Gå til innhold

Livskrise!! Hjelp!

Mr. Glue

Anbefalte innlegg

Hei! Som tittelen tilsier er jeg i en liten krise med tanke på hva jeg skal gjøre med studier, jobb og utdanning..🥴

Er 27 år og blir ferdig med en master i sivilingeniør fra ntnu. Jeg har hele mitt liv egentlig hatt lyst til å bli lege, og kjenner langt inn i sjela at jeg ikke vil jobbe i industri eller som siving. Fagfeltet jeg har valgt (bioteknologi) er et svakt marked i Norge og få jobber med en lønn som heller ikke er like sterk som andre siving.
Jeg har gode nok karakterer til å komme inn hvor jeg vil i Norge på medisin. 

Hva gjør jeg? Det økonomiske er et problem. Jeg har 1 år igjen av studielån. Vurderer å kombinere studiene med jobb (kanskje en phd). Noen som studerer medisin som kan si om dette er mulig?

Er jeg for gammel?

Er dette mulig? Siden jeg har master i biotek, vil mye av pensumet til medisin komme greit! Har hatt mye biokjemi, mikrobiologi, tissue engineering etc etc

Har jeg virkelig kastet bort 5 år av livet mitt på å bli siving?

Er dette økonomsin gunstig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er 27 år. Dette er et luksusproblem. Det er langt fra en "livskrise". Nesten tvert i mot.

- Du er ung.
- Du har snart en master fra en av Norges mest anerkjente studiesteder. 
- Du har gode karakterer til å gjøre hva-du-vil.

Alt er mulig. Du er allerede kjent med tilværelsen som student og som du selv nevner, er mye av det du allerede nå har lært - fremdeles relevant. 

Den eneste utfordringen, slik jeg ser det. Er den økonomiske delen.

Eier du leilighet? Hvor i landet bor du? Du har allerede en god utdannelse, som vil gi deg en god start-lønn. Jeg hadde vurdert å jobbe noen år, før du hopper over på legestudiet. Da kan du bygge deg opp en grei kapital, som erstatning for ordinært stipend. Kanskje finne noen legater eller andre støtteordningen om mulig.

Jeg kjenner veldig mange som tar et nytt studie i 30-åra.

Livskrise derimot? På ingen måte! Luksusproblem! Absolutt. 

Men hva gjør at du heller vil bli lege? Hva slags lege har du lyst å bli? Innen forskning kanskje? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...