sedsberg Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar 3 minutes ago, likferd said: Slike forbud er rent teoretiske, siden det er umulig å bli tatt for privatpersoner. Men ikke bruk dieselvarmere innendørs, det er relativt farlig med tanke på CO. Alt som brenner er potensielt farlig innendørs. Oksygen blir brukt opp og erstattet med kullsyre (CO2), og i værste fall kullos (CO). Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar Valmeth skrev (1 time siden): Dieselfyr = byggtørke o.l. Er virkelig ikke det lovlig lenger, slikt som ikke brukes til daglig oppvarming?? Altså ikke "primæroppvarmingskilde", eller hva det kalles på akademisk. Nei, heller ikke på byggeplasser*, eller som supplement til primærkilde om det er kaldere enn sistnevnte er dimensjonert for, bare om primærkilden er ute av drift, ref. §7 i forskriften det allerede er lenket til. Men det er som sagt avhengig av hvilket drivstoff det fyres med. Olje som ikke er mineralsk (det vil vel i praksis si det samme som fossil) er lov. (se §3) *) https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/klima/for-myndigheter/kutte-utslipp-av-klimagasser/klima-og-energitiltak/bygg-og-anlegg/oljeforbud-pa-byggeplasser/ Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar Inge Rognmo skrev (1 time siden): Nei, heller ikke på byggeplasser*, eller som supplement til primærkilde om det er kaldere enn sistnevnte er dimensjonert for, bare om primærkilden er ute av drift, ref. §7 i forskriften det allerede er lenket til. Men det er som sagt avhengig av hvilket drivstoff det fyres med. Olje som ikke er mineralsk (det vil vel i praksis si det samme som fossil) er lov. (se §3) *) https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/klima/for-myndigheter/kutte-utslipp-av-klimagasser/klima-og-energitiltak/bygg-og-anlegg/oljeforbud-pa-byggeplasser/ Der kan man se, da lærte jeg noe nytt i dag også. Er noen år siden jeg jobbet på bygg. Men uansett, nå har jeg søkt litt og bla lest om avgifter på skatteetatens nettsider og kan ikke se at parafin er avgiftsbelagt mer enn øvrig mineralolje. Konklusjon; lave salgskvanta er hovedgrunn til høy pris på parafin? Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar Miljøavgifter tenker jeg eller bioparafin Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. februar Del Skrevet 3. februar Hvorfor ikke bruke gass? Kun beholderne som skal byttes ut hvert 10. år, eller kontrolleres. Gassen holder evig. Flere som bruker gassgrill, og da har beholdere i reserve som de stadig bytter ut. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 3. februar Del Skrevet 3. februar Dubious skrev (5 timer siden): Hvorfor ikke bruke gass? Kun beholderne som skal byttes ut hvert 10. år, eller kontrolleres. Gassen holder evig. Flere som bruker gassgrill, og da har beholdere i reserve som de stadig bytter ut. Gass til 300 kr for 12 kg er ikke spesielt billig. Den brenner bare litt renere. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Vokteren skrev (På 1.2.2025 den 14.37): Parafin og fyringsolje er på vei ut. Akkurat som fossilbiler, piggdekk, egen bolig, egen bil, vedfyring osv osv. Erstatningen er trange leiligheter uten pipe og parkeringsplass, kollektivtrafikk som bryter sammen ved en vanlig norsk vinter, galopperende strømpriser, direktiver som tvinger deg til å bruke sparepengene på etterisolering o.l. Alt drevet av sterke krefter som vil tjene enda mer penger på bekostning av folk flest. En strategi som gjør samfunnet enda mer sårbart mot uforutsette hendelser. En egnet strategi for sentral-europa som fortsatt har et stort potensiale, særlig på oppvarming og transport. Norge har for lengst hentet ut det største potensialet på disse områdene. 1 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 8. februar Forfatter Del Skrevet 8. februar Kakkelfant skrev (På 1.2.2025 den 14.02): https://www.hyttetorget.no/zibro-parafin-plus-extra-20l 39,50 literen - billigste jeg fant Den nytter dessverre ikke. Jeg har ikke forhandler i nærheten og frakten koster kr.999....... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå