Ballalaika Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden DukeNukem3d skrev (36 minutter siden): Simen Bondevik skriver: "Det bekymrer meg at «woke» nærmest har blitt et skjellsord i samfunnsdebatten. Skal vi tro VGs avstemningsboks i denne saken, identifiserer 68 % seg som «antiwoke», mens kun 8 % svarer at de er «woke». Folk flest synes tilsynelatende at «woke» har gått for langt. Det synes jeg er skremmende og vanskelig å forstå." (I hans egen artikkel er det 81% av 18.000 stemmer som sier nei til woke) Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå. Det blir litt som feminisme. De fleste ønsker fulle og likeverdige rettigheter for kvinner, men definerer seg likevel ikke som en feminist. Woke startet kanskje som en god ide, men nå har det blitt en stupid kanselleringskultur med strenge lover for hva som er lov å mene. Ikke rart det store flertallet ikke vil være en del av det. På nettforum så er det noen aktører som kriger veldig aktivt for woke, men i virkeligheten og i polls så viser det seg at "woke" er en ytterst marginal gjeng gang på gang. Det er gjerne slike figurer som Bondevik, han er jo litt spesiell. https://www.vg.no/nyheter/i/9z06or/leserinnlegg-simen-bondevik-er-woke-og-stolt-av-det Woke er jo et skjellsord. Dvs det er ment som negativt ladet. 1 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Ballalaika skrev (1 minutt siden): Woke er jo et skjellsord. Dvs det er ment som negativt ladet. Kommer vel an på hvem som bruker det. Om man er for eller imot fenomenet. Det blir gjerne slik at de som er imot en ting bruker ordet som skjellsord, og hvis de er høylydte i debatten så har ordet lettere for å bli negativt ladet. 1 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (3 minutter siden): Kommer vel an på hvem som bruker det. Om man er for eller imot fenomenet. Det blir gjerne slik at de som er imot en ting bruker ordet som skjellsord, og hvis de er høylydte i debatten så har ordet lettere for å bli negativt ladet. Det er skapt som et skjellsord av de som er i mot begrepet. 2 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 9 hours ago, Fatninja said: Et lite hint om hvem som kan stå bak er at woke oppstod da "occupy wall street" var på sitt mest populære. Dette er fasit. Når folk begynte å kjempe mot makt-og-penger introduserte man ganske enkelt en ny ytre fiende for å flytte oppmerksomheten vekk fra seg selv. Occupy var rett og slett for vellykket. Selvsagt til voldsom hjelp at gen z er usannsynlig enkle å manipulere. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Ballalaika skrev (21 minutter siden): Det er skapt som et skjellsord av de som er i mot begrepet. I USA. Og de som var mot begrepet var innledningsvis høyreekstreme -- som brukte det som skjellsord om helt normale oppegående meningsmotstandere som kjenner til fakta om temaene rasistene som var mot woke tar feil om. Folk som Paul Joseph Watson startet bruken av det som skjellsord. Folk som uironisk har uttalelser som: "Nigger faggot activists who get in my way in London and stick signs up in my face trying to get me to join a gay faggot Palestinian cause. I don’t give a shit about Israel or Palestine. I care about White people, and not sand nigger, Paki-Jew faggot coons. I really think you should press the button to wipe Jews off the face of the Earth." https://rationalwiki.org/wiki/Paul_Joseph_Watson ... Når folk som Paul Watson sier noe slikt, så er det ikke om folk som faktisk er hysteriske -- det er et bilde han forsøker å male om folk som er motstandere av høyeekstremismen han og hans meningsfeller står for. ... Alternative høyre med InfoWars og aktører på alternative høyre i fronten populariserte begrepet Woke om sine meningsmotstandere, før etter hvert også Russland plukket det opp, sammen med alternative høyre sine støttespillere i Europa. ... Og resten er historie, eller burde vært det -- i og med at forestillingene stammer fra misinformasjonskampanjer som på ingen måte har skjult sine spor, og hvis spor fremdeles er tydelige gjennom videoene og aktørene som spredte forestillingene -- det er levende beviser i levende videoer og tekst fremdeles tilgjengelig på nettet som demonstrerer hvor forestillingene kom fra -- og ingen har så langt klart å presentere noen beviser for noe annet, selv om hundrevis av mennesker har blitt spurt om de har noen alternativ forklaring på hvor forestillingene deres kommer fra og hvordan de avviker fra forestillingene som kom fra propagandaen fra USA. The term is meant to denote an attentiveness to important issues. But the likes of Laurence Fox and Toby Young have begun using it in a very different way Like “politically correct” before it, the word “woke” has come to connote the opposite of what it means. Technically, going by the Merriam-Webster dictionary’s definition, woke means “aware of and actively attentive to important facts and issues (especially issues of racial and social justice)”, but today we are more likely to see it being used as a stick with which to beat people who aspire to such values, often wielded by those who don’t recognise how un-woke they are, or are proud of the fact. https://www.theguardian.com/society/shortcuts/2020/jan/21/how-the-word-woke-was-weaponised-by-the-right Det spredte seg fra alternative høyre til høyrepopulismen som fungerer som gateway-drug til alternative høyre i løpet av de senere årene etter 2020, og kom for alvor til Norge i 2022, med siste bølge høyrepopulisme. How US 'wokeness' became a right-wing cudgel around the world With Covid-19 beginning to fade into the rear view mirror, the largest annual conservative gathering in the United States sounded the alarm this weekend over what they deem to be another fast-spreading virus: "wokeness." https://www.france24.com/en/live-news/20220301-how-us-wokeness-became-a-right-wing-cudgel-around-the-world Endret 2 timer siden av Red Frostraven 1 3 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Ganske mange har innvendinger mot at man setter inn inkluderende karakterer i spill, filmer og serier, fordi man må være woke. 1 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden BadCat skrev (6 minutter siden): Ganske mange har innvendinger mot at man setter inn inkluderende karakterer i spill, filmer og serier, fordi man må være woke. Man må ingenting, skaperne ønsker vel å sette inn disse karakterene. Hva woke har med det å gjøre forstår jeg lite av. 6 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Ballalaika skrev (31 minutter siden): Det er skapt som et skjellsord av de som er i mot begrepet. Nettopp. På samme måte som feminisme er blitt et skjellsord for de som er imot likestilling mellom kvinner og menn. (Tar det med siden @DukeNukem3d nevnte feminisme som et annet eksempel i sitt innlegg relatert til woke). 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (8 minutter siden): Nettopp. På samme måte som feminisme er blitt et skjellsord for de som er imot likestilling mellom kvinner og menn. (Tar det med siden @DukeNukem3d nevnte feminisme som et annet eksempel i sitt innlegg relatert til woke). Det er jeg uenig i. Jeg vet ikke om man skal gå så langt som å si at feminisme har blitt et "skjellsord", men kun mindretallet omtaler seg som feminister idag. Det er nok pga hva bevegelsen har blitt. Som Woke. Nesten alle tar avstand fra diskriminering, men mange føler begge disse bevegelsene har blitt noe overdrevet. 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Det er det som er woke i dag. Malplaserte inkluderende karakterer i populærkulturen. Det verste er Mary Sue-karakterer. Se hvordan det gikk med "Terminator" og "Star Wars". De greide for eksempel å ødelegge hele Terminator franchiset i siste kapittel. Det var ikke nok å ha ei sterk kvinne i 1984 i form av "Sarah Connor", riktig nok med mange dårlige egenskaper. Nå skulle de starte filmen med å drepe menneskehetens redder "John Connor" og erstatte ham med ei ufeilbarlig kvinne. I den første filmen har man ei kvinne som etter karakterutvikling blir sterk, men man har også balanse i karakteren "Kyle Rese". Man har ikke "Women stealing the show" og mannen redusert til en gardinselger. Tre sterke kvinner har de i filmen og "The Terminator" har stiftet familige og selger gardiner. Hva i alle dager er dette? Get woke, go broke! Endret 2 timer siden av BadCat 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden DukeNukem3d skrev (3 minutter siden): Det er jeg uenig i. Jeg vet ikke om man skal gå så langt som å si at feminisme har blitt et "skjellsord", men kun mindretallet omtaler seg som feminister idag. Det er nok pga hva bevegelsen har blitt. Som Woke. Nesten alle tar avstand fra diskriminering, men mange føler begge disse bevegelsene har blitt noe overdrevet. Hva har "bevegelsen " blitt? Det er slik jeg ser det ingen "bevegelse ". Det er en ideologi som har en klar definisjon. Årsaken til at det både er et mindretall som omtaler seg som feminister og som "woke" er jo nettopp pga motstanderne har gjort det de kan for å sverte begrepene. Jeg vet at jeg har vært tydelig her på siden av å selv kalle meg feminist, men jeg kan godt la være også, det er ikke hva man kaller det som er viktig, men hvilket mål man har. Som jeg nevnte i et par innlegg opp, og som du sa deg enig i, at man kan bare si at man er imot diskriminering... (Jeg er nok forøvrig mer egalitær enn feminist når jeg tenker meg om). 3 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden leticia skrev (3 minutter siden): Årsaken til at det både er et mindretall som omtaler seg som feminister og som "woke" er jo nettopp pga motstanderne har gjort det de kan for å sverte begrepene. Det kan man sikkert diskutere lenge, poenget er at flertallet i befolkningen ikke vil omtale seg som woke eller feminist pga inntrykket de har av de. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Her er det en god del innsikt. Popukærkulturen har blitt redusert til en lekeplass for aktivister. Quote Every single piece of work that I have created, has a piece of activism in it. It could be very overt or covert, but it is there. En ting er å lage noe nytt i sitt bilde. Noe annet er å rive ned det som har vært. Endret 1 time siden av BadCat 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden leticia skrev (4 minutter siden): Som jeg nevnte i et par innlegg opp, og som du sa deg enig i, at man kan bare si at man er imot diskriminering... 👍 Det jeg synes er rart er at man skulle trenge et nytt ord for diskriminering i det hele tatt. Ingen er vel for diskriminering og da bør jo det ordet holde lenge. Lenke til kommentar
Poppmunn Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden rabler skrev (3 timer siden): Woke fungerer som en veldig god pekepinn. Folk som i alvor bruker woke som et negativt uttrykk eller skjellsord trenger man ikke ta seriøst. All erfaring viser at de aldri har noe fornuftig å komme med. Høres ut som noe en woke person ville sagt. 1 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 1 hour ago, leticia said: Kan vi ikke bare slutte med å "adoptere " tullete uttrykk og idiotiske ideer fra USA. Som f.eks antifeminismen og misogynismen. Vi trenger heller ikke å adoptere dette. De eneste som bruker begrepet woke er folk som er mot ett-eller-annet. Det har blitt det nye politisk korrekt. anti-woke bevegelsen er anitfeminisme, rasisme og misogyni på sitt verste og minner både i tone og "argumenter" på den motbydelige Gamergate som raste for ti år siden. Det er helt idiotisk importere til Norge, men gir oss en liten pekepinn på hva mer MAGA-søppel vi nok må belage oss på å hanskes med i årene som kommer. 1 hour ago, leticia said: Hvorfor ikke bare si at man er imot diskriminering. Det holder lenge nok - det dekker det meste. De som er mot diskriminering sier og bruker som sagt ikke ordet woke. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden DukeNukem3d skrev (2 minutter siden): 👍 Det jeg synes er rart er at man skulle trenge et nytt ord for diskriminering i det hele tatt. Ingen er vel for diskriminering og da bør jo det ordet holde lenge. Du bommer nok når du sier at ingen er for diskriminering. Hvis ingen var for det så hadde man vel sett veldig mye mindre av det, ikke sant? Men jeg er enig i at vi ikke trenger noe nytt ord for å beskrive det. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 1 hour ago, leticia said: Kan vi ikke bare slutte med å "adoptere " tullete uttrykk og idiotiske ideer fra USA. Som f.eks antifeminismen og misogynismen. Vi trenger heller ikke å adoptere dette. De dukker opp fordi folk ser på sinna amerikanere på sosiale medier og repeterer de samme argumentene. I gamle dager lo vi av det, nå skal man liksom være sint og opprørt fordi det dukker opp en karakter man ikke liker i et spill eller en film. Istedenfor å bare se på noe annet så skal man lage kampanjer mot det og å skrive sinte meldinger i årevis og late som om det har noen betydning for livene deres. Woke er tidenes dummeste oppdiktede fiende, spesielt her i Norge der vi ikke har den samme gamle rasekonflikten som ligger i bakgrunnen å lurer. Istedenfor å gjøre noe av betydning går man rundt og ødelegger eget liv ved å være sint på at et spill eller en film visstnok ikke er bra nok. 4 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden DukeNukem3d skrev (5 minutter siden): Det kan man sikkert diskutere lenge, poenget er at flertallet i befolkningen ikke vil omtale seg som woke eller feminist pga inntrykket de har av de. Jeg tror rett og slett at flertallet i befolkningen ikke tenker over i det daglige at de havner under begrepet, ønsker man likestilling så er man praktisk talt feminist, woke kan jeg mindre om, siden jeg som nevnt ble nødt til å google, men forstår det slik at hvis man er woke så er man imot rasisme og diskriminering. Så jeg har ikke noe problem med å bruke noen av begrepene på meg selv iallefall (selv om også jeg syns at man overdriver hva som går inn under begrepene av og til). 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Reg2000 skrev (6 minutter siden): De dukker opp fordi folk ser på sinna amerikanere på sosiale medier og repeterer de samme argumentene. I gamle dager lo vi av det, nå skal man liksom være sint og opprørt fordi det dukker opp en karakter man ikke liker i et spill eller en film. Istedenfor å bare se på noe annet så skal man lage kampanjer mot det og å skrive sinte meldinger i årevis og late som om det har noen betydning for livene deres. Woke er tidenes dummeste oppdiktede fiende, spesielt her i Norge der vi ikke har den samme gamle rasekonflikten som ligger i bakgrunnen å lurer. Istedenfor å gjøre noe av betydning går man rundt og ødelegger eget liv ved å være sint på at et spill eller en film visstnok ikke er bra nok. Jeg syns det er veldig dumt med denne hermingene og trendene man får inn fra et samfunn (USA) som ikke er i nærheten av å være sammenlignbart med vårt. Ikke minst når det gjelder manglende rettigheter for visse grupper der borte, som rase og kjønn. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå