Gå til innhold

Vikeplikt for gåande på parkeringsplass?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen ganger er gangfart den eneste riktige farten - Kjørelærer 

Verre er det vel ikke.  Å ha rett gir ikke rett til å kjøre på - og på en p-plass må en forvente mange fotgjengere og å måtte stoppe opp på samme måten som mange fotgjengere stopper opp for å la biler sige forbi.

Utfordrende lysforhold med mørke/regn i kombinasjon med raske foflytninger av fotgjengere som ikke ser seg for eller biler som gasser på gir fort ulykker og det ønsker jo begge parter å unngå.  Bilisten vil automatisk måtte bevise sin uskyld pga ansvaret det hører med å flytte 1-2 tonn kjøretøy blant sårbare gående.

Men, lov å gi en liten bært om det er f.eks. 4 stk barn/ungdommer som går i hele villa-veiens bredde og går med nesa i mobilen og ikke enser at du kommer kjørende bakfra... og se an om de flytter seg nok til å kjøre forbi... 🙂

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 2/3/2025 at 1:40 PM, Rune_says said:

Å ha rett gir ikke rett til å kjøre på

Det er det heller aldri noen her som har påstått.

Å ha retten på sin side betyr om du skulle være så uheldig å faktisk kjøre på noen selv om du gjorde alt for å unngå det, så blir du ikke nødvendigvis straffet for det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

På parkeringsplasser synes jeg ikke det er et problem, der avpasser man farten og går ut ifra at fotgjengere er både blinde, døve og tror de er udødelige inntil de gir tydelig tegn om det motsatte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (6 timer siden):

Ja men innholdet ditt sier noe annet.

Jaha? Vi diskuterte vikeplikt. Han meinte eg hadde vikeplikt, eg meinte noko anna. Så spørsmålet mitt var jo om det stemmer. Men har ikkje funne noko i regelverket som seier det og som vart peika på så har gåande plikter etter §19.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (19 timer siden):

Jaha? Vi diskuterte vikeplikt. Han meinte eg hadde vikeplikt, eg meinte noko anna. Så spørsmålet mitt var jo om det stemmer. Men har ikkje funne noko i regelverket som seier det og som vart peika på så har gåande plikter etter §19.

Ja du har plikt til å stoppe for gående som du lurte på.

Og §19 sier ingenting om parkeringsplass.

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (28 minutter siden):

Ja du har plikt til å stoppe for gående som du lurte på.

Kor i lov eller forskrift står det? Skulle likt så sjå kor det stå at vi har vikeplikt for gåande utanom gangfelt som er definert i §9.2

Kjørebane på ein parkeringsplass er jo der ein køyrer mellom radene. Bør vere ganske logisk for folk flest.

Sitat

§ 1.Definisjoner

1. I trafikkreglene forstås med:

a. Veg: Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel.

c. Kjørebane: Den del av vegen som er bestemt for vanlig kjøring.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (11 minutter siden):

Kor i lov eller forskrift står det? Skulle likt så sjå kor det stå at vi har vikeplikt for gåande utanom gangfelt som er definert i §9.2

Kjørebane på ein parkeringsplass er jo der ein køyrer mellom radene. Bør vere ganske logisk for folk flest.

Nei det er ingen kjørebane på en parkeringsplass.

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (Akkurat nå):

Nei det er ingen kjørebane på en parkeringsplass.

Neivel. Kor står det? Eller der det noko du meiner?

Om det ikkje er køyrebane på ein parkeringsplass så kan ein heller ikkje køyre der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (19 timer siden):

Om det ikkje er køyrebane på ein parkeringsplass så kan ein heller ikkje køyre der.

Tror du må søke opp definisjonen på kjørebane. Parkeringsplass er noe helt annet. 

Paragraf 3 gjelder på parkeringsplasser også.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Tror du må søke opp definisjonen på kjørebane. Parkeringsplass er noe helt annet. 

Paragraf 3 gjelder på parkeringsplasser også.

Den er definert i §1 bokstav c, så det bør jo vere greit. Og ein parkeringsplass er då vegen som definert ved bokstav a.

Kva har §3 med dette å gjere? Er ingen tilvisingar på parkeringsplassen det er snakk om. Einaste oppmerking er for kvar lomme.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Gazer75 said:

Kva har §3 med dette å gjere? Er ingen tilvisingar på parkeringsplassen det er snakk om. Einaste oppmerking er for kvar lomme.

Enhver skal være hensynsfull, aktpågivende og varsom.

Kjører man på en fotgjenger på en parkeringsplass så kan det være vanskelig å bortforklare at man ikke har vært noen av delene.

Uhell skjer, spesielt når tomsinger altfor opptatte med TikTok ikke evner å se seg for, men det fritar ikke sjåfører for alt ansvar... Spesielt ikke på et sted hvor det forventes at det finnes mange fotgjengere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Skremt over kor mange her inne som ikkje forstår problemstillinga og kun fokuserer på at ein ikkje skal køyre på folk.
Har aldri vore snakk om dette. Diskusjonen er kven som har vikeplikt på parkeringsplass og ingen ting anna.

Wheeljack skrev (12 timer siden):

Enhver skal være hensynsfull, aktpågivende og varsom.

Var vel trafikkreglane som var diskutert så difor kommenterte eg slik.
Men om ein skal dra in §3 i vegtrafikklova så gjeld den for alle, også gåande.

Kjem ikkje til å svare innlegg som ikkje held seg til tema om vikeplikt på parkeringsplass.

La meg ta eit anna scenario. Det står ein person ved rekka av bilar som vil krysse over til den andre rekka. Er bilførar då pliktig til å stoppe for å la dei gå over? Det er ikkje fotgjengarfelt på plassen.
Er jo det dette kokar ned til sidan det er snakk om vikeplikt. Ikkje om ein berre skal køyre ned ein idiot som vimsar ut i vegen utan å sjå seg for.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er ganske skremmende at du fortsetter å forsvare at du kjørte på en fyr på en parkeringsplass, spesielt når du i tillegg etter egen innrømmelse ikke engang sjekka blindsoner under forhold med svært dårlig sikt - og forsøker å gjemme det bak vikeplikt?

Det burde være opplagt at man som sjåfør av et flere tonn tungt kjøretøy må vike for gående på en parkeringsplass av alle steder - da dette klart går under paragraf 3. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (14 minutter siden):

Det er ganske skremmende at du fortsetter å forsvare at du kjørte på en fyr på en parkeringsplass, spesielt når du i tillegg etter egen innrømmelse ikke engang sjekka blindsoner under forhold med svært dårlig sikt - og forsøker å gjemme det bak vikeplikt?

Det burde være opplagt at man som sjåfør av et flere tonn tungt kjøretøy må vike for gående på en parkeringsplass av alle steder - da dette klart går under paragraf 3. 

Forkjørsrett er ikke det samme som påkjørsrett pleide kjørelæreren min å si. Jeg oppfatter det heller ikke som at TS forsøker å rettferdiggjøre noe som helst eller at han faktisk har kjørt på noen (han skrev at han holdt på å kjøre på noen). Selv om man som kjørende ikke har påkjørsrett så gjelder vegtrafikkloven § 3 for gående også. Det tror jeg det er mange gående som hadde hatt godt av en påminnelse om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...