Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lik lønn for likt arbeid, eller?

Gjest 9b702...6ef

Anbefalte innlegg

Gjest 9b702...6ef

Hei,

Jeg har nå jobbet innenfor helsevesenet i 8 år (psykiatrisk sykehus). Jeg er utdannet helsefagarbeidere men har også en bachelorgrad innen økonomi. Jeg går som helsefagarbeidere på jobb. Dette er helt ok for meg, helt til at jeg finner ut av at en kollega av meg sån da har samma økonomi utdanning og 0 fagbrev går som miljøterapeut. Sjefen argumenterer dette med at det var mye lettere å få igjennom miljøterapeut stillinger før i tiden. Det irriterer meg ganske mye da lønnsforskjellen er betraktelig . Er det noe regelverk eller lignende som regulerer dette ? Eller må jeg bare leve med argumentet; At det var lettere før i tiden. 

Anonymous poster hash: 9b702...6ef

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en sak for fagforeningen din.

Det vil si, dersom du er organisert i Fagforbundet er de neppe interessert i å hjelpe noen med å få betalt for en bachelorgrad som ikke er en forutsetning for å utføre stillingen de jobber i.

Fagforbundet -slik jeg kjenner dem- løfter alltid felles og fra bunnen.

Lenke til kommentar

Kona er utdannet barnehagelærer og ansatt som miljøterapeut ganske nylig. Så det må i så fall være en intern regel. Det er ingen lovfestetede krav for å kunne kalles miljøterapeut så vidt jeg vet. Men typisk er at du har en bachelor innen faget, pedagogikk eller psykologi. Altså noe som har med mennesker å gjøre. 

Forskjellen skal ligge i arbeidsoppgaver. Miljøterapeuter har typisk noe mer administrativt ansvar, skal være fagansvarlig (usikker på om det er aktuelt på et sykehus, men i omsorgsboliger er det i alle fall slik) for brukere, organisere legetimer, transport og aktiviteter m.m.

Hvis det er slik at du gjør noe slikt, så er du sannsynligvis plassert inn i feil stillingskode. Da bør du i såfall kontakte fagforeningen og drøfte saken med dem. Din nærmeste leder kan sannsynligvis ikke gjøre så veldig mye med saken før du har noe mer konkret enn "vi har samme utdanning og gjør samme jobb, men lønnen er ulik". Det er uansett ikke aktuelt at kollegaen din blir "degradert".

Alternativet er at du søker på stillinger som miljøterapeut i din virksomhet og ser hva som skjer. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Nedward said:

Kona er utdannet barnehagelærer og ansatt som miljøterapeut ganske nylig. Så det må i så fall være en intern regel. Det er ingen lovfestetede krav for å kunne kalles miljøterapeut så vidt jeg vet. Men typisk er at du har en bachelor innen faget, pedagogikk eller psykologi. Altså noe som har med mennesker å gjøre. 

Forskjellen skal ligge i arbeidsoppgaver. Miljøterapeuter har typisk noe mer administrativt ansvar, skal være fagansvarlig (usikker på om det er aktuelt på et sykehus, men i omsorgsboliger er det i alle fall slik) for brukere, organisere legetimer, transport og aktiviteter m.m.

Hvis det er slik at du gjør noe slikt, så er du sannsynligvis plassert inn i feil stillingskode. Da bør du i såfall kontakte fagforeningen og drøfte saken med dem. Din nærmeste leder kan sannsynligvis ikke gjøre så veldig mye med saken før du har noe mer konkret enn "vi har samme utdanning og gjør samme jobb, men lønnen er ulik". Det er uansett ikke aktuelt at kollegaen din blir "degradert".

Alternativet er at du søker på stillinger som miljøterapeut i din virksomhet og ser hva som skjer. 

En sak i denne sammenhengen vil være å sammenligne stillingsbeskrivelser/-instrukser. Kan man vise til at man har arbeidsoppgaver som faller inn under miljøterapeut, kan disse danne grunnlag for en samtale med ledren.

Lenke til kommentar
Gjest 9b702...6ef
leticia skrev (9 timer siden):

Jeg bare lurer. Med en bachelorgrad i økonomi, hvorfor satser du ikke heller på yrker innen det hvor lønna er betraktelig høyere? Fikk du ikke jobb etter utdanningen var ferdig, og nå så er graden "utdatert"? 

Både og. Hatt jobber innen kontorjobb hvor jeg har tjent 500k i året, mens jeg ifjor som helsefagarbeider tjente 1 million pga tillegg og overtid (så lønna har vel vært motivasjon for å ikke søke)  Per dags dato er nok graden ganske utadert ja - planen er å ta noe sykepleie/ vernepleie og deretter bli leder av en avdeling / bolig. Da kan jeg kombinere inn økonomi utdanningen. 

Kakkelfant skrev (10 timer siden):

Sjekk med fagforeningen, eller finn deg en skarp og god fagforening å bli medlem av?

Har spurt fagforeningen da jeg var medlem av dem, men de mener jeg ikke har krav på miljøterapeut stilling. Irriterer meg da vedkommende som har jobbet lengre enn meg har graden.. Var ikke mye hjelp å få av foreningen, nei. 

Orion666 skrev (5 timer siden):

Dette er en sak for fagforeningen din.

Det vil si, dersom du er organisert i Fagforbundet er de neppe interessert i å hjelpe noen med å få betalt for en bachelorgrad som ikke er en forutsetning for å utføre stillingen de jobber i.

Fagforbundet -slik jeg kjenner dem- løfter alltid felles og fra bunnen.

Helt riktig. Har hørt og fikk 0 hjelp. Men fortsatt ganske så forskjellsbehandling at en med samma utdanning som meg tjener mer. 

Nedward skrev (3 timer siden):

Skulle bare mangle at din kone får miljøterapeut stilling når hun har den utdanningen. For min egen del så mener jeg at jeg «EGENTLIG» ikke har krav på det. Økonomi og psykiatri er to forskjellige verdener. Men, når andre har det ønsker jeg det og. Er jo forskjellsbehandling som argumenteres med at «det var lettere før»

Lenke til kommentar
Gjest 9b702...6ef skrev (39 minutter siden):

Både og. Hatt jobber innen kontorjobb hvor jeg har tjent 500k i året, mens jeg ifjor som helsefagarbeider tjente 1 million pga tillegg og overtid (så lønna har vel vært motivasjon for å ikke søke)  Per dags dato er nok graden ganske utadert ja - planen er å ta noe sykepleie/ vernepleie og deretter bli leder av en avdeling / bolig. Da kan jeg kombinere inn økonomi utdanningen. 

Haha  okay.  Ikke ofte man hører at jobb som helsefagarbeider gir bedre utbetaling enn som økonom 🫢 (Jeg har også utdanning innen begge retninger (økonomi og helse) , eller dvs jeg tok helsesekretær ved siden av for å lære mer om helse, med tanke på egne barn og familie,  at man har litt peiling på kroppen).

Endret av leticia
spesifisering
Lenke til kommentar
Gjest 9b702...6ef
leticia skrev (18 minutter siden):

Haha  okay.  Ikke ofte man hører at jobb som helsefagarbeider gir bedre utbetaling enn som økonom 🫢 (Jeg har også utdanning innen begge retninger (økonomi og helse) , eller dvs jeg tok helsesekretær ved siden av for å lære mer om helse, med tanke på egne barn og familie,  at man har litt peiling på kroppen).

Dette er snakk om over 100% nattjobb, overtid + helligdagstillegg. Jobber en god del derav høye utbetalinger. Men er begrensa hvor mange år man orker dette😂

Lenke til kommentar
Gjest 9b702...6ef skrev (19 minutter siden):

Dette er snakk om over 100% nattjobb, overtid + helligdagstillegg. Jobber en god del derav høye utbetalinger. Men er begrensa hvor mange år man orker dette😂

Okay, da skjønner jeg ❤️ 

Lenke til kommentar
leticia skrev (43 minutter siden):

Den store forskjellen er at som økonom så får ei vanlegvis ikkje overtidsarbeid, så grunnlønna er det du får utbetalt.
Det har absolutt sine ulemper å måtte jobbe overtid eller jobbe kvelds og natteskift også, men det er ein fin måte å få litt meir utbetalt på når ein har helse til å jobbe slik.
Det er godt mogleg å tene godt også i eit lågtlønnyrke om ein berre får moglegheit til å jobbe nok timar. Det er likevel ikkje heilt samanliknbart å samanlikne ein med bachelorgrad som tener 700 000 kr på ei 37,5 timers veke og ein handtverkar som tener 700 000 kr fordi han jobbar 60 timar i veka.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Guest 9b702...6ef said:

Jeg går som helsefagarbeidere på jobb.

13 hours ago, Guest 9b702...6ef said:

har samma økonomi utdanning og 0 fagbrev går som miljøterapeut

To forskjellige stillinger, så ikke samme jobb. Videre ikke samme lønn, ei heller grunnlag for det.

Lenke til kommentar
Gjest 9b702...6ef skrev (2 timer siden):

Skulle bare mangle at din kone får miljøterapeut stilling når hun har den utdanningen. For min egen del så mener jeg at jeg «EGENTLIG» ikke har krav på det. Økonomi og psykiatri er to forskjellige verdener. Men, når andre har det ønsker jeg det og. Er jo forskjellsbehandling som argumenteres med at «det var lettere før»

Er enig med deg at det her er forskjellsbehandling. At du får betalt som helsefagarbeidar er nok i utgangspunktet heilt riktig sidan du ikkje bruker økonomikompetansen din i denne stillinga, men forstår godt at det kjennes urettferdig ut at du har ein kollega som etter samme ordning burde vært lønna som ufaglært. Nå skal det sjølvsagt nemnast at ei viss utdanning bør det likevel gi å ha ein bachelorgrad sjølv om den ikkje er veldig relevant for jobben, om ikkje noko anna så er bachelorgrad i det minste ein dokumentasjon på at du er i stand til å tilegne deg kunnskap på eit høgt nivå.

Det er likevel ikkje så lett å gjere noko med dette, sjølv om at argumentet om at det var lettare før høyres litt tynt ut så er det eingong slik at dette er noko som din kollega har fått framforhandla som personleg ordning, og då kan ein ikkje berre gå tilbake på den avtalen. Det beste hadde sjølsagt vært om alle andre kunne bli løfta tilsvarande, men det er nok lite realistisk å håpe på at at alle tilsette blir justert opp berre fordi ein har funnet noko som er "urettferdig" i lønnsnivået til ein av dei tilsette.

Det du bør gjere er å be om lønnsregulering. Du har to openbare argumentasjonrekker. Den fyrste er å argumentere for at du har ein kompetanse i form av bachelorgraden som du bør ha uttelling for, og så vise til arbeidsoppgåver som du kan utføre der arbeidsgivar bruker av kompetansen du har gjennom bachelorgraden din utan å betale for den. Helst då arbeidsoppgåver som har noko med økonomi å gjere, eller administrative arbeidsoppgåver som du utfører. Gjennom å ha tatt ein bachelorgrad så har du også lært å skrive bacheloroppgåve som burde være ein verdifull kompetanse i alt skrivearbeid sjølv om temaet for bachelorgraden ikkje er like relevant for jobben du utfører.
Den andre vegen du kan argumentere er at så ulikt lønnsnivå som ikkje gjenspeiler seg i prestasjon, utdanning, ansiennitet, osv går utover arbeidsmiljøet. Eit dårleg arbeidsmiljø er både eit brot på arbeidsmiljølova, men meir konkret så vil slik misnøye kunne føre til at alle som ikkje er forøgde med lønna si ikkje legger inn like stor arbeidsinnsats som dei ellers ville gjort, eller i verste fall driv å søker seg vekk frå bedrifta.

Lenke til kommentar

Vil også legge til at når fagforeiningar som Fagforbundet med fleire seier "lik lønn for likt arbeid" så meiner dei eigentleg "lik lønn for lik utdanningslengde", og det er noko heilt anna.

Det kan ikkje være mange arbeidsplassar i dag som fortsatt praktiserer heilt ulik lønn for tilsette som har lik stilling, lik utdanning, lik prestasjon, osv.
At dei som har tatt bachelorgrad i økonomi og jus får jobbar innenfor yrker som betalar langt meir enn kva som er lønnsnivået i bedrifter som tilsetter folk med bachelorgrad som barnehagelærar eller i offentleg administrasjon, det er ein heilt anna saka som handlar mest om kva som skal ligge til grunn for lønnsnivået, ikkje at arbeidet i seg sjølv er heilt likt men til ulik lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...