Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Potetgull: Hva er verst mettet fett eller salt

Gjest 91cb6...a42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (11 timer siden):

Bramat.no: Test av sunnere snacks (inkl. superchips). "Testen" går bare ut på å lese næringsinnholdet og kåre en vinner ut fra det. Ingen smakstest, pristest eller noe sånt.

Bramat.no er heilt ubrukeleg når ein berre sjekker innholdsfortegnelsen noko som ein like lett kan gjere sjølv når ein står i butikken. Det dei aller fleste er interessert i er om snacksposen som er dobbelt så dyr og med 1% mindre salt er verdt å kjøpe som snacks. Alle forstår at i staden for å kjøpe potetgull så er det sunnare å kjøpe isbergsalat, men det gir ikkje i nærheita av same kosen.

Testen som tok kaka for min del var når bramat.no for nokre år sidan testa vaniljeis og kåra Firstprice som vinnaren på grunn av lågt fettinnhold. At fettinnholdet var lavt var ikkje så rart ettersom dette var einaste vaniljeisen i testen som (på den tida) ikkje inneholdt fløyte. At isen nesten berre bestod av sukker, glukose og kunstig vaniljesmak hadde vist ikkje betydning i det heile tatt.

^fmj skrev (9 timer siden):

Finn Crisp er godt, men dyrt, har man mulighet bør man harryhandle. Ellers kan man jo lage noe lignende selv, det er jo bare flatbrød med noe fett. 

Det er min oppfatting også. Særleg dei to variantane som er smaksatt med cheddar og sourcream & onion oppleves som potetgull med litt meir tyggemotstand.
Største ankepunktet er at det er ganske dyrt om eg ikkje huskar heilt feil.

Kor sunt det er kan nok diskuterast. Produktet har berre halvparten så mykje fett som vanleg potetgull men 13g er fortsatt veldig mykje for å være flattbrød. Det er positivt at produktet har forholdsvis høgt innhold av protein og kostfiber, men kalorimessig er ikkje forskjellen veldig stor.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

Bramat.no er heilt ubrukeleg når ein berre sjekker innholdsfortegnelsen noko som ein like lett kan gjere sjølv når ein står i butikken. Det dei aller fleste er interessert i er om snacksposen som er dobbelt så dyr og med 1% mindre salt er verdt å kjøpe som snacks. Alle forstår at i staden for å kjøpe potetgull så er det sunnare å kjøpe isbergsalat, men det gir ikkje i nærheita av same kosen.

Testen som tok kaka for min del var når bramat.no for nokre år sidan testa vaniljeis og kåra Firstprice som vinnaren på grunn av lågt fettinnhold. At fettinnholdet var lavt var ikkje så rart ettersom dette var einaste vaniljeisen i testen som (på den tida) ikkje inneholdt fløyte. At isen nesten berre bestod av sukker, glukose og kunstig vaniljesmak hadde vist ikkje betydning i det heile tatt.

Vel, bramat.no "tester" lister over næringsinnhold. Det er jo en viss verdi i det også. Så vidt jeg forstår har de ikke en gang kjøpt og smakt produktene de "tester". De bare googler næringsinnhold. Man må nesten bare ta bramat.no for hva de er.

Når det gjelder Finn Crisp så er de av og til på tilbud til 24,90 og selv om posen er liten så inneholder den faktisk så mye som 150 gram. Det er ikke langt unna sørlandschips sine fire vanlige sorter med 190-200g. Disse er jo også på tilbud til omtrent samme pris av og til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...