Gå til innhold

Er woke en amerikansk oppfinnelse?

Anbefalte innlegg

rabler skrev (12 minutter siden):

De eneste som bruker begrepet woke er folk som er mot ett-eller-annet. Det har blitt det nye politisk korrekt. anti-woke bevegelsen er anitfeminisme, rasisme og misogyni på sitt verste og minner både i tone og "argumenter" på den motbydelige Gamergate som raste for ti år siden. Det er helt idiotisk importere til Norge, men gir oss en liten pekepinn på hva mer MAGA-søppel vi nok må belage oss på å hanskes med i årene som kommer.

Sikkert derfor jeg måtte Google hva det var. 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (7 minutter siden):

, woke kan jeg mindre om, siden jeg som nevnt ble nødt til å google, men forstår det slik at hvis man er woke så er man imot rasisme og diskriminering

Mulig du må Google litt mer. Er nok ikke helt det 'woke' betyr.

• Liker 3
Lenke til kommentar
On 2/2/2025 at 11:39 PM, leticia said:

Nettopp. På samme måte som feminisme er blitt et skjellsord for de som er imot likestilling mellom kvinner og menn. (Tar det med siden @DukeNukem3d nevnte feminisme som et annet eksempel i sitt innlegg relatert til woke).

Jeg vil ikke si at feminisme er et skjellsord.
TERF er et skjellsord Woke bruker på feminister som kjemper for kvinners rettigheter og kvinners sikre rom.
Woke har også et veldig spesielt syn på likestilling mellom kvinner og menn.

Woke sitt syn på likestilling mellom kvinner og menn er at en mann bare behøver å identifisere seg som kvinne for å bli en kvinne med de samme rettigheter som alle andre kvinner. Disse menn behøver ikke gjøre noe for å se ut som en kvinne. Hvis woke får det som de ønsker kan alle menn konkurrere i kvinneidrett bare de sier de identifiserer seg som kvinne. Serie voldtektsmenn skal få mulighet til å sone i kvinnefengsel hvis de identifiserer seg som kvinner. Menn skal også kunne ha tilgang til å bruke alle kvinners sikre rom som kvinne garderobe, dusj og WC. Hvis en kvinne ikke kan godta en naken mann eller trans kvinne i kvinne dusjen er de transphobic hos de woke.

I England er over 70% av alle trans personer som må sone i fengsel dømt for voldtekt og vold.
Nesten alle disse er menn som identifiserer seg som kvinne for å få tilgang til kvinner i kvinnefengsel.
Dette er menn som aldri har identifisert seg som kvinne før de skal i fengsel.

Female inmate tells of sex assault by trans prisoner

TERF og transphobic blir også brukt av woke om lesbiske kvinner som ikke vil ha sex med menn eller trans kvinner med penis som identifiserer seg som kvinner. Mange av disse er menn som tenner på lesbiske kvinner.

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (43 minutter siden):

Det vil ikke jeg heller. Men endel antifeminister bruker det nå likevel som et skjellsord...

LuxFerre skrev (44 minutter siden):

TERF er et skjellsord Woke bruker på feminister som kjemper for kvinners rettigheter og kvinners sikre rom.

Woke sitt syn på likestilling mellom kvinner og menn er at en mann bare behøver å identifisere seg som kvinne for å bli en kvinne med de samme rettigheter som alle andre kvinner. Disse menn behøver ikke gjøre noe for å se ut som en kvinne. Hvis woke får det som de ønsker kan alle menn konkurrere i kvinneidrett bare de sier de identifiserer seg som kvinne. Serie voldtektsmenn skal få mulighet til å sone i kvinnefengsel hvis de identifiserer seg som kvinner. Menn skal også kunne ha tilgang til å bruke alle kvinners sikre rom som kvinne garderobe, dusj og WC. Hvis en kvinne ikke kan godta en naken mann eller trans kvinne i kvinne dusjen er de transphobic hos de woke.

I England er over 70% av alle trans personer som må sone i fengsel dømt for voldtekt og vold.
Nesten alle disse er menn som identifiserer seg som kvinne for å få tilgang til kvinner i kvinnefengsel.

TERF og transphobic blir også brukt av woke om lesbiske kvinner som ikke vil ha sex med menn eller trans kvinner som identifiserer seg som kvinner. Mange av disse er menn som tenner på lesbiske kvinner.

Takk for denne utredningen angående woke. Det var opplysende. Selv om det kanskje er et ytterpunkt av woke du beskriver her. Jeg anser egentlig woke som å være på vakt mot ubevisst rasisme og diskriminering.

Jeg syns at man skal forholde seg til biologisk kjønn, og ikke kjønn man identifiserer seg som når det er snakk om idrett, inndeling av garderober, fengsler osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, leticia said:

Det vil ikke jeg heller. Men endel antifeminister bruker det nå likevel som et skjellsord...

Takk for denne utredningen angående woke. Det var opplysende. Selv om det kanskje er et ytterpunkt av woke du beskriver her. Jeg anser egentlig woke som å være på vakt mot ubevisst rasisme og diskriminering.

Jeg syns at man skal forholde seg til biologisk kjønn, og ikke kjønn man identifiserer seg som når det er snakk om idrett, inndeling av garderober, fengsler osv.

Det er mulig du finner det opplysende, men det er fri fantasi.

TERF bruker om mennesker som fornekter at det finnes transmennesker og som forfølger og trakasserer spesielt transkvinner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (1 time siden):

TERF og transphobic blir også brukt av woke om lesbiske kvinner som ikke vil ha sex med menn eller trans kvinner med penis som identifiserer seg som kvinner. Mange av disse er menn som tenner på lesbiske kvinner.

Holy kildekritikk Batman!

60% av transpersoner som ikke har endret juridisk kjønn, som sitter i fengsel for seksualovbrudd, sitter i fengsel for voldtekt.

https://www.bbc.com/news/uk-42221629

Av 125 personer som har hatt en høring hvor de stod frem som trens uten å ha endret juridisk kjønn, var 27 i fengsel for voldtekt.
21.6% av gruppen.
Og dataene er fremdeles misvisende da de ikke viser tar for seg transpersoner som gruppe, fordi det ikke finnes like data.

Vær så ekstremt forsiktig med å bruke kilder fra useriøse kilder som presenterer data.

Trans-exclusive er en beskrivelse av en type feminisme, som er anerkjent og brukt i akademia for å beskrive gruppen.

Det er igjen en sær gruppe på høyre side som ikke liker å bli stemplet for hva de faktisk står for, som liker å assosiere seg med alternative høyre som gråter over å bli kalt trans-ekslusive -- når de bokstavelig talt er trans-ekslusive, og som oftest tror transpersoner er mentalt syke per tidligere og feilaktige antagelser i psykiatrien i det de allierer seg med konservative i spørsmål om behandling og rettigheter.

https://en.wikipedia.org/wiki/TERF_(acronym)

Den er bedre etablert og definert, og mer politisk nøytral, enn oppkastet som er beskrivelsen av woke fra ytre høyre, som du har adoptert og sprer.

Og sprer misinformasjon om i innlegget ditt.

Bare 16% av nordmenn er trans-ekskluderende, menn i større grad enn kvinner.

Du kan godt beklage til Letica for at du lyger til henne.

Og til alle andre.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (7 minutter siden):

Det er mulig du finner det opplysende, men det er fri fantasi.

TERF bruker om mennesker som fornekter at det finnes transmennesker og som forfølger og trakasserer spesielt transkvinner.

Ok, takk for informasjonen. Jeg har ikke satt meg så godt inn i woke. TERF var helt nytt for meg.

Min oppfattelse av woke er som nevnt noe annet enn den beskrivelsen LuxFerre selv brukte om ordet.

Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

Holy kildekritikk Batman!

60% av transpersoner som sitter i fengsel for seksualovbrudd sitter i fengsel for voldtekt.

https://www.bbc.com/news/uk-42221629

Trans-exclusive er en beskrivelse av en type feminisme, som er anerkjent og brukt i akademia for å beskrive gruppen.

Den er bedre etablert og definert, og mer politisk nøytral, enn oppkastet som er beskrivelsen av woke fra ytre høyre, som du har adoptert og sprer.

Og sprer misinformasjon om i innlegget ditt

Du kan godt beklage til Letica for at du lyger til henne.

Takk for oppklaringen. Ja det hørtes litt ytre høyre ut ja 😅🥴 Som nevnt så tenkte jeg at dette måtte være et ytterpunkt av woke. Men kanskje det heller er ytre høyres (som jo også er et ytterpunkt) beskrivelse av woke. Det høres mer riktig ut...

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/3/2025 at 12:24 AM, leticia said:

Sikkert derfor jeg måtte Google hva det var. 😅

Du kan finne woke som er like mye ekstreme og rasister som de verste på høyresiden.
De woke forsvarer disse personene selv om de sier de mest forferdige ting som prosessor Brittney Cooper som på en podcast sa at alle hvite mennesker burde drepes.

Du kan høre hele podcasten her på The Root
Universitetet hun jobbet på sparket henne ikke men kalte alle som kritiserte henne rasister.

Personer som støtter ekstremisme vil støtte hva som helst samme hvilken politiske side de står på.
Se på Norske
AKP som støttet Pol Pot som i løpet av fire år ved makten drepte 25% av innbyggerne i sitt eget land.

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Minimum, folk som har problemer med transpersoner i garderoben sin.

Ok.

Hvis det helt store flertallet av kvinner synes det er greit med menn i dame garderoben så må de få lov til det. Synes jeg. Kvinners valg, som det heter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

LuxFerre skrev (3 minutter siden):

Du kan finne woke som er like mye ekstreme og rasister som de verste på høyresiden.
De woke forsvarer disse personene selv om de sier de mest forferdige ting som prosessor Brittney Cooper som på en podcast sa at alle hvite mennesker burde drepes.

Hvis du bruker en dypt uærlig versjon av ordet woke, absolutt.
Som er nøyaktig hva du feilaktig anklager folk for å gjøre om TERF.

Er du for eller mot å bruke dypt uærlige definisjoner som ikke reflekterer dem som er del av gruppen..?

Woke er et adjektiv.
Som, og i samme gate som, smart og informert;

Woke 1 a
: aware of and actively attentive to important societal facts and issues (especially issues of racial and social justice)
.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
15 minutes ago, LuxFerre said:

Du kan høre hele podcasten her på The Root
Universitetet hun jobbet på sparket henne ikke men kalte alle som kritiserte henne rasister.

Personer som støtter ekstremisme vil støtte hva som helst samme hvilken politiske side de står på.
Se på Norske
AKP som støttet Pol Pot som i løpet av fire år ved makten drepte 25% av innbyggerne i sitt eget land.

Flere løgner…

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (16 minutter siden):

Ok.

Hvis det helt store flertallet av kvinner synes det er greit med menn i dame garderoben så må de få lov til det. Synes jeg. Kvinners valg, som det heter.

Syns det kunne vært greit med 3 garderober jeg da. Damer, menn og unisex. (Jeg ser bl.a. noen ganger at kvinner velger å gå på toaletter beregnet for menn fordi køen foran dametoalettet er enormt lang).

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Red Frostraven said:

Minimum, folk som har problemer med transpersoner i garderoben sin.

De woke mangler evne til å sette seg inn i den frykt kvinner får spesielt når de er avleine nakne i en kvinne garderobe eller dusj og det kommer inn en person som ser ut som en mann og har penis. Det er da høyst sannsynlig ikke en virkelig trans person men en mann som misbruker den rett de woke nå har gitt alle menn til å invadere kvinners sikre rom.
Når disse kvinnene skriker opp om at det er en mann i kvinnegarderoben eller kvinnedusjen så kaller de woke dem for transphobic og TERF selv om personen kan være en voldtektsmann.

• Liker 4
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (30 minutter siden):

De woke mangler evne til å sette seg inn i den frykt kvinner får spesielt når de er avleine nakne i en kvinne garderobe eller dusj og det kommer inn en person som ser ut som en mann og har penis. Det er da høyst sannsynlig ikke en virkelig trans person men en mann som misbruker den rett de woke nå har gitt alle menn til å invadere kvinners sikre rom.

Du taler på vegne av kvinner..?

Hvem tror du er mest utsatt for voldtekt:
Transkvinner i herregarderoben som gruppe, eller kvinner som gruppe om transkvinner får bruke damegarderoben.

---

Videre så ligger vi på en linje hvor binære transpersoner skal få hjelp med hormonbehandling, som gjør at flere og flere transpersoner ligner idealet for kjønnet sitt, som inkluderer kroppshår, muskelmasse og generelt utseende.

Penis eller vagina er faktisk ikke et så stort problem:
Homofile fungerer helt fint i garderoben til samme kjønn.

---

Det er en ting å lyge om og spre usannheter i tråden om anti-woke sine forestillinger om underholdningsindustrien.

Den tråden begrenser spredningen av søppel.

Jeg vil ikke ha søppel utenfor den tråden, og spesielt ikke søppel og løgner som direkte påvirker mennesker i samfunnet vårt negativt.

Legg gjerne ved kilder på hvor du opprinnelig hører dette søppelet du sprer fra -- inkludert forestillingene dine om hva du kaller woke -- for du leser jo åpenbart ikke Telegraph.co.uk eller andre useriøse konservative aviser daglig.

Meningsmotstanderene deres angående transspørsmål, rasisme og inkludering spenner fra Rødt til Høyre -- det er ikke venstreradikale synspunkter vi fremmer, det generelt ikke lengre til venstre enn hva Høyre står for på stortinget.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, LuxFerre said:

Når disse kvinnene skriker opp om at det er en mann i kvinnegarderoben eller kvinnedusjen så kaller de woke dem for transphobic og TERF selv om personen kan være en voldtektsmann.

og enda mer løgn…

https://www.hrc.org/resources/5-things-to-know-to-make-your-feminism-trans-inclusive

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/aug/10/trans-rights-feminist-letter-rebecca-solnit

https://www.news.uct.ac.za/article/-2022-08-15-yes-trans-women-are-women

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...