Yessmann Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Har kjøpt meg en parafinovn som backup i tilfelle strømbrudd. Men er i ettertid blitt oppmerksom på hvor dyrt parafin er. Prisen i de fleste butikker er 40-60 kroner/liter. Det er 2-3X prisen på bensin - som jo er full av avgift. Brennverdien for parafin er riktignok marginalt høyere enn bensin (7%), men hva kan denne voldsomme prisforskjellen skyldes? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kjøper du det på kanner? Det koster penger å tappe det på kanner. For mange år siden jobbet jeg på bensinstasjon, vi hadde parafintank på et bakrom. Så lenge jeg jobbet der var det bare én kunde som skulle ha parafin i medbragt beholder. Tipper de fleste kjøper parafin på kanner, som spylervæske og lampeolje. Kannene er fordyrende. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Parafin har også typisk mye bedre holdbarhet. 3-6 mnd på bensin og 5+ år på parafin. Det er jo noe å tenke på når man skal ha et beredskapslager. 2 Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Vill gjetting, men høy kvalitet + selges i lave kvanta. Jeg fylte parafin fra pumpe (!) i november i fjor for 29.90,- Militæranlegg i nærhet av stasjonen gjør at de tilbyr parafin fra egen pumpe. Brukes til å fyre i ovnen og litt til byggtørke når jeg er ute i løa. Grunnen til at jeg ikke bruker diesel på byggtørka er eksos. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Man kunne få parafin til greie literpriser priser da man hadde oljefyr og fikk levert 100+ liter om gangen. Nå er det et nisjeprodukt i små volum. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Yessmann skrev (4 minutter siden): Har kjøpt meg en parafinovn som backup i tilfelle strømbrudd. Er det lenge siden dette kjøpet? Nå er det forbudt å fyre med parafin. https://www.drivkraftnorge.no/nyheter/2019/na-trer-forbudet-mot-fossil-fyringsolje-og-parafin-i-kraft/ Tipper det er et forsøk på å få folk til ikke å kjøpe parafin for oppfyring. Vi har selv en parafinovn i stuen, kjøpt før forbudet. Ovnen kostet penger, monteringen kostet penger, den er nå forbudt å bruke, og de skal ha penger for å fjerne den. @staten_Norge: Vi har fortsatt et 200 Liter fat med parafin i garasjen, og vi kommer faen meg til å bruke det hvis nødvendig. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Er parafin forbudt å bruke i en portabel ovn tiltenkt camping? Min beredskap er gass. Slipper søl. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Om man ikke har fiendtlige naboer (eller ikke har naboer i det hele tatt) kan man fyre med hva man vil. Som om noen myndighet sjekker hva folk fyrer med.. Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden): Er parafin forbudt å bruke i en portabel ovn tiltenkt camping? Min beredskap er gass. Slipper søl. Jeg kan ikke henvise til noen forskrift, men siden dieselfyr er tillatt i bygg er vel slike portable brennere fritatt? Det som gjelder, slik jeg skjønner det, er at de gamle oljefyrene i hus må kjøres på bio-parafin. De er jo mer eller mindre fastmonterte. Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden PaladinNO skrev (16 minutter siden): Er det lenge siden dette kjøpet? Nå er det forbudt å fyre med parafin. https://www.drivkraftnorge.no/nyheter/2019/na-trer-forbudet-mot-fossil-fyringsolje-og-parafin-i-kraft/ Tipper det er et forsøk på å få folk til ikke å kjøpe parafin for oppfyring. Vi har selv en parafinovn i stuen, kjøpt før forbudet. Ovnen kostet penger, monteringen kostet penger, den er nå forbudt å bruke, og de skal ha penger for å fjerne den. @staten_Norge: Vi har fortsatt et 200 Liter fat med parafin i garasjen, og vi kommer faen meg til å bruke det hvis nødvendig. Det er fremdeles lov å ha parafinovn for bruk i tilfelle ved strømstans. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-06-28-1060 se § 7. 3 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden PaladinNO skrev (20 minutter siden): Er det lenge siden dette kjøpet? Nå er det forbudt å fyre med parafin. https://www.drivkraftnorge.no/nyheter/2019/na-trer-forbudet-mot-fossil-fyringsolje-og-parafin-i-kraft/ Noen uker siden - på Megaflis. Parafinovner selges da overalt. Bla bla - forbudt. Men maser ikke myndighetene samtidig om hvor viktig det er å ha beredskap? Lenke til kommentar
Megane11 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Yessmann skrev (21 minutter siden): Noen uker siden - på Megaflis. Parafinovner selges da overalt. Bla bla - forbudt. Men maser ikke myndighetene samtidig om hvor viktig det er å ha beredskap? Det er lov å bruke i f.eks fritidsboliger som ikke er tilkoblet strømnettet, og det er unntak i §7 i forskriften ved driftsforstyrrelser i strømforsyningen eller bortfall av annen varmekilde. Det skal ikke brukes lengre enn hva som er tid for utbedring. 1 2 Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Hvis det er ordentlig "gammeldags" parafin du skal ha - altså ikke lampeolje eller noe andre spesialgraier - kan jeg tipse om at jetflydrivstoff (Jet A-1) er identisk med parafin, bare av mye høyere kvalitet som gir renere forbrenning og bedre lagringsbestandighet. Mange småflyplasser har dette tilgjengelig på pumpe. Koster ca. det samme som diesel. Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) https://www.hyttetorget.no/zibro-parafin-plus-extra-20l 39,50 literen - billigste jeg fant Endret 1 time siden av Kakkelfant Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden larschroe skrev (9 minutter siden): Hvis det er ordentlig "gammeldags" parafin du skal ha - altså ikke lampeolje eller noe andre spesialgraier - kan jeg tipse om at jetflydrivstoff (Jet A-1) er identisk med parafin, bare av mye høyere kvalitet som gir renere forbrenning og bedre lagringsbestandighet. Mange småflyplasser har dette tilgjengelig på pumpe. Koster ca. det samme som diesel. Interessant. Men selger de virkelig til privatpersoner? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Tilbud og etterspørsel. Produksjon og logistikk blir mye dyrere når det kun er få et fåtalls kunder som skal ha det på plastdunk. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden larschroe skrev (18 minutter siden): Hvis det er ordentlig "gammeldags" parafin du skal ha - altså ikke lampeolje eller noe andre spesialgraier - kan jeg tipse om at jetflydrivstoff (Jet A-1) er identisk med parafin, bare av mye høyere kvalitet som gir renere forbrenning og bedre lagringsbestandighet. Mange småflyplasser har dette tilgjengelig på pumpe. Koster ca. det samme som diesel. At ikke alle har en flyplass i umiddelbar nærhet er en ting, den andre - er det åpen pumpe for privatpersoner der? Ikke hos min "lokale" flyplass hvertfall. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Yessmann skrev (1 time siden): Har kjøpt meg en parafinovn som backup i tilfelle strømbrudd. Men er i ettertid blitt oppmerksom på hvor dyrt parafin er. Prisen i de fleste butikker er 40-60 kroner/liter. Det er 2-3X prisen på bensin - som jo er full av avgift. Brennverdien for parafin er riktignok marginalt høyere enn bensin (7%), men hva kan denne voldsomme prisforskjellen skyldes? Parafin og fyringsolje er på vei ut. Akkurat som fossilbiler, piggdekk, egen bolig, egen bil, vedfyring osv osv. Erstatningen er trange leiligheter uten pipe og parkeringsplass, kollektivtrafikk som bryter sammen ved en vanlig norsk vinter, galopperende strømpriser, direktiver som tvinger deg til å bruke sparepengene på etterisolering o.l. Alt drevet av sterke krefter som vil tjene enda mer penger på bekostning av folk flest. En strategi som gjør samfunnet enda mer sårbart mot uforutsette hendelser. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 39 minutter siden Del Skrevet 39 minutter siden (endret) Valmeth skrev (1 time siden): (...) siden dieselfyr er tillatt i bygg er vel slike portable brennere fritatt? Det er ikke tillatt. Ikke med mindre de fyres på 100% biodiesel/bio-fyringsolje. Apropos det, prisen på ren HVO til anleggsbruk (dvs uten km-avgift for veibruk) ligger på 24,38 hos Circle K nå, kontra 18,64 for den anleggsdieselen som ikke er lov å bruke til oppvarming. Hvor stor tank du må ha for å få levert hjem er usikkert; det er svært få stasjoner som har HVO100 på pumpe, verken til vei eller anleggsbruk... https://www.circlek.no/bedrift/drivstoff/drivstoffpriser Til beredskapsbruk når primæroppvarmingskilden (strøm, varmepumper, fjernvarme etc.) faller bort, så er det nok fortsatt lov å bruke fossile fyringsoljer, tror jeg. 🤔 Edit: ser hytter og beredskap var avklart tidligere, ja. Endret 37 minutter siden av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå