Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når du dater, hvor viktig er utseendet synes du?

Anbefalte innlegg

Dikedis skrev (15 timer siden):

[...] Det var alt fra meg for i dag!

Vel blåst!

På den tiden jeg "dejtet", i den forstand at jeg var singel og trodde det beste for meg var å finne en partner å dele hele livet med, hadde jeg en laaang kriterieliste som måtte være oppfylt. Sent omsider (for sent), er jeg der som @Dikedis så episk beskriver: Et kompromiss i en likevel opprettholdt balanse mellom ulike kvaliteter.

De skandinaviske utrykkene: "styggpen, fulsnygg, grimsmuk", ble ofte brukt da jeg var tenåring for veldig mange år siden. Mitt råd til meg selv for 40 år siden ville vært å gå for disse, de er de mest interessante menneskene. Selvsagt er mennesker som skårer 10 av 10 på alle parametre det ultimate i partnervalg, men de er det jo bare 1 / 50.000 av.

Jeg kan også legge til at selv om man ikke er på "dejtingmarkedet", er det overhode ikke å være utro eller på noen måte unormalt at man blir betatt av en annen person. Fantasien løper løpsk til; hva hvis.. Slik skal det være. Det betyr at serotonin og dopamin funksjonene i hjernen fungerer som de skal. Og så skjer det nok mer i hjernen vår enn hva vi faktisk er klar over. Ny forskning er interessant: følehorn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke vært ærlig hvis jeg påsto at utseende ikke betyr mye. Jeg har alltid syntes kvinnene jeg forelsker meg i er vakre og attraktive. 
Likevel, når jeg ser tilbake på mange år med dating og forhold av varierende varighet, så ser jeg at de kvinnene jeg har vært involvert med representerer et ganske stort mangfold. Mangfold i kroppstype, farger, utdanning, interesser, kulturer, øyenfarge, relativ alder og så videre.

Slik sett er konklusjonen at den jeg faller for blir vakker i mine øyne? Hvis jeg skal forsøke å trekke ut en liten fellesnevner blant de jeg har vært involvert med, er det nok et skjevt smil og et fast blikk, struktur på livet og et fast ståsted.

Lenke til kommentar
Gjest 0cf90...771 skrev (18 timer siden):

Jeg vil anta dersom jeg nærmer meg 50 åra at jeg dropper utseende i mye større grad dersom man skulle datet noen.

Det er jo når man kommer i femtiåra at verdiene og livsvalgene blir synlige. Det er nå man begynner å vise hvilket liv man lever og hvilke kvaliteter man verdsetter.

Lenke til kommentar

Jeg antar at når noen hører en bryr seg mye om utseendet, så betyr det at en snakker om konvensjonell skjønnhet. Men det er strengt tatt viktigheten en prater om. Så er resten stort sett subjektiv

Lenke til kommentar
leticia skrev (På 2.2.2025 den 23.43):

Hvis jeg skal vekte det så 80 % personlighet og 20 % utseende sånn cirka.

Så lenge han ikke ser ut som et takras så er det bra nok, så lenge personligheten er bra.

(Jeg dater ikke, men hvis jeg skulle gjort det så ville fordelingen vært sånn).

Jeg tror jeg må justere svaret mitt litt. Jeg tok utgangspunkt i menn som man ønsker å treffe mer enn en gang, altså at man har hatt flere dates med samme fyren.

Det er derfor jeg vektet personlighet så høyt. For man finner ut personligheten ganske tidlig. Jeg liker jo også å ha noe pent å se på,  men det funker ikke hvis personligheten er ræva.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Utseendet, i motsetning til personligheter som matcher, har en mye krappere "diminishing return". Det handler mest om å komme over et minimum hvor det du utstråler er noe av det jeg er på jakt etter. Det er også litt enklere å komme på radaren om utseendet er veldig bra, men før det blir reell interesse skal en jo helst åpne munnen, også...

Gjennomsnittlig utseende og utmerket personlig matching vil holde, hvis jeg først blir oppmerksom på vedkommende, men det motsatte vil aldri, aldri kunne materialisere seg i noen interesse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 38912...b94
Gratax skrev (2 timer siden):

Sånn sett er utseende viktig, da utseende er som regel det aller første som trigges til at du gidder å gå på date med noen?

Men på sikt vil utseende uansett "forsvinne", med mindre man faktisk elsker dette mennesket. Da vil de være vakre resten av livet uansett. 

For mange er det ikke utseende som trigger interesse. Men kan hende det er stor forskjell mellom kjønnene her. Jeg har aldri fått interesse for en mann på grunn av utseendet. 

Anonymous poster hash: 38912...b94

Lenke til kommentar
Gjest 38912...b94 skrev (51 minutter siden):

Men på sikt vil utseende uansett "forsvinne", med mindre man faktisk elsker dette mennesket. Da vil de være vakre resten av livet uansett. 

For mange er det ikke utseende som trigger interesse. Men kan hende det er stor forskjell mellom kjønnene her. Jeg har aldri fått interesse for en mann på grunn av utseendet. 

Menn og kvinner er forskjellige. Vi menn er mer visuelle

Lenke til kommentar
Gjest 38912...b94
Martelè skrev (4 timer siden):

Menn og kvinner er forskjellige. Vi menn er mer visuelle

Vet om mange kvinner som er visuelle også. Er ikke bare forbeholdt menn. En del vil bry seg om du er stygg eller tjukk, for å si det slik. 

Lenke til kommentar
Gjest 38912...b94 skrev (2 timer siden):

Vet om mange kvinner som er visuelle også. Er ikke bare forbeholdt menn. En del vil bry seg om du er stygg eller tjukk, for å si det slik. 

Jo jo, så klart

Lenke til kommentar
Gjest 38912...b94 skrev (4 timer siden):

Nettopp. Du kan godt kjøre statistikk på dette og sikkert finne at i gjennomsnitt er menn marginalt mer visuelle (avhengig av hvordan du definerer dette), men å skulle anvende det til noe konkret i en samfunnsmessig kontekst blir absurd. For eksempel om kvinne ut fra den svært unøyanserte påstanden "menn er visuelle" skal anta at alle menn de møter er mye mer visuelle enn dem selv. Sånn er det jo ikke. Og, kanskje er det der en del menn trår feil - at de innbiller seg at damene de vil ha ikke er visuelle, siden myten er at kvinner aldri er det og at de sånn sett tror de slipper unna med å være slaskete og careless til egen estetikk bare de er "mann nok" ellers.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (6 minutter siden):

Nettopp. Du kan godt kjøre statistikk på dette og sikkert finne at i gjennomsnitt er menn marginalt mer visuelle (avhengig av hvordan du definerer dette), men å skulle anvende det til noe konkret i en samfunnsmessig kontekst blir absurd. For eksempel om kvinne ut fra den svært unøyanserte påstanden "menn er visuelle" skal anta at alle menn de møter er mye mer visuelle enn dem selv. Sånn er det jo ikke. Og, kanskje er det der en del menn trår feil - at de innbiller seg at damene de vil ha ikke er visuelle, siden myten er at kvinner aldri er det og at de sånn sett tror de slipper unna med å være slaskete og careless til egen estetikk bare de er "mann nok" ellers.

Tro meg, damer er visuelle som bare det... (latino lover nam nam). 😋

Lenke til kommentar
Duriello skrev (7 minutter siden):

Enig! 😄

Tidvis litt for kruttsterke til at det hadde fungert da.. 😂

Snakket om det visuelle her da, ikke hvem man ender opp i et forhold med ;) Tatovering er et pluss / must :thumbs:

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Snakket om det visuelle her da, ikke hvem man ender opp i et forhold med ;) Tatovering er et pluss / must :thumbs:

Jada, men kruttsterke kan gå både på utseende og personlighet. 😁

Er vel en grunn til at så mange latinodamer vinner miss world/miss universe også videre. 🙃 Ikke at jeg synes disse er finest sånn personlig. ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Jada, men kruttsterke kan gå både på utseende og personlighet. 😁

Er vel en grunn til at så mange latinodamer vinner miss world/miss universe også videre. 🙃 Ikke at jeg synes disse er finest sånn personlig. ☺️

Jeg syns mange av de kvinnene er veldig pene (men jeg liker jo menn jeg da, så ser ikke så nøye etter på hvordan damene ser ut) ;) 

Han trenger heller ikke fysisk å være en latino, bare at han har litt  sånn "latino - look". Har han i tillegg smilehull så er jeg solgt :lol:

Men som sagt, det er det jeg liker utseendemessig. Personligheten er alfa og omega i det lange løp da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...