PosteMonopolet Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar (endret) Jeg merker at det er populært å argumentere for å øke priser for å kutte utslipp og leve mer miljøvennlig. For eksempel høyere priser på strøm, drivstoff, bompenger, kjøtt, plastposer, klær osv. Problemet er at høyere priser påvirker mest de med dårlig råd, mens de rikeste fortsatt kan betale for å leve i overflod av klimafiendtlig luksus. I tillegg så tenker jeg at det å øke prisene enda mer skape mer økonomiske problemer for de fattige. Er det greit at de rike skal bidra med langt høyere utslipp enn de fattige? Hva skal til for at de rike skal kutte utslippene? Synes NRK har laget en god artikkel som fokuserer på litt på dette temaet: https://www.nrk.no/klima/xl/_-rikdom-gir-et-ansvar-1.17232641 Skattelistene viser hvem som kan gjøre mest for klima: https://www.framtiden.no/artikler/skattelistene-viser-hvem-som-kan-gjoere-mest-for-klima Endret 2. februar av PosteMonopolet 2 1 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars Nå snakkes det om "Norgespris" på strøm. Jeg ser noen utfordringer med den, ikke minst med grensene for forbruket. Et intensiv for sparing forsvinner fullstendig og kunne enkelt ha blitt gjort mer fordelende. Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars Sparing av strøm burde vært nederst på vår prioriteringsliste all den tid vi produserer vannkraft og fly/maritim sektor spyr ut utslipp hver eneste dag som får privat strømforbruk til å bli usynlig på klimaregnskapet. Det blir egentlig tullete å skvise penger ut av privat forbruk om man ser hvor forsvinnende lite det egentlig har å si. En tankbåt som ligger stille til kai brenner mer drivstoff på 1 døgn enn jeg klarer å forbruke på 10 år i dieselbilen min. Er utrolig at vi fremdeles godtar det opplegget der. 3 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars Cyrio skrev (5 minutter siden): Sparing av strøm burde vært nederst på vår prioriteringsliste all den tid vi produserer vannkraft og fly/maritim sektor spyr ut utslipp hver eneste dag som får privat strømforbruk til å bli usynlig på klimaregnskapet. Det blir egentlig tullete å skvise penger ut av privat forbruk om man ser hvor forsvinnende lite det egentlig har å si. En tankbåt som ligger stille til kai brenner mer drivstoff på 1 døgn enn jeg klarer å forbruke på 10 år i dieselbilen min. Er utrolig at vi fremdeles godtar det opplegget der. Det er forskjell på sparing av strøm og sparing blant de som har råd til å sløse! 😉 Vet ikke hvor du har denne kunnskapen fra, men håper det ikke kommer fra de som mener at diesel er fremtiden? 😉 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mars Del Skrevet 12. mars 15 hours ago, trn100 said: Nå snakkes det om "Norgespris" på strøm. Jeg ser noen utfordringer med den, ikke minst med grensene for forbruket. Et intensiv for sparing forsvinner fullstendig og kunne enkelt ha blitt gjort mer fordelende. Ja strømmen bør være dyr. Det bør også gjøres noe med den enorme strømsløsingen vi har i Nord Norge nå for tiden. Det kan umulig være bra i lengden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå