Leatherass Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar Hei, Har en potensiell sak som jeg gjerne skulle hatt litt tips på. Jeg solgte et skjermkort i fjor, tidlig på året. Kortet ble annonsert på facebook, kjøper tok kontakt. Kjøper spurte aldri om kvittering eller noe annet. Kortet har stått i en pre-built. Nå er kortet ødelagt mener kjøper. Vil bruke garanti. Jeg har ikke garanti, da den pre-built PC`en ble kjøpt av en bedrift og deretter solgt til meg. Bedriften (privat AS drevet av noen jeg kjenner) er lagt ned. Det er ingen mulighet for meg å rette krav mot bedriften. Vedkommende som kjøpte kortet av meg har foreløpig ikke krevd noe, men det leses mellom linjene som at vi er på vei dit. Produsent nekter å gjennomføre en RMA, for hele pre-builten må inn i så fall, og den eksisterer ikke lengre. Delene er solgt individuelt, kun kabinettet med serienr og PSU gjenstår. Har kjøper av kortet noe krav ovenfor meg? Og hvordan burde jeg forholde meg til dette? Lenke til kommentar
nor.jorgen Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar > Har kjøper av kortet noe krav ovenfor meg? Nei. > Og hvordan burde jeg forholde meg til dette? Si det som det, men hold det kort og ikke forklar alt for mye. Jo flere argumenter som vrimles opp jo verre blir det med kranglefanter. Du kan dessverre ikke hjelpe, da bedriften du kjøpte av er lagt ned og produsenten gir ikke garanti for enkeltdeler. Eller enda kortere, noe om at du ikke har original kvittering etc. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar 14 hours ago, Leatherass said: Har kjøper av kortet noe krav ovenfor meg? Kanskje. Kjøper har, med mindre anna er avtalt, reklamasjonsrett etter kjøpslova. Reklamasjonsfristen er i utgangspunktet to år. Kor du har kortet frå er irrelevant, spørsmålet er om det hadde ein mangel når du selde det. Det er komplekst spørsmål. I utgangspunktet har du ei relativt god sak mtp at det har fungert i eit snaut år. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Verdien på varen er nok såpass lav samt at varen er brukt at kjøper ikke kommer noe vei. Det er en vanlig tanke for noen folk at man har tilnærmet ubegrenset reklamasjonsrett på brukte varer. Man må rett og slett forstå at brukte varer allerede har brukt opp flere år av livstiden sin, og ha forventninger deretter. Å klage deg inn og kreve ditt og datt er nok bare skremselspropaganda og du må rett og slett avvise det og gå videre. Sannsynligheten at noen lager en greie ut av dette er meget snever. Spør deg selv: hadde du kjøpt skjermkortet selv brukt av noen, og det ryker 1 år senere, hadde du ment det var selgers feil og klandret han, eller tenkt den faktisk er brukt? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå