Gå til innhold

Vikeplikt for gåande på parkeringsplass?

Gazer75

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å vere heilt tydeleg her. Eg hadde i det tilfellet ein fart på 10-20 km/t som er ganske normalt vil eg tru.
Eg er også mykje meir merksam sidan eg køyrer ein e-Golf utan VESS.
Når personen så dukkar opp 1-2m framfor bilen og berre fortset ut i vegen så klarar ein ikkje å reagere og stoppe i tide.
Hugs på at 10km/t er 2.7m/s

Lenke til kommentar
20 minutes ago, liquidsquid said:

Man skal tilpasse farten til å kunne stoppe for enhver uforutsett situasjon. 

Feil. Man skal tilpasse farten så man kan stoppe for enhver påregnelig hindring.

En fotgjenger på en parkeringsplass er i høyeste grad en påregnelig hindring. En fotgjenger midt på motorveien i 110-sona er det ikke.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Syns gangfart er akkurat passe fart for kjøretøy på ein parkeringsplass, spesiellt når man veit at mange barn/unge ikkje er like oppmerksomme på faren ved å springe ut framfor ein bil. Betre å ta det rolig enn å kjøre på nokon. Egentlig ikkje noko å diskutere...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er et par grupper som utmerker seg som nifse sjåfører på P-plasser:

Unge gutter som gir så nær bånn gass ofte de kan, og gamle mennesker som aldri har lært å rygge inn, og heller ikke snur hodet for å se når de rygger ut fra plassen sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (18 minutter siden):

Det er et par grupper som utmerker seg som nifse sjåfører på P-plasser:

Unge gutter som gir så nær bånn gass ofte de kan, og gamle mennesker som aldri har lært å rygge inn, og heller ikke snur hodet for å se når de rygger ut fra plassen sin.

Og så har vi nifse folk som spretter ut i kjørebanen mellom parkerte biler uten å se seg for.
Antagelig mest folk som ikke er sjåfører selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (44 minutter siden):

Det var ikke det han spurte om. Han spurte om hvem som har retten på sin side. Er hele parkeringsplassen som et stort fotgjengerfelt å regne eller er det regnet som en vanlig vei.

Ingen som snakker om å kjøre på noen. Snakk om å overdramatisere.

Sliter du med leseforståelse? Les tittelen på tråden og se svaret mitt. Så må du nesten forklare meg hvordan du presterer å mene at jeg snakker om å kjøre på noen.

Om noe, så sementerer du at du har et av de mest passende brukernavnene her inne... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (1 minutt siden):

Og så har vi nifse folk som spretter ut i kjørebanen mellom parkerte biler uten å se seg for.
Antagelig mest folk som ikke er sjåfører selv.

Ja, eller barn da, som mange andre kaller dem...

• Liker 3
Lenke til kommentar

IKKE VIKEPLIKT: Mange misforstår denne overgangen. Ifølge Statens vegvesen er stien et tilpasset krysningspunkt og ikke et fotgjengerfelt. Dermed får gående og syklende vikeplikt for den øvrige trafikken.

IKKE VIKEPLIKT: Mange misforstår denne overgangen. Ifølge Statens vegvesen er stien et tilpasset krysningspunkt og ikke et fotgjengerfelt. Dermed får gående og syklende vikeplikt for den øvrige trafikken. 

Det som skiller krysningspunktet fra et vanlig fotgjengerfelt er nedsenket kantstein og nedsenket midtrabatt. Det eneste som mangler er stripene i veien og et blått trekantet skilt.

På riksvei 22 Iseveien ved rundkjøringen mellom Rådhusveien og Iseveien finner du flere krysningspunktet som både barn, ungdom og voksne benytter seg av daglig.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Det var ikke det han spurte om. Han spurte om hvem som har retten på sin side. Er hele parkeringsplassen som et stort fotgjengerfelt å regne eller er det regnet som en vanlig vei.

Ingen som snakker om å kjøre på noen. Snakk om å overdramatisere.

RookieNO skrev (49 minutter siden):

Sliter du med leseforståelse? Les tittelen på tråden og se svaret mitt. Så må du nesten forklare meg hvordan du presterer å mene at jeg snakker om å kjøre på noen.

Om noe, så sementerer du at du har et av de mest passende brukernavnene her inne... 

Var vel det eg lurte på ja. Om ein har vikeplikt for alle som vil krysse mellom radene. Det var det eg diskuterte med personen etter hendinga.
Men som Jarmo visar til så stemmer nok ikkje det om ein les §19.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (9 minutter siden):

Var vel det eg lurte på ja. Om ein har vikeplikt for alle som vil krysse mellom radene. Det var det eg diskuterte med personen etter hendinga.
Men som Jarmo visar til så stemmer nok ikkje det om ein les §19.

Gående har vikeplikt, men du har ikke lov å kjøre på dem uansett. 

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (1 time siden):

For å vere heilt tydeleg her. Eg hadde i det tilfellet ein fart på 10-20 km/t som er ganske normalt vil eg tru.
Eg er også mykje meir merksam sidan eg køyrer ein e-Golf utan VESS.
Når personen så dukkar opp 1-2m framfor bilen og berre fortset ut i vegen så klarar ein ikkje å reagere og stoppe i tide.
Hugs på at 10km/t er 2.7m/s

Du har fremdeles ikke lov til å kjøre på vedkommende.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (14 minutter siden):

Gående har vikeplikt, men du har ikke lov å kjøre på dem uansett. 

Barny Aråstad skrev (14 minutter siden):

Du har fremdeles ikke lov til å kjøre på vedkommende.

Seriøst!? Har det nokon gong vore snakk om det?

Saken er at folk er pliktig til å sjå seg for og ikkje hindre trafikk når dei kryssar utanom gangfelt.
Så dermed kan ikkje folk skjene ut framfor bilar som køyrer mellom radene.

Det betyr jo ikkje at ein skal køyre ned folk som ikkje tenker seg om. Men om dei går ut rett framfor ein bil utanom oppmerka felt så bryt dei med §19 og det er ikkje føraren sin feil.

Sitat

Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, RookieNO said:

Sier RookieNO 🤡

1 hour ago, RookieNO said:

Spørsmålet var om man har vikeplikt, altså er det biler som skal vike for fotgjengere eller omvendt.

At du får dette til å høres ut som et så dumt spørsmål at det er "skummelt at man har førerkort", gir absolutt ingenting.

Bilførere har ikke alltid vikeplikt for gående, Men det betyr heller ikke at de har påkjørsrett, man vil jo alltid gjøre det man kan for å unngå å skade andre i trafikken.

Forskjellen her er at om du kjører på noen som løper ut i et fotgjengerfelt så er det du som får skylden, men om du kjører på en person som løper ut i veien et annet sted, så er det ikke din skyld.

Så da er man tilbake på spørsmålet om parkeringsplasser. Jeg har hatt kortet i 20 år og jeg vet ærlig talt ikke hvem som har vikeplikt, da det ikke har vært et relevant spørsmål for meg siden jeg alltid holder så lav fart på parkeringsplasser at man lett kan stoppe for folk som går ut foran bilen. Eneste jeg vet er at høyreregelen gjelder inne på parkeringsplasser, og det virker det ikke som så mange bryr seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...