Populært innlegg ForTheImperium Skrevet 16 timer siden Populært innlegg Del Skrevet 16 timer siden (endret) USA med Trump og hans hjernedøde MAGA følgere er den største trusselen mot demokratiet over hele Vesten. Kina, Russland, Iran og Nord-Korea får vel et skikkelig latterkick av dette.... Endret 15 timer siden av ForTheImperium 10 2 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Demokrati er hardt arbeid og krever en kunnskapsrik og opplyst befolkning. Det er å håpe at den yngre generasjonen som er født i online-alderen er litt bedre å kildekritikk en foreldregenerasjonen som fikk dette tredd over hodet. De har vist seg håpløst lite egnet til å ha så mye informasjon tilgjengelig hele tiden. 8 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mag ne Skrevet 15 timer siden Populært innlegg Del Skrevet 15 timer siden Trump vet at seriøse massemedia er en trussel. Og jeg hadde aldri trodd det skulle bli nødvendig å si støtt Canada! 9 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden ForTheImperium skrev (37 minutter siden): USA med Trump og hans hjernedøde MAGA følgere er den største trusselen mot demokratiet over hele Vesten. Kina, Russland, Iran og Nord-Korea får vel et skikkelig latterkick av dette.... Det folk ofte glemmer med demokrati er at demokrati overhode ikke betyr et fornuftig eller "demokratisk" styre. Det betyr bare at befolkningen bestemmer hvem som skal styre. Om befolkningen aktivt velger en wannabe-diktator som vil bygge ned demokratiet, slik de har gjort i USA, så har de sin fulle rett til å gjøre dette. Det ville faktisk (ironisk nok) vært udemokratisk om Trump ikke fikk stille til valg, eller om valgseieren hans ble forkastet. Det er derfor demokratiet er så skjørt. Men hadde det ikke vært skjørt, hadde det heller ikke vært et demokrati. 6 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden ForTheImperium skrev (46 minutter siden): USA med Trump og hans hjernedøde MAGA følgere er den største trusselen mot demokratiet over hele Vesten. Kina, Russland, Iran og Nord-Korea får vel et skikkelig latterkick av dette.... Er USA en trussel mot demokratiet i Norge? Forklar. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Duriello Skrevet 15 timer siden Populært innlegg Del Skrevet 15 timer siden Neptun1 skrev (3 minutter siden): Er USA en trussel mot demokratiet i Norge? Forklar. Det trenger vel strengt tatt ingen forklaring, bare man tenker seg litt om.. 10 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) Demokrati er trusselen og en fri verden eksisterer ikke samme hvor mange ganger man gjentar frasen. Demokrati er undertrykkelse med flertallets velsignelse. Endret 13 timer siden av BadCat 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden 44 minutes ago, BadCat said: Demokrati er undertrykkelse med flertallets velsignelse. Men likevel langt på vei å foretrekke over alternativet. Det er tross alt bedre med demokratisk valgte lederne er uenig med hverandre enn to diktatorer som tar hverandre i hånden over avtaler (les: handelskrig vs. import av "meat waves"). 6 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Jeg blir fysisk uvel av å skru på TV og høre om politikere og aktivister som skal forsure hverdagen min ved at de i demokratiets navn skal innføre ett eller annet vedtak som påvirker andre enn de selv. 3 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden 38 minutes ago, geir__hk said: Men likevel langt på vei å foretrekke over alternativet. Det er tross alt bedre med demokratisk valgte lederne er uenig med hverandre enn to diktatorer som tar hverandre i hånden over avtaler (les: handelskrig vs. import av "meat waves"). Det er dessverre ganske mange som ikke er enig. Det finnes mennesker som anser et demokrati som en eksistensiell trussel og som føler seg truet av endringer som ikke en gang angår dem selv. 5 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden BadCat skrev (5 timer siden): Jeg blir fysisk uvel av å skru på TV og høre om politikere og aktivister som skal forsure hverdagen min ved at de i demokratiets navn skal innføre ett eller annet vedtak som påvirker andre enn de selv. Jeg gleder meg til du opplyser oss om maktstrukturene og deres kontroller i din idealstat. Forklar rolig og enkelt, tenk at vi er fem år gamle. På forhånd takk. 6 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Kajac skrev (7 timer siden): Om befolkningen aktivt velger en wannabe-diktator som vil bygge ned demokratiet, slik de har gjort i USA, så har de sin fulle rett til å gjøre dette. Det ville faktisk (ironisk nok) vært udemokratisk om Trump ikke fikk stille til valg, eller om valgseieren hans ble forkastet. Det er et kjempeparadoks at i USA får -i de fleste delstater- ikke straffedømte stemme ved valg, men en voldtektsdømt kan stille som presidentkandidat. https://www.nrk.no/urix/straffedomte-far-ikke-stemme-1.584217 3 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) 1 hour ago, Orion666 said: Jeg gleder meg til du opplyser oss om maktstrukturene og deres kontroller i din idealstat. Forklar rolig og enkelt, tenk at vi er fem år gamle. På forhånd takk. Inndeling i stammer hvor man kan leve med likesinnede innenfor et begrenset område. Live and let live, men adskilt i stedet for å ha ei sammenblanding av folk med ulike ønsker og behov. Endret 5 timer siden av BadCat Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Orion666 skrev (28 minutter siden): Det er et kjempeparadoks at i USA får -i de fleste delstater- ikke straffedømte stemme ved valg, men en voldtektsdømt kan stille som presidentkandidat. https://www.nrk.no/urix/straffedomte-far-ikke-stemme-1.584217 Det er ikke voldtekt Trump er dømt for Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Men har vi egentlig ett demokrati i Norge? USA er i høyeste grad toppstyrt i likhet med Russland og Norge kommer etter i god fart. Jeg føler ikke vi i de nedre delene av arbeiderklassen har mye reell påvirkningskraft lenger. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Det kommer an på hvordan du definerer demokrati. Vi har demokratiske valg. Men flertallet i folket er stadig vekk uenig med regjeringskonstellasjonen som styrer i både enkeltsaker og forsåvidt også retning på enkelte områder. Flertallet sitter selvfølgelig ikke nødvendigvis på noen fasit, spesielt i tider når påvirkning er blitt veldig tilgjengelig og lett kan misbrukes av trusselaktører. Endret 5 timer siden av bo1e Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Duriello skrev (9 timer siden): Det trenger vel strengt tatt ingen forklaring, bare man tenker seg litt om.. Venter på forklaringen. Vi har et stortingsvalg til høsten, så jeg vil vite. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden For at demokrati skal fungere må de som får viljen sin kompensere motparten økonomisk for ulempen de blir påført. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden BadCat skrev (3 timer siden): Inndeling i stammer hvor man kan leve med likesinnede innenfor et begrenset område. Live and let live, men adskilt i stedet for å ha ei sammenblanding av folk med ulike ønsker og behov. Jeg klarer ikke å lese ut av dette hvordan du ser maktstrukturene skal være organisert, hvordan de skal virke, og hvordan de skal begrenses. 3 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 11 minutes ago, Orion666 said: Jeg klarer ikke å lese ut av dette hvordan du ser maktstrukturene skal være organisert, hvordan de skal virke, og hvordan de skal begrenses. Samme det så lenge ingen får påføre andre direkte ulemper. For eksempel at jeg kan starte ei virksomhet og avstå fra å motta korrespondanse på nynorsk. Ledelsen i den andre delen av fylket sjønner ikke at vi ikke praktiserer den slags over her. De kunne like gjerne ha skrevet på bantuspråk. Endret 3 timer siden av BadCat 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå