Gå til innhold

Vikeplikt for gåande på parkeringsplass?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gazer75 skrev (På 2.2.2025 den 16.52):

Ikkje det eg spør om.

Blir jo risikosport om ein må stoppe for alle som berre går ut rett framfor ein bil på parkeringsplassen og forventar ein bilen stoppar momentant.
Om ein skal vere 100% sikker på å klare å stoppe for alle så kan ein ikkje køyre framover i det heile.

Veitrafikkloven § 6:

"Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet."

Det er ditt ansvar som bilfører å hindre at du kjører på noen. På travle parkeringsplasser betyr dette at du må og skal kjøre veldig langsomt. Så langsomt at du skal klare å stanse selv om det plutselig springer ut et barn mellom parkerte biler rett foran din bil. 

Endret av Tronhjem
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gazer75 said:

La meg ta eit anna scenario. Det står ein person ved rekka av bilar som vil krysse over til den andre rekka. Er bilførar då pliktig til å stoppe for å la dei gå over? Det er ikkje fotgjengarfelt på plassen.
Er jo det dette kokar ned til sidan det er snakk om vikeplikt. Ikkje om ein berre skal køyre ned ein idiot som vimsar ut i vegen utan å sjå seg for.

Du har ikke vikeplikt. Du har en lovbestemt aktsomhetsplikt som medfører at du, selv uten vikeplikt, er nødt til å stoppe dersom en fotgjenger går ut i veien, eller parkeringsplassen i dette tilfellet. Så rent juridisk kan du velge å ikke vike for fotgjengeren hvis dette er forsvarlig, men hvis forgjengeren likevel går, så er du nødt til å stoppe.

Som sagt, ikke juridisk sett vikeplikt, men de fleste som leser det vil forstå det som en vikeplikt da det i praksis vil fungere veldig likt.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (5 timer siden):

Selv om man som kjørende ikke har påkjørsrett så gjelder vegtrafikkloven § 3 for gående også. Det tror jeg det er mange gående som hadde hatt godt av en påminnelse om.

Problemet er bare at gående (og syklister) ikke nødvendigvis har noe kursing/sertifisering i det å ferdes i trafikken. Hverken på vei eller parkeringsplasser. Og det er bilisten som kommer med skade-potensialet, og som dermed må ta ansvaret i den grad det lar seg gjøre.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Forskrift for kjørende og gående, §9-1, skal kjørende gi gående tilstrekkelig plass på veg(dvs parkeringsplass/parkeringsområde), noko som igjen betyr at gående har rett til å gå på veg(tiltenkt kjørende) inne på parkeringsplass/parkeringsområde.

I tillegg har kjørende vikeplikt for gående i fotgjengerfelt, kryssing av gangveg eller fortau, ved rygging, ved svinging, ved oppstart(igangsettelse fra parkert tilstand), på vei ut av parkeringsplass/parkeringsområde inn på anna veg.

I praksis vil kjørende få særdeles skjerpende krav om aktsomhet pga at parkeringsplass/parkeringsområde gjerne inneholder mjuke trafikanter som igjen medfører at alt over gangfart er uaktsomt.

Enkelt sagt er det enklare å tenke at kjørende har total vikeplikt for gående på parkeringsplass/parkeringsområde, nett som gågate og gatetun, pga aktsomhet. Da slipper kjørende å bryte Lov om vegtrafikk §3 Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (8 timer siden):

Det er ganske skremmende at du fortsetter å forsvare at du kjørte på en fyr på en parkeringsplass, spesielt når du i tillegg etter egen innrømmelse ikke engang sjekka blindsoner under forhold med svært dårlig sikt - og forsøker å gjemme det bak vikeplikt?

Det burde være opplagt at man som sjåfør av et flere tonn tungt kjøretøy må vike for gående på en parkeringsplass av alle steder - da dette klart går under paragraf 3. 

Kor står det at eg køyrde på personen? Har aldri i mitt liv køyrd på nokon. Må lære deg å lese 😛

Eg brukte ikkje nok tid på å diskutere med fyren, men det eg kan tenke meg var at han kom ut mellom bilane akkurat der A stolpen er og forventa at eg skulle stoppe. Når eg ikkje gjorde det så vart han irritert og slo i bilen.
Snakkar då om eit punkt det er for seint å stoppe uansett sidan ein då er kanskje ein meter frå der personen vi krysse. Hadde han gått ut så ville eg køyrd på fyren i 10km/t som vel er tomgangsfart på mange bilar.
Ein stoppar ikkje ein bil momentant uansett. Om det er kravet så kan ein jo ikkje køyre nokon stad i frykt for å bryte lova.

Kan jo lure på kva vitsen er med §19 om den ikkje gjeld nokon stad.

Sitat

Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant.

Om ein les §13 punkt 1 og 2 så vil det vere motstridande eller overstyre §19.2.
Kunne kanskje presisert i §9.2 og §13.3 at det gjeld parkeringsplass. Fordi ein parkeringsplass er ikkje det same som gågate eller gatetun her.
Det vil uansett gjere §19.2 overflødig om den ikkje har unntak for parkeringsplass.

Endret av Gazer75
Copy/paste virkar ikkje alltid for linkar...
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (10 minutter siden):

Kan jo lure på kva vitsen er med §19 om den ikkje gjeld nokon stad.

Og selv i gangfelt finnes det også unntak.

https://www.tv2.no/broom/meide-ned-fotgjenger-i-gangfelt-span-data-lab-colortxt-red-classtxt-redble-frikjent/span/5998456/

https://ytf.no/nyheter/frikjent-etter-pakjorsel-av-fotgjenger

I følge flere her har man et spesielt ansvar fordi bilen er en stor og tung drapsmaskin. Om man skal følge det resonnementet så er en trikk enda mer drapsmaskin og burde utvise enda mer aktsomhet. Men neida: https://fagbladet.no/nyheter/trikkeforer-blankt-frifunnet-for-drap-i-lagmannsretten-6.91.521633.aff8324ffa

Dette er selvfølgelig unntak, men uavhengig av om fører får skylden eller ikke vil jeg påstå at fotgjenger uansett har tapt om man blir påkjørt.

Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (På 11.2.2025 den 9.11):

Forkjørsrett er ikke det samme som påkjørsrett pleide kjørelæreren min å si. Jeg oppfatter det heller ikke som at TS forsøker å rettferdiggjøre noe som helst eller at han faktisk har kjørt på noen (han skrev at han holdt på å kjøre på noen). Selv om man som kjørende ikke har påkjørsrett så gjelder vegtrafikkloven § 3 for gående også. Det tror jeg det er mange gående som hadde hatt godt av en påminnelse om.

Ut i fra det som skrives her tror jeg mange bilister som bør ha en bedre forståelse av vegtrafikkloven § 3 også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...