Tastaturkriger Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden VG har i dag et hyggelig oppslag om en Rema1k -kjøpmann som eier og drifter sjappa på Majorstua rett ved siden av T-banen. Han tjener 6,7 mill i året. Se selv: https://e24.no/naeringsliv/i/o3P5y0/rema-kjoepmann-tjente-67-millioner De lister opp 105 andre Rema-kjøpmenn som tjener over to mill i året. Hvorfor tjener man så jævlig mye på mat i Norge. Det er ikke akkurat høyteknologi. Alt av logistikk og infrastruktur har blitt bedre de siste 40 årene, allikevel så blir mat dyrere og dyrere. Kan det være fordi matbutikkene i Norge har tilnærmet monopol? Kan det være at matbutikkene i Norge har tilnæmet monopol fordi vi som befolkning er helt mongo? Husker dere hva som skjedde med Lidl? Lenke til kommentar
rabler Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden At en kjøpmann tjener to millioner synes jeg ikke er spesielt mye. Du må nok gå helt til toppen for å se hvor pengene blir av og da blir det faktisk groteskt. 😬 6 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 16 minutes ago, Tastaturkriger said: Hvorfor tjener man så jævlig mye på mat i Norge. Det er ikke akkurat høyteknologi. Alt av logistikk og infrastruktur har blitt bedre de siste 40 årene, allikevel så blir mat dyrere og dyrere. Det er eit par dimensjoner her. Har mat blitt de facto dyrare? Her kan du t.d. sjå på andel av inntekta som går til mat. Har vi gått over til dyrare produkt, t.d. meir kjøt framfor grønnsaker? Det aller meste eg har sett antyder vel kombinasjon av dei to faktorane, og at enkeltprodukt - som fisk - har gått relativt kraftig opp i både status og pris. 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) rabler skrev (22 minutter siden): At en kjøpmann tjener to millioner synes jeg ikke er spesielt mye. Du må nok gå helt til toppen for å se hvor pengene blir av og da blir det faktisk groteskt. 😬 Enig. Det er ganske mye jobb å drive butikk, så lønna er innafor. Har en kompis som driver butikk, han tjener langt fra 2 mill i året, men er på jobben nesten 24/7.. Selv med delegering. Endret 6 timer siden av Duriello 1 Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Jeg synes bøndene, som produserer maten, burde tjene best. Men slik jeg forstår det, tjener de ikke godt hvis du regner timelønn på en jobb som pågår store deler av døgnet. Jeg fikk høre et regnestykke på melk. Husker ikke tallene, men bøndene fikk bare en liten del av litersprisen. 2 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden To millioner og oppover er rimelig bra i et yrke hvor man kan jobbe seg opp uten utdanning. Det sagt, er slike statistikker gjerne misvisende. Inntekt er ikke det samme som lønn, og det kan ikke utelukkes at inntektene (oppgitt gjennom Skatteetaten) kommer fra andre kilder enn lønn/utbytte fra butikken en driver. Det er er heller ikke gitt at man ender opp på slike lønninger som franchisetaker, og de fleste har nok langt mer moderate lønninger. Et moment som heller ikke må glemmes, er at de gjør det for egen risiko, og at også ulønnet overtid lagt i driften er en form for investering. Selv om det er unntaket, kjenner jeg til francisetakere som har gått på en smell, men tror ikke Rema som kjede lar kjøpmenn gå under økonomisk privat om en kjøpmann ikke får til drifta. Det er imidlertid få bransjer som tillater denne typen lønnsforskjeller mellom leder for 20-50 ansatte og de ansatte. Enkelte her tjener tigangeren og vel så det som egne ansatte, og etterlevelsen av arbeidslivets regler er varierende i franchisebedrifter i bransjen (må presisere at jeg ikke har grunnlag for å mene at Rema er verre enn andre, kanskje tvert imot). 2 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Du må huske på det at mat i norge det er en beskyttet bransje - om vi hadde fått revet toll og import murene mot EU ville det hele tatt en annen vending ganske så raskt. I norge har vi "matbaroner" nettopp av denne grunn, de sitter trygt innenfor ganske høye murer. Endret 5 timer siden av Kakkelfant Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Ah, Janteloven lenge level. 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden barfoo skrev (1 time siden): Det er eit par dimensjoner her. Har mat blitt de facto dyrare? Her kan du t.d. sjå på andel av inntekta som går til mat. Har vi gått over til dyrare produkt, t.d. meir kjøt framfor grønnsaker? Det aller meste eg har sett antyder vel kombinasjon av dei to faktorane, og at enkeltprodukt - som fisk - har gått relativt kraftig opp i både status og pris. 1. Mat har jamnt og trutt utgjort ein mindre del av inntekta over lang tid og stabilisert seg dei siste 20 åra, men dei siste to-tre åra har ikkje veksten i inntekt klart å halde følgje med matvareprisane. https://www.nrk.no/nyheter/ssb_-forbruket-til-mat-er-stabilt-de-siste-20-ar-1.16683024 I historisk kontekst er ikkje dagens prisar spesielt høge, men ein blir vane med eit prisnivå og legg merke til det når prisane går opp. Det er mykje likt med straumprisane. Me har brukt ein veldig liten del av inntekta til straum samanlikna med resten av verda, men det har stige dei siste åra og nærmar seg kanskje fleire andre land. Noko av forbruket er kanskje litt misvisande sidan det finnes stadig fleire elbilar i landet og straum har overtatt utgiftene som drivstoff har stått for. Ny bil er alltid dyrt, men dei som først har kjøpt elbil vil få lågare utgifter til å lade ein elbil enn dei ville brukt på ein drivstoffbil. På topp av forbruksstatistikken troner framleis bustad ganske suverent, mykje pga. det her i landet er vanleg å eige bustaden du bur i og då må ein ha millionbeløp, lån og betalar mykje i renter. 3 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Jeg synes mat er for dyrt og liker ikke monopolene. Det sagt så har jeg ikke noe imot at en god franchise-kjøpmann tjener noen millioner på god butikk med 2-3% marginer. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Zeph skrev (59 minutter siden): 1. Mat har jamnt og trutt utgjort ein mindre del av inntekta over lang tid og stabilisert seg dei siste 20 åra, men dei siste to-tre åra har ikkje veksten i inntekt klart å halde følgje med matvareprisane. kan ikke se på matpris vs inntekt isolert sett, men også se i forhold til levekostnader generelt i landet man bor. Boutgifter, husleier, bilbruk, avgifter, kabeltv-bredbånd, bompenger osv. Det kommer selvsagt an på livssituasjon, men mest riktige i regnestykket er vel å trekke fra alle andre normale/vanlige utgifter først som folk gjerne har, for å bedømme hva vi har å rutte med. Jeg dvelte litt ved det forleden, at det koster egentlig ganske mye i basis-utgift å bare eksistere (et sted å bo, husleie, lån, strøm, telefon, tv/internet, bil og forsikring, bompenger, drivstoff, og grunnleggende ting som man ikke kan velge bort. De fleste greier seg godt her på berget, men jeg er "glad" for at jeg ikke er helt ung lengre og skal etablere meg i disse tidene. Tror det er tøft for mange å få endene til å møtes. 2 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 3 hours ago, Tailzo said: Jeg synes bøndene, som produserer maten, burde tjene best. Men slik jeg forstår det, tjener de ikke godt hvis du regner timelønn på en jobb som pågår store deler av døgnet. Jeg fikk høre et regnestykke på melk. Husker ikke tallene, men bøndene fikk bare en liten del av litersprisen. Jeg vet ikke om "best" er det riktige, men at det bør fordeles jevnere er det ikke vanskelig å være enig i. Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Sendte den til en kjøpmann på Rema 1000 jeg kjenner. Ba han lese kommentarene også. Han fortalte meg at «det er mye vi ikke vet» Lenke til kommentar
wampster Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det er så enkelt også vettu.... Bare: Selg mat, tjen millioner uten utdanning. Også har du alle som klager.. Slutt å klag og gjør det selv da ! VM i jantelov altså 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tastaturkriger skrev (4 timer siden): Hvorfor tjener man så jævlig mye på mat i Norge. Det er ikke akkurat høyteknologi. Alt av logistikk og infrastruktur har blitt bedre de siste 40 årene, allikevel så blir mat dyrere og dyrere. Kan det være fordi matbutikkene i Norge har tilnærmet monopol? Høy volum og lav avkastning gir høy inntekt til noen få. Dersom jeg skulle etablert ny virksomhet ville jeg valgt en bransje med mer enn 3% avkastning . Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tailzo skrev (3 timer siden): Jeg synes bøndene, som produserer maten, burde tjene best. Men slik jeg forstår det, tjener de ikke godt hvis du regner timelønn på en jobb som pågår store deler av døgnet. Jeg fikk høre et regnestykke på melk. Husker ikke tallene, men bøndene fikk bare en liten del av litersprisen. prisen bøndene får for ulike produkter melk, korn, kjøtt, etc. kan virke lav, men husk at mesteparten av prisen på en vare oppstår senere, i transport, foredling, lønninger osv. eks. et brød som koster kr. 25 i butikken -innen den tid skal altså Mølla ha betalt for bearbeiding, deres sjåfører, bakeri, strøm og drivstoff, lønninger til disse, transport til utsalgssted, butikkansatte sin lønn, og de som eier de ulike leddene skal ha avkasting på selve driften. det er altså "mange hender på brødet" innen det ligger i hylla. dog, kan godt hende butikken som siste leddet beriker seg umoralsk mye, for alt jeg vet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden wampster skrev (22 minutter siden): Det er så enkelt også vettu.... Bare: Selg mat, tjen millioner uten utdanning. Også har du alle som klager.. Slutt å klag og gjør det selv da ! VM i jantelov altså hehe, er nok ikke så enkelt nei. å selge mat eller drive matservering, gatekjøkken, restaurant, etc. er siste jeg ville satset på. veldig mye jobb og usikker inntjening. med mindre man har premium beliggenhet og ikke altfor mange konkurrenter i nærheten, da kan det selvsagt være god business. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå