AnnonymG Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Jeg opplever en forferdelig kultur på sosiale medier hvor det rådes og menes fra enhver person med sterke meninger uten noen som helst tyngde i sitt grunnlag eller egen bakgrunn. Alt fra å holde seg unna Statiner (medisiner mot høyt kolesterol), hjemmefødsel, vaksiner fører til økt dødelighet, medisiner du får fra legen er livsfarlig osv., og det kan oppfattes at folk virkelig biter på. Man kan si mye om legemiddelindustrien, men det er et faktum at gjennomsnittsalderen stadig øker, flere sykdommer kureres eller stabiliseres og vi ser faktisk en nedgang i alvorlige sykdommer som f eks hjerteinfarkt de siste årene, tross at overvekten stadig går oppover. Bruk av Statiner er gjennomforsket i flere omganger av ulike og uavhengige instanser som stadig kommer med de samme resultater, og ekspertene (eks kardiologer) er fortsatt sterke tilhengere av dette. Allikevel kommer influensere og lekfolk med høy røst på Instagram med klart budskap om at leger ikke har noen som helst kunnskap, og at statiner er livsfarlig (for å komme med et eksempel), uten noen som helst innsikt i at en selv verken har utdanning, relevant bakgrunn eller dybdeforståelse for tematikken de tar opp. Jeg er bekymret for mennesker som ikke klarer å sortere i rådene som gis, og mange kan potensielt ta et valg som kan koste dem livet. Skremt av utviklingen. Har du eller dere blitt påvirket eller endret syn på skolemedisin basert på utsagns om nevnt over? 2 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 7 minutes ago, AnnonymG said: Har du eller dere blitt påvirket eller endret syn på skolemedisin basert på utsagns om nevnt over? Nei, men jeg unngår å lese sånt sprøyt fra skrullinger på sosiale medier. 2 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden AnnonymG skrev (2 timer siden): Jeg opplever en forferdelig kultur på sosiale medier hvor det rådes og menes fra enhver person med sterke meninger uten noen som helst tyngde i sitt grunnlag eller egen bakgrunn. Alt fra å holde seg unna Statiner (medisiner mot høyt kolesterol), hjemmefødsel, vaksiner fører til økt dødelighet, medisiner du får fra legen er livsfarlig osv., og det kan oppfattes at folk virkelig biter på. Man kan si mye om legemiddelindustrien, men det er et faktum at gjennomsnittsalderen stadig øker, flere sykdommer kureres eller stabiliseres og vi ser faktisk en nedgang i alvorlige sykdommer som f eks hjerteinfarkt de siste årene, tross at overvekten stadig går oppover. Bruk av Statiner er gjennomforsket i flere omganger av ulike og uavhengige instanser som stadig kommer med de samme resultater, og ekspertene (eks kardiologer) er fortsatt sterke tilhengere av dette. Allikevel kommer influensere og lekfolk med høy røst på Instagram med klart budskap om at leger ikke har noen som helst kunnskap, og at statiner er livsfarlig (for å komme med et eksempel), uten noen som helst innsikt i at en selv verken har utdanning, relevant bakgrunn eller dybdeforståelse for tematikken de tar opp. Jeg er bekymret for mennesker som ikke klarer å sortere i rådene som gis, og mange kan potensielt ta et valg som kan koste dem livet. Skremt av utviklingen. Har du eller dere blitt påvirket eller endret syn på skolemedisin basert på utsagns om nevnt over? Nei. Det har bestandig eksistert selværklærte "verdensmestre" som tror de vet ting de egentlig ikke har peiling på. Problemet med sosiale medier er at nå kan de kommunisere med hele verden, og naive godtroende folk biter rett på. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Leger er i hånda til industrien. Sannheten er et sted mellom fagmann og klovn. Vi lever tross alt i et samfunn hvor balansert kosthold og vi mosjon må vike for piller og sprøyter. Det virker som om flertallet av mennesker er så tiltaksløse at de kunne tenke seg å få slankepreparater for vi å fikse sin dårlige livsførsel, bare ikke til prisen de selv må betale. Folk står i kø for å lytte eller gi penger til folk som kan fortelle dem at de kan få gode resultater med minimal innsats, enten det gjelder helse eller business. Det har sprunget ut en hel industri rundt det å tilby informasjon om hvordan man kan fikse det ene og det andre, når fakta er at det eneste som hjelper er å stenge det av og ta grep. Det er ikke legebesøkene som teller heller, men hva man gjør mellom de. Jeg vet om folk som har gått ukentlig til legen i tiårsvis uten å gjøre noe fornuftig selv mellom der. Endret 1 time siden av BadCat 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Er tabloide avisartiklar som slår kvarandre i hel noko særleg betre? Eg orkar ikkje å lese slikt. Ein får heller prøve å ete variert, vere fysisk aktiv, la vere å røykje eller drikke for mykje, gå til legen dersom ein skulle få uforklarlege helseproblem og følgje evt anbefalingar når det gjeld vaksinering. Og så er det ingen som lever evig uansett. Endret 1 time siden av torbjornen Lenke til kommentar
Selfuniverse Skrevet 13 minutter siden Del Skrevet 13 minutter siden 3 hours ago, AnnonymG said: Jeg opplever en forferdelig kultur på sosiale medier Ok. Hvorfor er du der da? Jeg er ikke på barer om kvelden, fordi det er en forferdelig kultur for meg. 3 hours ago, AnnonymG said: hvor det rådes og menes fra enhver person med sterke meninger uten noen som helst tyngde i sitt grunnlag eller egen bakgrunn. Hvis det dukker opp noe på sosiale medier om helse, er du da automatisk istand til å skille mellom hva som er ekte/sant og hva som er 'helsepropaganda'? Det kan jo hende du er lege, og mener at du har nært 100% kunnskap om hva helse er. Er dette tilfellet? Er du åpen for at du kan ha feil om noe? Er du åpen for at du kan lære noe nytt? For meg er svaret ja på begge. Hva er det for deg? 3 hours ago, AnnonymG said: Jeg er bekymret for mennesker som ikke klarer å sortere i rådene som gis, og mange kan potensielt ta et valg som kan koste dem livet. Det heter å være voksen. Jeg er voksen og velger konsekvent ikke bruk av medikamenter for min helse. Jeg fikk ett pågående helseproblem for rundt 2 år siden, Det utviklet seg kjapt, og derfor tenkte jeg at jeg burde for en gangs skyld prøve fastlegen som aldri får besøk av meg ellers. De antibiotika jeg fikk fungerte selvfølgelig på kort sikt, men problemet bare vedvarte og ble verre på lang sikt. Etter noen måneder med flere antibiotika måtte jeg bare riste meg selv ut av transen om at dette skal virke for meg, og jeg gikk tilbake til internett for å fikse problemet selv, der jeg alltid går for å forbedre helsen. Jeg fant mange ulike behandlinger og metoder som fastlegen min ikke tilbydde meg eller fortalte meg om. Deretter ble jeg varig bra etter noen uker. Hvis jeg hadde visst det jeg lærte i ettertid, så hadde tilstanden ikke utviklet seg raskt. Hadde min fastlege visst det jeg lærte i ettertid, så hadde han kanskje kunnet forhindre både at jeg fikk dette helseproblemet, og alle andre han er fastlege for. Men desverre er det ikke den måten helsesystemet i Norge og mange andre vestlige land er bygd opp, selv om det er mye som er bra med helsesystemet vårt. Det er en god del symptombehandling man får tilbydd i vesten. Dette er uforenelig med ett godt helsebringende liv fra kjernen opp i de biologiske prosessene. Det er derfor det er mange som forsøker å snakke om helse på sosiale medier. Influensere og brukere der er ikke fornøyd med hva de blir tilbydd av helsefremmende elementer fra sitt samfunn forøvrig. Dette er ikke umulig å fikse. I andre deler av verden har legene ett ganske så anderledes syn på hva som er helse. Ofte med gode resultater for befolkningen. Å forandre på vestlige helsesystemer til noe enda bedre og helsefremmende, kan bli en ganske formidabel utfordring pågrunn av alle de systemer og opplærte folk som er innvolvert. Men det er nok endel lysglimt. Jeg har selv personlig hatt erfaring med 2 leger i Norge som enten hadde god greie på helse, eller som har bidratt litt til å styre meg i rett retning når det gjelder noe spesifikt helserelatert gjennom livet mitt. Jeg har ikke ett svart hvitt syn på dette, hvis noen føler for å ilegge meg det. Men i bunn og grunn så er det faktisk helt grøsselig å tenke over hvordan livet mitt hadde kunnet blitt uten internett igjennom alle mine leveår. Jeg er svært takknemlig for internett! Mine meninger og påstander her er bare mine kommentarer. Jeg er ikke lege. Ta kontakt med din lege for å finne ut hva som er best for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå