Tastaturkriger Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar Når strømmen selges på Europa-markedet, så selges den til Europa-pris og blir dyr. Når strømmen blir dyr, så bruker vi mindre strøm. Vi selger strøm til Europa. Husholdningene bruker litt mer, men staten tjener mye mer. Staten vinner mer enn husholdningene taper. Så hvis staten er deg og meg, hva er problemet? Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar Det største problemet er jo nettopp den at staten håver inn ekstra penger fra hver og en forbruker - så i praksis blir det ekstra skatt definert av EU priser. Og så sier finansdepartementet selv at ca 20% av alle inntekter til staten forsvinner opp i intet - så det å gi staten ekstra penger er ikke en god forvaltning av penger. Det er bedre for samfunnet om politikere fikk mindre penger å styre med slik at de kunne styre de pengene de har på en mer effektiv måte. Det bør heller ikke være statens oppgave å drive butikk på vegne av samfunnet. Dette med at folk flest skal sløse med kraften dersom den blir for billig tror jeg lite på. Jeg har sett på ganske mange forbruksmodeller for elektristet og her er det ekstremt lite priselastisitet. Som regel nominerer man forbruk på børs også helt prisuavhengig - mao de som sitter i markedet anslår at sluttbrukermarkedet i stor grad ikke påvirkes av pris. Dermed er det lite som tyder på at vi vanlige forbrukere i bunn og grunn sløser så veldig mye. Vanlige forbrukere vil ha en ok temperatur hjemme,dusje og spise middag når den biologiske klokken forteller oss at nå er vi sultne. Vi skrur ikke opp varmen til 25 grader når 21 grader er nok - dessuten er det jo slik at de aller fleste av oss vil ha en inntemp på ca 18-21 grader - ikke mer, ikke mindre.. Jeg tror derfor at dette med sløsing er en myte. 1 Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet 1. februar Forfatter Del Skrevet 1. februar Gir deg en tommelopp. Det er akkurat hva jeg har trodd også. Rent teoretisk, hvis staten ikke var like stat som i middelalderen, opptatt av å griske til seg og sine funksjonærer, kunne man kommet positivt ut, om man fjernet all strømstøtte, men overførte statens profitt på strøm som lavtlønnetstøtte, altså dele ut penger? Jeg vet ikke om strømforbruk er så uelastisk, de gamle ENØK-kampanjene kom av en grunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå