Gå til innhold

inkassokrav - har det betydning om mottakker beviselig aldri har sett opprinnelig faktura ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Ny runde med det "vanlige" igjen. Noen stakkars i bekjentskapskretsen har fått inkassokrav på > 1kkr for noe prøvepakker type helsekost.

Det er visstnok 2 separate bestillinger - begge pakkene ikke henta og sendt i automatisk retur pga ikke hentet. Det eksisterer sporingsnummer og det er derfor beviselig at pakkene aldri ble henta ut.

Tilleggsinfo - trolig ikke relevant for spørsmålet, men regner med dere kommer til å ville spørre - etter det jeg har fått se av kommunikasjon mellom mottaker og helsekostfirma iforbindlse med bestriding av krav:

Spoiler

-

• helsekostfirma kan ikke eller vil ikke svare på spm som kan bevise at mottaker er den som bestilte (altså at det eksisterer avtale mellom firma og mottaker).
  • bortsett fra de har logget IP, tidsbruk og nettleser. Er visstnok brukt facebook. IP kan være fra vårt område, men ikke mulig å knytte til spesifikk adresse.
  • Mottaker har aldri mottatt (jeg hjalp til med å lete i søppelpostmappe m.m. og kan derfor bekrefte) bekreftelse eller indikasjon på bestilling, hverken sms eller på mail.

Tilleggsinfo med merkelige greier, helsekostfirmaet har også:

• iverksatt 2 bestillinger samtidig.
  • brukt 2 ulike inkassobyråer (for at det skal bli ekstra krevende å bestride? )
  • ulik pris på det som tilsynelatende er 2 identiske bestillinger. ca 150 kroner på en faktura, mens andre faktura ca 1kkr.
  • Fastholdter på kravet, selv om pakkene er sendt i retur pga ikke hentet (de kan da selge samme pakke med mangedobbelt fortjeneste).

Nettsiden til helsekostfirmaet er satt opp sånn at det er et skjema man kan fylle ut. Her fremgår navn, tlf, epost, adresse. Forsøk ved test viser at dette skjemaet rått svelger alt - det er ingenting som tvinger bruker til å identifisere seg. Jeg prøvde å bestille til "julenissen" - og bestillinga gikk rett gjennom og akseptert.

-

Det er iallefall noe av det jeg husker å ha lest iallefall.

Men spørsmålet er iallefall som overskriften viser - Mottaker har tilsynelatende ikke bestilt dette og beviselig ikke hatt innsyn i de faktura som inkassobyråene viser til - Har dette betydningen for inndriving av krav?

Det ser uansett ut som om kravet er fabrikkert, faktisk litt usikker på hva jeg skal anbefale å gjøre. Det vanlige er jo at det kommer en pakke fra et helsekostfirma i postkassen - da har man jo tross alt mulighet til å sende i retur, men her har jo ingenting blitt levert til mottaker (mottaker sier h*n ikke vil hente ut pakker som h*n ikke har kjennskap til).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man gjøre noe annet enn å bestride kravet?

Meg bekjent får man ikke tilsendt slike pakker uten at man gjør noe selv. At slike firmaer er djevelen selv er en annen sak.

Hadde en sak selv og de hadde sitt på det tørre rent juridisk. At de tok pengene fra en minstepensjonist var ikke noe de brydde seg om.

Lenke til kommentar

Det har vært en del saker med abonnent og helsekostprodukter, hvor typisk eldre får tilsendt produkter de ikke ønsker men kan ha takket ja til noe på telefonen. I din søken etter å oppklare saken bør du finne ut av all kontakt som vedkommende har hatt med firmaet, man blir ikke blandet inn i slike saker helt ute av det blå.

Uansett så er det bare å bestride kravet/kravene fra inkassofirmaet. Skriv til inkassofirmaet og helsekostfirmaet at produktet ikke er bestilt og at fakturaen avvises. Du kan også vurdere å skrive at det ikke er inngått noen avtale med helsekostfirmaet.

Mottaker har tilsynelatende ikke bestilt dette og beviselig ikke hatt innsyn i de faktura som inkassobyråene viser til -

Skjønner ikke hvordan man bevise at man ikke har sett faktura. Uansett du kan hevde at det er ikke inngått noen avtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...