Gå til innhold

skal kjøpe pc - trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Svein M skrev (På 1.2.2025 den 15.10):

Kravene kan være høyere enn det som oppgis fordi det avhenger av bruken. Det er vanlig å bruke dedikert grafikkort og det er også et spørsmål om 16GB RAM er nok, så jeg tror det er bra å ha muligheten til 32GB RAM.

jeg skjønner ikke begrepet 32gb ram, men må vel ha det som en ingrediens da. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (På 2.2.2025 den 19.20):

Vil anbefale en skjerm med høyere oppløsning, minst 27 tommers størrelse, og 4k oppløsning (3840x2160).

Buet skjerm kan brukes, men flat kan være bedre om to skal se på skjermen. En flat IPS skjerm tror jeg at jeg ville ha valgt.

edit: skjerm oppløsning kan også være 2560x1440 eller 3440x1440

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (12 timer siden):

Trenger en rask pc, og som har evne til å ta imot store programmer. 

Store programmer? Hva skal egentlig det bety? Du har listet noen krav, som er veldig, veldig åpne og absolutt ikke trenger en særlig dyr og flott PC.

Alle nye PC-er vil være raske og gode. Du svarer heller ikke på spørsmålene som blir stilt til deg.

Lenke til kommentar

Om en kjøper en ny stasjonær PC med Intel Core eller AMD Ryzen prosessor så er prosessor ytelsen ganske høy og sikkert bra til å kjøre Revit/AutoCAD. Og er der skjermkort med minst 4GB vram så gir det også trygghet for at ytelsen er på plass.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (5 minutter siden):

Og er der skjermkort med minst 4GB vram så gir det også trygghet for at ytelsen er på plass.

Det finnes knapt PC-er i dag med mindre enn 4GB tilgjengelig videominne. Hvis det ikke er dedikert grafikkort så bør han unngå 8GB på deling mellom video og ordinær ram, men de aller fleste PC-er har 16GB i dag.

stamkunde skrev (12 timer siden):

hva er fordel med buet skjerm? 

Smak og behag. Buet skjerm har mer for seg på veldig store/brede skjermer enn 27 tommere. Poenget er mer at øynene dine skal være ca like langt fra hele skjermen.

Jeg ville tenkt mer på oppløsning. Den du linker til har 1920x1080 som er i det minste laget for 27 tommer spør du meg. Denne er bedre og fortsatt ganske rimelig: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/pc-skjermer-27-30-tommer/mission-sg-28h2u/1029141.10993/

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nimrad said:

Smak og behag. Buet skjerm har mer for seg på veldig store/brede skjermer enn 27 tommere. Poenget er mer at øynene dine skal være ca like langt fra hele skjermen.

Buet skjerm for alt som har med tegning og relatert og gjøre er jo det rene vanvidd. Man skal definitivt ha rette linjer til slik bruk. Buet kan til nød gå til spill  (gjerne i trippelkonfigurasjon) men absolutt ingenting annet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
ps5 skrev (På 3.2.2025 den 8.15):

Buet skjerm for alt som har med tegning og relatert og gjøre er jo det rene vanvidd. Man skal definitivt ha rette linjer til slik bruk. Buet kan til nød gå til spill  (gjerne i trippelkonfigurasjon) men absolutt ingenting annet.

Da skal jeg ikke ha buet. Takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

viktige deler i en pc og som jeg bør tenke på. 

Leste en omtale der en pc ekspert reagerte på at power brukte begrepet kraftig stasjonær pc, men der han kunne formidle til foreldrene til barna at dette var det svakeste som kunne finne.

Hvilke deler skal man tenke på når man skal kjøpe stasjonær pc?

Jeg tenker på avkjøling, der det ikke bråker fra maskin. 

Så er det masse begrep som jeg ikke har peiling på. 

Følge merker? 

Så lenge det er kvalitet i produktet så er jeg fornøyd. Trenger hjelp fra pc proffer. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (28 minutter siden):

Her er en maskin som Komplett.no selger: Komplett-PC Advanced Gaming i130, kr 12999
Windows 11 Home, GeForce RTX 4060, Core i5-14400F, 16GB DDR4, 1TB SSD

https://www.komplett.no/product/1303090/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-advanced-gaming-i130?queryid=0dd43d440c0713d8005979bc2ace81fe&sort=None

har denne vannkjøling slik at maskinen ikke lager mye lyd?

Den virker veldig interessant ut! 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
Svein M skrev (57 minutter siden):

Her er en maskin som Komplett.no selger: Komplett-PC Advanced Gaming i130, kr 12999
Windows 11 Home, GeForce RTX 4060, Core i5-14400F, 16GB DDR4, 1TB SSD

https://www.komplett.no/product/1303090/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-advanced-gaming-i130?queryid=0dd43d440c0713d8005979bc2ace81fe&sort=None

en del av kriterier som jeg trenger på pcen. 

Basic Graphics:
Display adapter capable of 24-bit color

Advanced Graphics:
DirectX® 11 capable graphics card with Shader Model 5 and a minimum of 4GB of video memory

som er til videoadapter. 

Hvor finner jeg at den pcen har det som sitt minimum. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...