Nimrad Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Jeg er fra Stavanger-området og det har vært en del turbulens i det politiske miljøet her i det siste. Det overrasker meg litt at politikerne som egentlig er valgt inn fra Høyre bare kan fortsette som uavhengige? Er det noe juss på dette? Jeg har jo stemt på et parti, ikke på en enkeltperson. Og så kan de teknisk sett bare bryte med partiet og kjøre på for egen maskin og egne meninger i kommunestyret? Er det likt i stortinget? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Du har ikke stemt på et parti, du har stemt på en liste over enkeltpersoner. Noen av de enkeltpersonene ble valgt, og de blir sittende ut perioden. Lenke til kommentar
dundersalt123 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Du har stemt på personene, som riktignok er foreslått fra et parti. Men jeg er helt enig med deg at dette er en uting og ikke burde være tillatt. 99 av 100 velgere kjenner til hvilket parti de stemmer på, og ikke personene. I alle fall de personene litt nedover på valglisten. At lokalpolitikere trekker seg og blir sittende som uavhengige / bytter parti er etter min mening uredelig gjort. Jeg vet ikke om de har grandiose tanker om sin egen status, så de faktisk tror at folk har stemt på de som person (?) Jeg har forståelse for at enkelte krevende saker kan sette en politiker i en kinkig situasjon. Hvor langt skal man gå på akkord med egne prinsipper om en er uenig med partigruppa i en sak? Om en kommer til det punktet at partiet ikke lenger har politikk en selv kan stå inne for er det helt greit å trekke seg - men da burde en også forlate sin plass og la vara tre inn istedenfor. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden dundersalt123 skrev (10 minutter siden): Jeg har forståelse for at enkelte krevende saker kan sette en politiker i en kinkig situasjon. Hvor langt skal man gå på akkord med egne prinsipper om en er uenig med partigruppa i en sak? Om en kommer til det punktet at partiet ikke lenger har politikk en selv kan stå inne for er det helt greit å trekke seg - men da burde en også forlate sin plass og la vara tre inn istedenfor. Det er ikke noe du bare kan gjøre. I utgangspunktet har du plikt til å tjenestegjøre om du blir valgt, og du må eventuelt ha grunnlag i lovens unntak for å få fritak. At du er uenig med partiet er ikke fritaksgrunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå