Gjest 89162...410 Skrevet lørdag kl 18:35 Del Skrevet lørdag kl 18:35 Når man har Aksjesparekonto eller Investeringskonto Zero, blir som kjent ikke gevinster beskattet før man tar noe ut fra kontoene (mer enn innskudd ndg ASK). Mitt spørsmål er( håper ikke det er for vanskelig): Om man tjener så mye på aksjer man har på noen av disse kontoene, at man normalt ville kommet på skattelistene som legges ut, vil det skje også om man lar dette stå inne på de kontoene, eller er det kun det man eventuelt tar ut av dem, sånn at dette beskattes at det vil bli registrert på skattlistene, uansett hvor mye man har tjent? Anonymous poster hash: 89162...410 Lenke til kommentar
Janak Skrevet lørdag kl 19:01 Del Skrevet lørdag kl 19:01 Hei! Høres ut som du blander sammen begrepet formue og realisert gevinst. Sistnevnte regnes som inntekt. For en ASK får gevinsten ingen skattemessig effekt før du tar ut avkastningen, men markedsverdien av aksjene vil inngå som formue. - J Lenke til kommentar
Gjest 89162...410 Skrevet lørdag kl 19:28 Del Skrevet lørdag kl 19:28 Ja det er i utgangspunktet inntekt jeg tenker på. Inntekt av viss størrelse viser jo også på skattelister, selv om det står 0 i skatt på noen har jeg sett. Formue også forsåvidt ( men vet ikke om kun formue viser, om man ikke har hatt stor nok inntekt/skatt til å vises pga selve det, det aktuelle året ) Så ingenting relatert til ASK/IZK vil vises på skattelister altså, før man har eventuell avkastning stor nok til å kunne vises der, og i tillegg tar dette ut av ASK/IZK konto. Er det riktig forstått? Anonymous poster hash: 89162...410 Lenke til kommentar
Janak Skrevet lørdag kl 21:16 Del Skrevet lørdag kl 21:16 Den skattemessige organiseringen av eierskapet har ingen betydning. Verdier er verdier og regnes som formue. ASK er en skattemessig konstruksjon, du eier fortsatt verdiene som er der. Nyansen er realiserte gevinster, som da er det samme som uttak av gevinst fra ASK, regnes som inntekt. - J Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet lørdag kl 21:18 Del Skrevet lørdag kl 21:18 Janak skrev (2 timer siden): Hei! Høres ut som du blander sammen begrepet formue og realisert gevinst. Sistnevnte regnes som inntekt. For en ASK får gevinsten ingen skattemessig effekt før du tar ut avkastningen, men markedsverdien av aksjene vil inngå som formue. - J Kommer leieinntekter med på skattelistene? Lenke til kommentar
Janak Skrevet lørdag kl 21:38 Del Skrevet lørdag kl 21:38 Mulig jeg misforstår spørsmålet, men utleie inngår i grunnlaget for skatt på alminnelig inntekt. Dette er altså tilsvarende som annen kapitalinntekt. 1 Lenke til kommentar
Gjest 89162...410 Skrevet søndag kl 10:56 Del Skrevet søndag kl 10:56 Janak skrev (12 timer siden): Den skattemessige organiseringen av eierskapet har ingen betydning. Verdier er verdier og regnes som formue. ASK er en skattemessig konstruksjon, du eier fortsatt verdiene som er der. Nyansen er realiserte gevinster, som da er det samme som uttak av gevinst fra ASK, regnes som inntekt. - J Det er først når gevinster tas ut av ASK/IZK det blir regnet som inntekt ja, ok da er det greit. Da er det om å gjøre å ikke ta ut mer enn litt under 1,5 mill fra disse kontoene pr år da, slik at man ikke overstiger den grensen totalt sett, for der har jeg forstått at grensen ligger nå, for om man blir lagt ut i mediene eller ikke ( hvertfall her i distriktet) . Anonymous poster hash: 89162...410 Lenke til kommentar
Janak Skrevet søndag kl 11:18 Del Skrevet søndag kl 11:18 Det mediene gjerne publiserer er formue, inntekt og skatt. Antar det er fordi det er dette som oppfattes som interessant for offentligheten. Noen kommuner har mange formuende innbyggere, andre har færre. Avhengig av hvor mye formue du har kan det være du ikke kommer med på denne listen. Tilsvarende gjelder for lønn. Mitt poeng er altså at du kan havne på denne listen med lav inntekt, fordi du har høy formue. Jeg vil sterkt oppfordre deg til å ikke bruke en kalori på slike lister. Du disponerer dine penger akkurat slik du vil. Har du behov for ett større uttak fra ASK ett eller flere år er det ingen andre en deg som har med dette å gjøre. Du lever ditt liv, de andre sitt eget. I mange tilfeller kan en uansett enkelt se hvilke enkeltaksjer du eier gjennom søk i aksjonærregister. Er det børsnotert kan en enkelt regne ut den faktiske markedsverdien av dine aksjer. Om noen faktisk tar seg bryderiet med dette eller ikke skal jeg la være usagt, men vi har ett rimelig transparent system i Norge. - J 2 Lenke til kommentar
Gjest 89162...410 Skrevet søndag kl 13:10 Del Skrevet søndag kl 13:10 Janak skrev (1 time siden): Det mediene gjerne publiserer er formue, inntekt og skatt. Antar det er fordi det er dette som oppfattes som interessant for offentligheten. Noen kommuner har mange formuende innbyggere, andre har færre. Avhengig av hvor mye formue du har kan det være du ikke kommer med på denne listen. Tilsvarende gjelder for lønn. Mitt poeng er altså at du kan havne på denne listen med lav inntekt, fordi du har høy formue. Jeg vil sterkt oppfordre deg til å ikke bruke en kalori på slike lister. Du disponerer dine penger akkurat slik du vil. Har du behov for ett større uttak fra ASK ett eller flere år er det ingen andre en deg som har med dette å gjøre. Du lever ditt liv, de andre sitt eget. I mange tilfeller kan en uansett enkelt se hvilke enkeltaksjer du eier gjennom søk i aksjonærregister. Er det børsnotert kan en enkelt regne ut den faktiske markedsverdien av dine aksjer. Om noen faktisk tar seg bryderiet med dette eller ikke skal jeg la være usagt, men vi har ett rimelig transparent system i Norge. - J Ja du har nok rett i det du skriver i de to første avsnittene. Men man er ikke aksjonær om man har enkeltaksjer på IKZ (Zero). Det er noen forskjeller på den og ASK. Jo, jeg bruker med glede noen "kalorier" på at skattelister legges åpent ut, og syns det kan være greit å la vær å havne der, så lenge man kan unngå det uten for store problemer. Når man befinner seg i grenseskiktet, er det relevant nok å ta hensyn til det. Mener det er et forferdelig uvesen at det er lov å gjøre det, som Norge er eneste land i verden som tillater. Forhåpenligvis kan en ny regjering til høsten gjøre en slutt på det. Anonymous poster hash: 89162...410 Lenke til kommentar
kremt Skrevet søndag kl 13:17 Del Skrevet søndag kl 13:17 15 hours ago, Sjørøver said: Kommer leieinntekter med på skattelistene? Det spørs om det er skattbar inntekt. Noen leieinntekter er skattefrie og rapporteres ikke inn. Det er kun skattbar inntekt som vises i lister. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå