Gazer75 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Er ein pliktig å stoppe for gåande som kryssar mellom rekker av bilar på ein parkeringsplass utanfor butikkar og kjøpesenter? Snakkar altså om utanom oppmerka felt. Fleire gongar så berre skjenar folk ut utan å tenke seg om og forventar at ein skal stoppe. Heldt på å køyre på ein eldre mann som kom ut og var delvis dekka av A stolpen samtidig som det regna godt og var på veg å verte mørkt ute. Fyren var skikkeleg forbanna, slo i bilen min og meinte eg hadde vikeplikt for han. Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gazer75 skrev (8 minutter siden): Er ein pliktig å stoppe for gåande som kryssar mellom rekker av bilar på ein parkeringsplass utanfor butikkar og kjøpesenter? Snakkar altså om utanom oppmerka felt. Fleire gongar så berre skjenar folk ut utan å tenke seg om og forventar at ein skal stoppe. Heldt på å køyre på ein eldre mann som kom ut og var delvis dekka av A stolpen samtidig som det regna godt og var på veg å verte mørkt ute. Fyren var skikkeleg forbanna, slo i bilen min og meinte eg hadde vikeplikt for han. Du har aldri lov å kjøre på gående. 6 1 Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Selvfølgelig! Skummelt at du har førerkortet og faktisk lurer på dette. Folk oppfører seg som tullinger, men det er alltid bilfører som skal være aktsom uansett hvor man fører kjøretøy. Endret 1 time siden av RookieNO 6 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Som bilist så har du alltid vikeplikt for gående. Alltid. Sjøl om noen tullinger går rett foran bilen din med nesa nedi mobilen og øra pakka inn i et headset så er det du som har vikeplikt. 5 Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden (endret) Barny Aråstad skrev (11 minutter siden): Du har aldri lov å kjøre på gående. Ikkje det eg spør om. Blir jo risikosport om ein må stoppe for alle som berre går ut rett framfor ein bil på parkeringsplassen og forventar ein bilen stoppar momentant. Om ein skal vere 100% sikker på å klare å stoppe for alle så kan ein ikkje køyre framover i det heile. Endret 3 timer siden av Gazer75 1 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gazer75 skrev (1 minutt siden): Ikkje det eg spør om. Blir jo risikosport om ein må stoppe for alle som berre går ut rett framfor ein bil på parkeringsplassen og forventar ein bile stoppar momentant. Om ein skal vere 100% sikker på å klare å stoppe for alle så kan ein ikkje køyre framover i det heile. Du skal selvsagt stoppe for alle som går ut i veien, dette er jo ikke noe å diskutere.... 3 Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Så om ein person går ut rett framfor bilen og ein har reaksjonstid osv så kan altså fotgjengar spekulere i å få folk til å miste lappen. Det er jo heilt hinsides all fornuft. Kan jo nesten lure på om det er det mange gjer når dei berre skjenar ut rett framfor bilen som dei heilt klart ser. Har sett dette mange gongar på parkeringsplassar på veg til og frå bilen. Føraren må bråstoppe. 1 Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden I all verden. Du må jo ha kontroll på hva befinner seg bak A-stolpen din. Eller hva som potensielt kan befinne seg der. 1 Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Ingen har null reaksjonsevne. Som eg sa så kan ein ikkje køyre framover om ein skal vere 100% sikker på at ein skal stoppe for ein idiot som tek steget ut i vegen 1 meter framfor bilen. Men sida det er føraren av bilen si feil så kan det spekulerast i dette. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gazer75 skrev (8 minutter siden): Ingen har null reaksjonsevne. Som eg sa så kan ein ikkje køyre framover om ein skal vere 100% sikker på at ein skal stoppe for ein idiot som tek steget ut i vegen 1 meter framfor bilen. Men sida det er føraren av bilen si feil så kan det spekulerast i dette. Folk flest har ikke lyst å bli påkjørt, så nei, det blir ikke spekulert i dette 1 Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Man skal tilpasse farten til å kunne stoppe for enhver uforutsett situasjon. Så da er det vel bare å kjøre saktere på parkeringsplassen da. Man bør alltid anta at et barn man ikke ser kan finne på å springe ut i veien. 2 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gazer75 skrev (9 minutter siden): Så om ein person går ut rett framfor bilen og ein har reaksjonstid osv så kan altså fotgjengar spekulere i å få folk til å miste lappen. Det er jo heilt hinsides all fornuft. Nei, hvis en person bare går foran en bil, uten å se seg for og blir påkjørt, så er det fotgjengerens feil, fordi fotgjengeren har handlet uaktsomt (så lenge bilfører selvfølgelig har gjort alt riktig). Jeg ser ofte innvandrere som går rett ut i en trafikkert vei uten å se seg for, ofte er det bare flaks at de ikke har blitt panserpynt. Men som andre skriver så har alltid en bilist vikeplikt for gående, og ja en bilist har et ekstra ansvar for aktsomhet, da man faktisk kjører rundt i en stor og tung blikkboks, som både kan skade og drepe de rundt ved feil feil bruk, 3 Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (Akkurat nå): Folk flest har ikke lyst å bli påkjørt, så nei, det blir ikke spekulert i dette Hjelper lite når ein har idiotar som ikkje tenker. Kan jo berre sette ned farten til gangfart over alt i trafikken for å vere sikker. Kan jo vere ein idiot som spring over vegen i ei 80 sone. Men då er det jo så klart føraren si feil. Ikkje så farleg om det tek eit sekund og over 20m berre å reagere. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gazer75 skrev (1 minutt siden): Hjelper lite når ein har idiotar som ikkje tenker. Kan jo berre sette ned farten til gangfart over alt i trafikken for å vere sikker. Kan jo vere ein idiot som spring over vegen i ei 80 sone. Men då er det jo så klart føraren si feil. Ikkje så farleg om det tek eit sekund og over 20m berre å reagere. Men hva er det du egentlig er ute etter? Tillatelse til å kjøre ned fotgjengere? 3 1 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 26 minutes ago, RookieNO said: Selvfølgelig! Skummelt at du har førerkortet og faktisk lurer på dette. Folk oppfører seg som tullinger, men det er alltid bilfører som skal være uaktsom uansett hvor man fører kjøretøy. Det var ikke det han spurte om. Han spurte om hvem som har retten på sin side. Er hele parkeringsplassen som et stort fotgjengerfelt å regne eller er det regnet som en vanlig vei. Ingen som snakker om å kjøre på noen. Snakk om å overdramatisere. Endret 2 timer siden av Tåkefyrste 5 Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Det burde jo heilt klart vere ei presisering i regelverket her at gåande også er pliktig til å søke kontakt med føraren for å vere sikker før dei kryssar. Skulle likt å sjå folk redusere til gangfart på ein parkeringsplass. Det blir fort tuting og utolmodige folk bak om ein gjer dette ja. Spesielt ser eg dette i byane der folk virkar ha det veldig travelt. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Fotgjengere er ikke frittatt for absolutt alt ansvar, men med mindre du har dashcam-video av noen som med viten og vilje kaster seg ut foran bilen din, så vil skylda ved en påkjørsel i de aller fleste tilfeller tilfalle deg som bilist. Veitrafikkloven paragraf 3 dekker hinsides mye, og på en parkeringsplass vil det ikke være urimelig å anta at det kan komme uoppmerksomme gjøker gående hele tida, ikke minst barn. Er det et sone som gjør det vanskelig å se (som f.eks A-stolpen som du sier) så burda man lene seg litt fram/tilbake for å være sikker. Nettopp fordi det er en parkeringsplass og mange fotgjengere vil være å forvente. Endret 2 timer siden av Wheeljack 3 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Barny Aråstad skrev (38 minutter siden): Du har aldri lov å kjøre på gående. Alle skjønner at man ikke skal kjøre ned folk uansett foranledning. - Men det er en juridisk forskjell på å kjøre på folk i gangfelt - og folk som plutselig hopper ut i veien. Er vel det som ønskes belyst. 3 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gazer75 skrev (8 minutter siden): Skulle likt å sjå folk redusere til gangfart på ein parkeringsplass. Ja, det hadde vært glimrende! På den lokale Kiwi-butikken holder jeg bokstavelig talt gangfart med bilen på P-plassen. Må stadig stoppe for folk, spesielt når jeg kjører forbi inngangen til butikken. Noen drar på og er sikkert oppi 30 på vei ut igjen. Fatter ikke at de tør. 5 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden RookieNO skrev (32 minutter siden): Selvfølgelig! Skummelt at du har førerkortet og faktisk lurer på dette. Folk oppfører seg som tullinger, men det er alltid bilfører som skal være uaktsom uansett hvor man fører kjøretøy. Bilfører skal definitivt IKKE være uaktsom, tvert imot. (ja, jeg skjønner nok at du mente det motsatte av det du skrev.) Tussi skrev (14 minutter siden): Folk flest har ikke lyst å bli påkjørt, så nei, det blir ikke spekulert i dette I land (f.eks. USA...) hvor man kan saksøke noen for erstatning langt utover det økonomiske tapet du lider som følge av et blåmerke på leggen, så kan det nok spekuleres i sånt. Men i Norge er ikke det noe som skjer... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå