Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Potetgull: Hva er verst mettet fett eller salt

Gjest 91cb6...a42

Anbefalte innlegg

Skal man spise potetgull, kan man jo spise det som er godt. Er du på diett spiser du ikke potetgull, i alle andre tilfeller er det på grensen til absurd å velge potetgullpose basert på sunnhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er å begrense seg. Jeg spiser også chips. Spiste ostepop til pizzaen i dag. Men ikke daglig.
Tråden jeg linket til inneholder dokumentasjon på mat jeg har spist i det siste, og det var velsmakende.
Tråden inspirerte meg til å lage mer interessante retter, middagstips er nyttig.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Bedre å spise seg mett på sunn middag som du liker, så har du ikke lyst på så mye chips.
Mye inspirasjon i denne tråden.

Jupp! Sånn jeg begynte med kveldsmat.

Hvis man har et søtsug så kan man spise noe frukt også. Jeg tenker at så lenge det er litt volum i det man spiser så er det også bra. En grov brødskive eller knekkebrød med syltetøy f.eks. 

Det var slik jeg spiste før, nå må jeg spise godis for å ikke gå ned i vekt (men holde meg til helgen) 😅 ulempen med å trene mye.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (3 minutter siden):

Skal man spise potetgull, kan man jo spise det som er godt. Er du på diett spiser du ikke potetgull, i alle andre tilfeller er det på grensen til absurd å velge potetgullpose basert på sunnhet.

Eg et chips kvar lørdag, om eg er på kaloriunderskot, overskot eller på det jamne. Du må ikkje ha eit underskot kvar dag, og som sagt er det måtar å unngå at det blir for mykje kaloriar ved å redusere andre plasser.

Om det derimot er snakk om chips kvar dag eller mange dagar i veka så er det ei større utfordring, men kan seinast om så mangt. Det er maten som utgjer den største delen av inntaket ila. ei veke som betyr noko, ikkje avvika ein eller to måltid her og der.

Lenke til kommentar

Det er ikke hva du spiser på lørdag som betyr noe, men hva du spiser resten av dagene. Det er total feil tankegang å henge deg opp i hvaslags potetgull du skal føre i deg. Det er livsstilen de 6 andre dagene som betyr noe, både med tanke på kost og mosjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 timer siden):

Eg et chips kvar lørdag, om eg er på kaloriunderskot, overskot eller på det jamne. Du må ikkje ha eit underskot kvar dag, og som sagt er det måtar å unngå at det blir for mykje kaloriar ved å redusere andre plasser.

Om det derimot er snakk om chips kvar dag eller mange dagar i veka så er det ei større utfordring, men kan seinast om så mangt. Det er maten som utgjer den største delen av inntaket ila. ei veke som betyr noko, ikkje avvika ein eller to måltid her og der.

Det er selvsagt nyanser, jeg ville illustrere for trådstarter at om hen prøver å slanke seg er det ikke type potetgull som er forskjellen på suksess og fiasko. En såkalt cheat day kan sikkert funke.

Ellers kan man jo lage potetgull selv eller slå til med ristede kikerter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å ha en "spisedag" i uken der man spiser det man har lyst på er relativt vanlig. Det ble i sin tid en populær metode for å senke ghrelin nivåene og øke leptinnivåene i kroppen for å unngå overspising og "sprekk" ellers i uken. Selv om denne forskningen nærmer ser 30år har den fortsatt mye for seg. Har gjort det selv de siste 25 årene.

Lenke til kommentar

Jeg tør å påstå at det værste faktisk er akrylamid, et stoff som dannes når poteten passerer 120 grader. Stoffer er potensielt farligere enn salt og fett, men man vet ikke sikkert hvor grenseverdiene går. Jeg ville derfor valgt Pringles som er chipsen med desidert minst akrylamid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akrylamid - kreftfremkallende

Alle typer fett: Kalorikilde som kan være negativt om man er overvektig, har diabetes eller risiko for diabetes

Undertyper av fett:

- Mettet, har flere undertyper som metaboliseres delvis til kolesterol som gir risiko for hjerte og kar-sykdommer. Transfett går for å være en av verstingene av mettet fett.

- Enumettet, skisserer jeg grovt som nøytral i forhold til hjerte kar-sykdommer

- Flerumettet, har flere undertyper, der de viktigste er omega-3 (sunt for hjerte og kar-) og omega-6 (usunt for hjerte og kar-) og omega-9 (nøytralt)

Salt - Kolorifritt, men natriumet i saltet gir høyere blodtrykk som øker risikoen for hjerte og kar-sykdommer

Hva som er verst kommer an på både produkt, mengde, øvrig kosthold og personen det gjelder.

Generelt: Begrens inntaket av potetgull. Finn bedre alternativer og spis det for å dempe potetgullsuget.

Lenke til kommentar

Kva som er "sunt" er både eit spørsmål om definisjon, og vil variere frå person til person. 

Eg vil nok gjette på at for veldig mange så er nok kaloriinntaket ein meir umiddelbar helseutfordring enn høgt saltinntak. Men om du klarer å kontrollere kaloriane så er det best å også redusere saltinntaket. 

Spørsmålet du bør stille deg er kor mykje eller lite potetgull du trykker i deg. Det hjelp lite med marginalt mindre kalorier i superchipsen om du et meir chips enn vanleg. 

Lenke til kommentar

Synes det er veldig lite salt i maten man kjøper om dagen, det kjennes på den dårlige smaken. Selv potetgullet synes jeg har så lite salt at jeg er fristet å hente saltbørsen hver gang jeg spiser det, altså daglig.

Jeg ville valgt superchips fordi jeg jeg tror høyere saltinnhold er mindre skadelig enn fett.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (28 minutter siden):

Jeg ville valgt superchips fordi jeg jeg tror høyere saltinnhold er mindre skadelig enn fett.

Hva som er mest skadelig er nok veldig personavhengig. Man får noen personlige hint ved å regne ut BMI og måle blodtrykket (mange har en måler hjemme). Personlig holder jeg en knapp på at kreftfaren fra akrylamid er verst.

Lenke til kommentar

https://www.vektklubb.no/eksperter/eli-anne-myrvoll/Ll5nBP/ekspert-om-hvilken-chips-som-er-sunnest-ikke-linsechips-eller-kikertchips

Sitat

Ekspert om hvilken chips som er sunnest: – Ikke linsechips eller kikertchips
Hvor sunt er det?

Rema skal ha kreditt for at de ikke markedsfører snacksene som «sunne». På pakningen står det bare: «Superknasende smakfull chips behøver ikke være laget av poteter. Nice linsechips er et godt bevis på dette. Dessuten har chipsen i denne posen et høyt kostfiberinnhold. Rett og slett en annerledes type chips som er 100 prosent nice.»

Jeg tror nok likevel at mange tenker at chips av linser og kikerter er sunnere alternativer til chips, og noen slike lignende chipsvarianter er også markedsført som det, for eksempel markert med «x prosent mindre fett» eller «kilde til fiber».

Chips av linser og kikerter får gjerne et høyere innhold av proteiner og kostfiber. Av disse to er særlig linsechipsen både proteinrik og fiberrik.

Problemet med denne typen chips, laget av ulike meltyper (linsemel, kikertmel, maismel, rismel), er imidlertid at de gjerne trenger mer salt, mer krydder og flere tilsetningsstoffer for å bli til en sprø og luftig snacks. Produktet er dermed bearbeidet til å bli et langt stykke unna de sunne belgfruktene de er laget av.

Jeg er en stor tilhenger av at vi utnytter den sunne, bærekraftige og gode ressursen som belgfrukter er, men kanskje ikke til chips ...

Faktisk er jeg fristet til å si at vanlig salt Sørlandschips, laget av kun tre ingredienser; poteter med skallet på, peanøttolje og salt, er sunnere enn disse ultraprosesserte og svært salte linse- og kikertchipsene.

Men nå er det jo ingen slike salte snacks som er sunne da akkurat. Skal du ha sunn (i betydningen helsebringende) snacks, så må du nok over i nøtteskålen eller fruktfatet.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (19 timer siden):

Å velge "sunt" potetgull har vel omtrent like mye for seg som å velge "grovt" brød til baconpølsa.

Eg skjønner poenget, men sjølv om at forskjellen er liten så utgjer det ein forskjell som samla sett kan være av betydning. Nå er ikkje det grove pølsebrødet spesielt grovt, men det har absolutt noko for seg om det å velge grovt pølsebrød gjer deg så mett at du ikkje kjøper ei baconpølse til.

Det blir som floskelen som er vanleg i serveringsbransjen med kundar som bestiller hamburger med chips og som vil ha sukkerfri brus. Det er ikkje valget av drikke som står for størstedelen av kalorinntaket når du har bestilt chips, men det vil i vertfall ikkje hjelpe på kalorinntaket om du tenker at valget av drikke ikkje har betydning og derfor bestiller milkshake til burgeren.
Alt hjelper om du prøver å gå ned i vekt, sjølv små valg kan summere seg opp i løpet av dagen og veka, som til dømes å smøre eit tynnare lag med smør på brødskiva (eller kutte det heilt ut), bruke mindre dressing på salaten, unngå kaloriholdig drikke, osv. Isolert sett betyr det ikkje så mykje, men det summerer seg opp.

Lenke til kommentar

Bramat.no: Mindre mettet fett i potetgull

"Til sammenligning viste en undersøkelse gjennomført i 1996 at innholdet av mettet fett i vanlig potetgull var ca 13g/100g. Dette er nå redusert til ca 2-4g/100g."

Bramat.no: Er akrylamid farlig?

"SNTs vitenskapskomité anslår at omkring 30 krefttilfeller i Norge pr. år kan være forårsaket av akrylamid i mat. Dette er omkring 1% av alle matrelaterte krefttilfeller i Norge."

"I tillegg til å kutte ned på pommes frites og potetgull, som jo ikke er noe sunn mat likevel, kan du gjøre følgende tiltak for å sikre deg om at du ikke får i deg for mye akrylamid:

• Spis variert
  • Reduser inntaket av stekt og fritert mat
  • Drikk mindre kaffe hvis du drikker mange kopper om dagen
  • Unngå å brenne eller hardsteke maten
  • Stek større potetbiter når du steker poteter. Akrylamid dannes først og fremst i overflaten av potetene.
  • La poteter ligge i vann i ½ time før de stekes
  • Ikke oppbevar poteter i kjøleskap"

Bramat.no: Test av sunnere snacks (inkl. superchips). "Testen" går bare ut på å lese næringsinnholdet og kåre en vinner ut fra det. Ingen smakstest, pristest eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...