% fuktighet på det verste. På en plass ble det hull i veggen i det vi satte elektrodene på fuktmåleren i veggen. Dette er rett ved siden av hvor takstmann har målt "litt forhøyde verdier" 

Når vi nå lar døra til soverommet stå lukket kjenner vi en sterk lukt av "fuktig kjeller" så regner med det er noe råte i veggene, så jeg regner huset så langt som ubeboelig med små barn i hus. 

Vi har bestilt en takstmann for å vurdere skadeomfanget og vi har kontaktet megler og forsikringsselskapet til selger hvor vi venter tilbakemelding. Regner med det blir en kamp. 

Er det noen som har noen tips og råd? 
Er det noen som vet om man får dekt bo-kostnader når man ikke kan flytte inn i huset i slike tilfeller? Ser ikke for meg at vi kan flytte ut fra der vi bor nå og vil ikke ha råd til å betale for 2 hjem. 

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men min umiddelbare holdning er at dette er opplyst om i tilstandsrapporten, og at du som kjøper da har undersøkelsesplikt.

Lenke til kommentar

Tips nr 1 er å klage til selger og selgers forsikringsselskap så raskt som mulig - opplyse om at fukt etter deres vurdering har mye verre tilstandsgrad enn takstapport antyder og kreve umiddelbare tiltak  eller erstatning (for å utbedre) pga helse til barna deres. 

Tips nr 2 er å få et anslag/takst på hva utbedring (drenering) vil koste.

Tips nr 3 er luftavfukter - mange har en eller flere i kjellere som er fuktige og hvor ofte en slik må tømmes vil også gi et slags mål på hvor fuktig det er.

Når det er sagt kan det f.eks. i takstrapporten stå slikt som at panel lagt på murvegger i rom under bakken er risiko-konstruksjon pga nettopp fukt som ikke oppdages med det første.  Men alt slikt får dere nok raskt tilbake som argument av selgers forsikringsselskap (hvis det står i takstrapporten).   Er det gammelt hus, så vil det også gjerne stå noe om at huset er bygget ihht gamle regler som ikke oppfyller dagens krav (dvs noe må man forvente utifra alder)

TG1 skal dog være uten behov for umiddelbare tiltak, så vil tro dere har en god sak.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...