Mats O Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) Jeg har 2 Dali Blue 5005 høytalere med 4 Ohm på hver tror jeg det var, også bruker jeg de på en forsterker som står bruker/har 6 Ohm. Så lurer jeg på om det er for mye eller for lite kraft på høytalere eller forsterker så lurer også på om det blir 4+4 (altså 8)Ohm eller bare 4 til sammen på høytalerene Endret 7 timer siden av Mats O Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 8 ohm blir det vel ikkje med mindre du koplar høgtalarane i serie etter kvarandre. Det er vel slik at forsterkaren har to utgangar der kvar utgang har 6 ohm. Ideelt sett skulle vel kvar høgtalar då ha vore på 6 ohm. Mistilpasning vil vel føre til at litt av energien går tapt. Eg håpar elles at nokon som kan dette betre enn meg kan gje eit betre svar. Lenke til kommentar
Mats O Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden Men kan høytalere, strøm i huset, eller andre steder eller forsterker bli ødelagt hvis energien går tapt? Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Går nok bra på lavere volum, men du vil mest sannsynlig få problemer på høyere volum. For det første så må man vite at når impedansen er lavere så krever det mer strøm av forsterkeren, fordi en lavere impedans tillater mer strøm gjennom. En endring fra 6 ohm til 4 ohm betyr at høytalerne drar 50% mer strøm fra forsterkeren, noe som kan overhete komponentene og ødelegge forsterkeren. Helst bør høytalerne ha samme ohm-rating som forsterkeren, eller høyere. Lavere kan bety at den trekker for mye kraft fra forsterkeren, men det avhenger veldig av kvalitet og merke. TLDR: pass på hvor høyt du spiller den. Endret 6 timer siden av AlpakkaMafakka 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå