TheKims Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) DirectX 11 kom ut for 16 år siden så alle moderne skjermkort støtter dette. Her er en av de billigste maskinene jeg fant på prisjakt som burde duge i massevis. Endret 14. februar av TheKims Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Det er et spørsmål hvor kraftig og dyr maskin en vil kjøpe. Det er i grunnen bare disse tre kravene: CPU, minne og skjermkort . CPU i de rimeligste maskinene kan f.eks være en Intel i5 eller Ryzen 5. Og for minne står det 8 GB, men der tror jeg en vil ha minst 16 GB, og kanskje 32 GB om det er store tegninger. Her kan en oppgradere om det blir behov for det. Skjermkort med minst 4 GB video minne. 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 15. februar Forfatter Del Skrevet 15. februar Svein M skrev (2 timer siden): Det er et spørsmål hvor kraftig og dyr maskin en vil kjøpe. Det er i grunnen bare disse tre kravene: CPU, minne og skjermkort . CPU i de rimeligste maskinene kan f.eks være en Intel i5 eller Ryzen 5. Og for minne står det 8 GB, men der tror jeg en vil ha minst 16 GB, og kanskje 32 GB om det er store tegninger. Her kan en oppgradere om det blir behov for det. Skjermkort med minst 4 GB video minne. Minne er betegnelsen denne? DDR4 Minne Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 16GB X 2x8gb, CL18, 288-pin, DIMM Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 15. februar Forfatter Del Skrevet 15. februar Svein M skrev (På 3.2.2025 den 7.53): Om en kjøper en ny stasjonær PC med Intel Core eller AMD Ryzen prosessor så er prosessor ytelsen ganske høy og sikkert bra til å kjøre Revit/AutoCAD. Og er der skjermkort med minst 4GB vram så gir det også trygghet for at ytelsen er på plass. hva kommer over intel core og amd ryzen? skjermkort betyr det videominne? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 15. februar Forfatter Del Skrevet 15. februar kriterier jeg trenger minst: 8 GB RAM Usually sufficient for a typical editing session for a single model up to approximately 100 MB on disk. This estimate is based on internal testing and customer reports. Individual models will vary in their use of computer resources and performance characteristics. Models created in previous versions of Revit software products may require more available memory for the one-time upgrade process. Minimum: 1280 x 1024 with true color Maximum: UltraHigh (4k) Definition Monitor Intel® i-Series, Xeon®, AMD® Ryzen, Ryzen Threadripper PRO. 2.5GHz or Higher. Highest CPU GHz recommended. Autodesk® Revit® software products will use multiple cores for many tasks. Basic Graphics: Display adapter capable of 24-bit color Advanced Graphics: DirectX® 11 capable graphics card with Shader Model 5 and a minimum of 4GB of video memory Hvem har advanded graphics? directX® 11 capable graphics card with Shader Model 5 and a minimum of 4GB of video memory Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 15. februar Forfatter Del Skrevet 15. februar er dette betegnelsen på videoadapter? 16GB DDR4 Er det annet navn i fagspråket i pcverden på videoadapter som jeg skal lese i betegnelsene? Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar 29 minutes ago, stamkunde said: er dette betegnelsen på videoadapter? 16GB DDR4 Er det annet navn i fagspråket i pcverden på videoadapter som jeg skal lese i betegnelsene? 16GB DDR4 er system minne. 8GB GDDR6 er skjermkort minne. Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar Hm, var litt vanskelig å forstå seg på kravene til revit. De minimums kravene hørtes litt rart ut, er vel bare for å starte opp med små enkle filer? Har ikke peiling på autodesk programmer, men ble litt nysgjerrig. https://www.autodesk.com/support/technical/article/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/Revit-How-to-calculate-required-RAM-specific-to-a-project-size.html Ifølge det der går 64 GB system minne opp til 3.2GB fil størrelse. Aner ikke om det er mye. Skjermkort høres ikke så viktig ut for revit, men man kan bruke twinmotion med minimums krav på 6gb vram. https://dev.epicgames.com/documentation/en-us/twinmotion/hardware-and-software-specifications-for-twinmotion?application_version=2023 2 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 15. februar Forfatter Del Skrevet 15. februar skjerm alternativer: https://www.komplett.no/product/1314982/datautstyr/skjermer/skjermer/lenovo-27-4k-skjerm-n27p?queryid=41138227e66b0304dac352cb47c9e6a6&sort=None# https://www.komplett.no/product/1314971/datautstyr/skjermer/skjermer/philips-4k-skjerm-27e1n1900ae00# https://www.komplett.no/product/1307472/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-27-skjerm-27d702# Bør jeg velge samsung? virker bra. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar (endret) For skjerm så tror jeg kanskje jeg ville gått opp på 32". Et annet alternativ er 27" med 2560x1440 eller 3440x1440 i 34" størrelse. Men skal ikke si at 27" i 4k er galt heller, men det kan bli litt liten skrift. Både Samsung og Lenovo skjermen ser ut til å være grei. Endret 15. februar av Svein M Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 16. februar Forfatter Del Skrevet 16. februar Svein M skrev (13 timer siden): For skjerm så tror jeg kanskje jeg ville gått opp på 32". Et annet alternativ er 27" med 2560x1440 eller 3440x1440 i 34" størrelse. Men skal ikke si at 27" i 4k er galt heller, men det kan bli litt liten skrift. Både Samsung og Lenovo skjermen ser ut til å være grei. ok, så ikke 4k. 34" da må jeg undersøke det. Men ble usikker med intel prosessor. 13xxx og 14xxx. Det er visstnok produksjonsfeil på disse, inkludert 14700 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar 4k kan gå bra på 27", men jeg føler det vil være bedre med 32" med den oppløsningen. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Dette kommer til å bli en ny tråd hvor TS spør om de samme tingene om 5 år. 3 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 16. februar Forfatter Del Skrevet 16. februar bør jeg ha 32 ram? leste at intel har problemer på sitat: "så er det en dårlig serie med Intel CPUer i omløp. De har en produksjonsfeil der de kan bli ødelagt og ustabil over tid. Det gjelder de fleste (alle?) CPUer i 13xxx og 14xxx serien" Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 16. februar Forfatter Del Skrevet 16. februar Svein M skrev (2 timer siden): 4k kan gå bra på 27", men jeg føler det vil være bedre med 32" med den oppløsningen. tror 4k blir for avansert for meg, da får det holde med 27". Takk for forslag. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 16. februar Forfatter Del Skrevet 16. februar hva er god kjøler på stasjonær pc? og som ikke gir veldig mye lyd? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar TheKims skrev (1 minutt siden): Dette kommer til å bli en ny tråd hvor TS spør om de samme tingene om 5 år. Nesten provoserende at hen bare ignorerer beskjeder hen har fått flere ganger tidligere. Kudos til dere som holder ut. 2 Lenke til kommentar
Resort Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar stamkunde skrev (27 minutter siden): tror 4k blir for avansert for meg, da får det holde med 27". Takk for forslag. "Takk for forslag" Også ment som "takk for at jeg wastet tiden din" 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Nimrad skrev (15 minutter siden): Nesten provoserende at hen bare ignorerer beskjeder hen har fått flere ganger tidligere. Kudos til dere som holder ut. TS får både råd og tips, men tar det ikke til seg. Poppet opp i mine innlegg: lys til bilen og 5 år etter så har ikke TS klart å finne lys. Troll? 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 16. februar Forfatter Del Skrevet 16. februar knalltøft å finne en håndterlig stasjonær pc som gir det som jeg trenger det til. Visste ikke intel har produksjonsfeil, oppdaget det ved en tilfeldighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå