Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Potetgull: Hva er verst mettet fett eller salt

Gjest 91cb6...a42

Anbefalte innlegg

Gjest 91cb6...a42

Vet det beste svaret er å unngå potetgull, men noen laster må man ha...

Maarud har sin Superchip serie som slår stort opp at de har 35% mindre fett. Har smakt salt versjonen før, og syntes den er altfor salt, men fikk smakt paprika versjonen her om dagen, og den smaker mye bedre, selv med 0,1g salt mer.

De har ca. dobbelt så mye salt som den vanlige potetgull posten. Fett messig så er det 33g (vanlig) mot 20g (Superchip), hvorav mettetde fettsyrer er 2,6g mot 1,7. Mens saltet så er det 2,4g i Superchipen mot 1,3 i den vanlige.

Er egentlig Superchipen noe "sunnere" enn vanlig potetgull?

I kcal så er vanlig 515, mens superchipen er 472

Infoen kommer opp med å trykke på produktet på siden til Maarud.

https://www.maarud.no/produkt---alle-/#e45TDTiZtDI 

Anonymous poster hash: 91cb6...a42

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et sunt kosthold er å redusere inntaket sitt av både salt og fett. Hva du har mest behov for er avhengig av resten av kostholdet ditt.

Koblingen mellom mettet fett og hjerte/kar-sykdommer er mye omdiskutert. Det viktigste er at du reduserer ditt generelle inntak av kalorier og holder en sunn vekt. Fett har generelt sett et ufortjent dårlig rykte, mye fordi folk kobler fett i kosthold med fett på kroppen, selv om fett i kostholdet i stor grad bare er et mellomledd til kalorier.

Jeg er ikke overbevist om at superchipsen er en helsemessig forbedring over den klassiske. Man skal uansett spise mange poser med "superchips" for å veie opp for å droppe chipsen en helg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Kose seg er lov, så lenge kosemagen ikke popper frem.

Ergo, annenhver helg, ikke hver dag. 👍😂

Er man på på slankern så hjelper det på å opprettholde motivasjonen og.

Men er superchips sunnere en vanlig? Aner ikke. Men om man teller kalorier er det iallefall lettere siden posen er lettere. 😅

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Maarud Superchips paprika (min utheving):

Sitat

Ingredienser: Potetmel, potetstivelse, solsikke-/rapsolje, modifisert potetstivelse, krydderblanding (paprika, salt, sukker, druesukker, gjærekstrakt, løk, tomat, syre (melkesyre, sitronsyre), hvit pepper, paprikaekstrakt, naturlig aroma), gurkemeie.

Maarud Håndverkschips salt:

Sitat

Ingredienser: Poteter, solsikke- /rapsolje, havsalt.

Synes det i seg selv sier nok til å velge den "mer naturlige" varianten, og heller spise litt mindre.

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (54 minutter siden):

Et sunt kosthold er å redusere inntaket sitt av både salt og fett.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Forrige gang jeg var hos bedriftslegen fikk jeg beskjed om at jeg manglet salt og ble bedt om å spise mer salt mat. Det kan nok stemme for den gjengse nordmann kanskje, men det er ikke gitt at det stemmer for hvem som helst.

Fett har også fått et ufortjent dårlig rykte (mye pga "sukkerbransjen" i statene, men det er en annen diskusjon) som det viktigste som øker vekten. Noe fett er sunt.

Når det gjelder superchips/Pringles så er jeg lite fan av det sånn kostholdsmessig. Det er vel bare tørket potetmel og enda lenger fra råvaren enn ordinær chips. Dessverre liker jeg det veldig godt. Jeg har alltid likt skruer, og superchips er jo nøyaktig det samme bare at det er mye billigere per kilo dessverre. Jeg har bedre samvittighet når jeg spiser ordinær chips enn superchips, men det er mer for å unngå ultraprosessert mat som kan være en brannfakkel i visse kretser.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (20 minutter siden):

Paprika er det i alle fall ikke.

Det har aldri smakt paprika med paprikachips som jeg kan huske, men hvorfor du mener de skulle tatt et sånn valg for sunnhet skjønner jeg ikke helt. Hva rent konkret tror du de har gjort for å gjøre den "sunnere" og mindre smak? Mindre salt kanskje?

Lenke til kommentar

Om du trykker i deg 100 g chips (ca. ein halv pose) så er det ca. 400-500 kcal, som utgjer ca. 15-20% av energibehovet til ein voksen mann som ikkje har vore i alt for mykje fysisk aktivitet. Redusér lunch eller middag med tilsvarande så kjem i alle fall ikkje chipsen på toppen av resten. Er det litt sjokolade, godteri og kalorihaldig drikke til stade samtidig så kjem du fort opp i 1000 kcal, som er 30-40% av energibehovet. Då må du kanskje droppe heile middagen, ev. ete kalorifattige grønsaker eller redusere litt på alle måltid gjennom dagen.

Alt med måte, så ved eit avgrensa inntak betyr det neppe stort om du konsumerer superchips eller tradisjonell chips.

Chips er min favorittsnacks og livet er alt for langt til at eg kjem til å droppe den. Om eg så måtte sykla 30-45 minutt på ergometersykkel for å kompensere for kaloriane.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Droppe middag for å kunne fylle magen med chips?
Bedre å spise seg mett på sunn middag som du liker, så har du ikke lyst på så mye chips.
Mye inspirasjon i denne tråden.

Hvor har jeg skrevet at man skal droppe middagen for dette? 🤔

Jeg er forsåvidt aktiv i den. 😃

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Ikke du, men innlegget over mitt inneholder denne paragrafen:

Sitat

Redusér lunch eller middag med tilsvarande så kjem i alle fall ikkje chipsen på toppen av resten. Er det litt sjokolade, godteri og kalorihaldig drikke til stade samtidig så kjem du fort opp i 1000 kcal, som er 30-40% av energibehovet. Då må du kanskje droppe heile middagen, ev. ete kalorifattige grønsaker eller redusere litt på alle måltid gjennom dagen.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Droppe middag for å kunne fylle magen med chips?
Bedre å spise seg mett på sunn middag som du liker, så har du ikke lyst på så mye chips.
Mye inspirasjon i denne tråden.

Eg sa ikkje du måtte droppe, men avgrense kaloriinnhaldet. Om du lagar ein middag utan ris/pasta/poteter/bakevarer, droppar ev. feittrike sauser osv. så kan du framleis få ein sunn middag som har eit langt mindre kaloriinnhald. Eventuelt droppe nokre brødskiver som sikkert har minst 50% sikta mjøl ila. dagen. Det er mange kaloriar ein kan kutte ila. ein dag utan å miste noko særleg vitamin og næring.

Jo, eg har lyst på chips uansett kor god middagen er, sunn eller ikkje sunn. Ikkje sikkert middagen til mange der ute er noko betre mtp. feitt og salt heller.

Og uansett, om problemet er for mange kaloriar så klarar du deg utan ein fullverdig middag ein dag i veka, men dette er ikkje noko eg ville gjort ofte.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...