ForTheImperium Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Er det universale verdier woke står for eller er det mer for den innenrikspolitikken og historien til den svarte befolkningen? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Woke er et slagord brukt for å distrahere folk med ubetydelige saker mens de store aktørene ødelegger demokratiet og tar pengene dine. 5 2 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Først må du definiere hva du mener med woke, og da mistenkener jeg at diskusjonen allerede er sklidd ut 1 Lenke til kommentar
Megane11 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Begrepet Woke oppstod i 1972 i USA, og uttrykket Stay Woke ble brukt av forfattere og kunstnere. Meningen er å være opplyst/reflektert eller noe i den retningen. BLM bevegelsen tok uttrykket i 2014; ifm Wikipedia. Wikipedia artikkelen har utfyllende detaljer om bruk osv. Endret 2 timer siden av Megane11 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 2 minutes ago, Reg2000 said: Woke er et slagord brukt for å distrahere folk med ubetydelige saker mens de store aktørene ødelegger demokratiet og tar pengene dine. Et lite hint om hvem som kan stå bak er at woke oppstod da "occupy wall street" var på sitt mest populære. 2 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Hva så med den nyeste og negative konnotasjonen av woke? Den som brukes om filmindustrien og spill bransjen, som går på injeksjon av kjønnspolitikk og mangfoldsagenda på bekostning av innehold, dvs på en måte som ikke hever kvaliteten på inneholdet. Endret 2 timer siden av Kakkelfant Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 2 minutes ago, Kakkelfant said: Først må du definiere hva du mener med woke, og da mistenkener jeg at diskusjonen allerede er sklidd ut Haha, det kan du trygt si. Vi har jo denne tråden på 578 sider i skrivende stund. Men kort sagt er det to leire, med hver sin definisjon. 1: Woke er å være spesielt årvåken mot urettferdighet som rammer minoriteter som kvinner, svarte, homofile og transpersoner. 2: Woke er overdreven politisk korrekthet, som fører til kvotering og mangel på meritterte, kompetente ansatte, samt tokenisme i underholdningsprodukter som filmer, serier og dataspill. Disse to definisjonene er mine ord, basert på tråden nevnt over. Men de støttes langt på vei av Merriam-Websters ordbok. 3 1 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, Gargantua said: Haha, det kan du trygt si. Vi har jo denne tråden på 578 sider i skrivende stund. Men kort sagt er det to leire, med hver sin definisjon. 1: Woke er å være spesielt årvåken mot urettferdighet som rammer minoriteter som kvinner, svarte, homofile og transpersoner. 2: Woke er overdreven politisk korrekthet, som fører til kvotering og mangel på meritterte, kompetente ansatte, samt tokenisme i underholdningsprodukter som filmer, serier og dataspill. Disse to definisjonene er mine ord, basert på tråden nevnt over. Men de støttes langt på vei av Merriam-Websters ordbok. Ja der sier du det bra, for vi har jo også eksempler på innslag av "wokeness" som er positive, f.eks baldurs gate 3, House of the Dragon, osv 3 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Jeg spurte ChatGPT og fikk dette svaret: Sitat Nei, begrepet woke oppsto ikke i USA som en oppfinnelse, men heller som en utvikling innenfor sosial bevissthet og aktivisme. Ordet har røtter i afroamerikansk slang fra tidlig på 1900-tallet og ble brukt for å beskrive en tilstand av å være "våken" og bevisst på sosial urettferdighet, særlig rasisme. Det fikk bredere kulturell betydning gjennom borgerrettsbevegelsen på 1960-tallet og fikk en ny oppblomstring i 2010-årene med Black Lives Matter-bevegelsen. I dag brukes det både som en positiv beskrivelse av sosial bevissthet og som en kritikk av oppfattet overdreven politisk korrekthet. Så selv om begrepet har en tydelig amerikansk kontekst, er ikke idéen om sosial bevissthet og rettferdighet noe som kun stammer fra USA. 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Mitt inntrykk er at en del har funnet ut at det er en god ide å importere det aller dummeste ytre venstre i USA finner på hit. Og dette er det nye woke. Og støtter man ikke det så er man MAGA og rasist. 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Woke / anti-Woke er litt som tannfeen; det betyr hva du vil og har sin opprinnelse fra hvor det er passende mtp. diskusjonen. Så når noen tar i bruk merkelappene fremfor å adressere kompleksiteten, da er det bedre å bruke tiden på å snakke med noen andre. Verden er alt for nyansert til at den kan deles opp i en binær (god / dårlig, kun to muligheter). Endret 1 time siden av The Very End 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 56 minutter siden Del Skrevet 56 minutter siden Det som er mest fascinerende er at noe så lite viktig for dem det ikke gjelder, er verdt å risikere dette over; 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 27 minutter siden Del Skrevet 27 minutter siden DukeNukem3d skrev (57 minutter siden): Mitt inntrykk er at en del har funnet ut at det er en god ide å importere det aller dummeste ytre venstre i USA finner på hit. Og dette er det nye woke. Og støtter man ikke det så er man MAGA og rasist. Vel, mitt inntrykk er at en del har funnet ut at det er en god ide å importere det dummeste ytre høyre (spesielt MAGA - idiotien) i USA finner på hit. (Jeg er ikke ytre venstre selv, bare så det er klart). Men ytterpunkter (både venstre og høyre) pleier som regel aldri å være positivt. Man blir for blendet av sin egen boble man befinner seg i , og sliter med å tenke klart... Jeg hører vel til nummer 1. definisjonen som @Gargantua henviser til over her. Selv om jeg også er med på at det kan noen ganger bli for mye politisk korrekthet innenfor noen tema. 3 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3 minutter siden Del Skrevet 3 minutter siden DukeNukem3d skrev (1 time siden): Mitt inntrykk er at en del har funnet ut at det er en god ide å importere det aller dummeste ytre venstre i USA finner på hit. Og dette er det nye woke. Og støtter man ikke det så er man MAGA og rasist. Hvilke 'dumme ting' er det -- som Høyre i Norge ikke støtter..? Høyre innførte Rett til Kjønn, muligheten til å endre juridisk kjønn uten noen diagnose. Høyre innførte de nye retningslinjene for behandling av kjønnsinkongruens, som åpner opp for bred behandling hormonbehandling av ungdom som er trans gjennom puberteten Høyre vet at Norge sliter med strukturell rasisme. Gargantua skrev (2 timer siden): Woke er å være spesielt årvåken mot urettferdighet som rammer minoriteter som kvinner, svarte, homofile og transpersoner. Dette er misvisende. Det gjelder al diskriminering, og handler mer om å bære klar over viktige fakta om samfunnet og problemene i det. At folk ikke tror på White Replacement Theory betyr ikke at de ikke ville reagert på urett som rammer hvite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå