Gå til innhold

Er vel bare å få meldt seg ut av Huseiernes Landsforbund?

Anbefalte innlegg

tommyb skrev (5 minutter siden):

Det de ser på nå er vel sperregrensa. Det er veldig vanskelig å hente inn den støtten de trenger så lenge de bare skal fortsette å forsvare kamelene. Nå kan de si de måtte sette foten ned og bli trodd av tilstrekkelig mange velgere. Høyresiden kommer uansett til å gjøre et knallvalg så det eneste som betyr noe for sentrum og sikkert mange på venstresiden også er vel å få størst mulig stortingsgruppe i opposisjon.

Tja... Dei er kanskje også allereie byrja å tenkje på stortingsvalet i 2029?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (2 timer siden):

Dette er faktisk feil, som jeg har sagt i flere tråder før... Det eneste som kan kreves er at oppgraderinger som blir gjort i fremtiden, følger fremtidens standard. Alt som blir laget/bygget kan kun kreves å følge kravene når det ble bygget. Med andre ord, skal du f.eks. bytte vinduer i 2050 vil det kreves at du bytter til vinduer som oppfyller energiklasse A. Men du kan også la være å bytte vinduene, og ingen kan stoppe deg.

Om du trenger praktiske eksempler på dette trenger du ikke å se langt. Om husets EL-anlegg for eksempel er fra 60-tallet vil det fremdeles passere en el-kontroll i 2025, så lenge det er i orden. Men man ville aldri fått lov til å bygge et slikt el-anlegg i dag. Om du har en bil fra 70-tallet uten ABS-bremser og sikkerhetsbelter bak vil den fremdeles bli godkjent i EU-kontrollen, selv om biler uten ABS og sikkerhetsbelter har vært forbudt å selge i veldig mange år.

Direktivet som er så omdiskutert går ut på at Norge skal ha som MÅL at hele bygningsmassen skal oppfylle energiklasse A innen 2050. Vi hadde også et MÅL om at ingen nye fossilbiler skulle selges fra og med 2025, men det selges fremdeles fossilbiler. Målet ansees likevel som oppfylt.

Men hvordan skal da dette målet kunne løses? Tvang er ute av bildet, det tillater ikke lovverket vi har i dag, og det vil være politisk selvmord å endre på dette. Jeg tror dette vil bli løst ved naturlig oppgradering av bygningsmassen, og støtteordninger. De neste 25 årene skal mangfoldige hus pusses opp på grunn av normalt vedlikehold, og mangfoldige nye boliger bygges. En god del hus kommer også til å bli revet. Så selv uten å løfte én finger ekstra vil vi komme på god vei mot målet i 2050. Med støtteordninger tror jeg dette målet blir oppnådd "godt nok" uten at det vil koste skjorten for hver enkelt huseier. Folk flest vedlikeholder jo huset sitt (bytter tak, kledning, vinduer, dører, osv.) fra tid til annen, og så lenge det da settes inn nytt av deler som oppfyller kravet kommer dette problemet til å løse seg selv. Og for dem som nekter å gjøre noe som helst av oppgraderinger med husene sine de neste 25 årene, så kan dere garantert fortsette å bo i dem likevel. 

Kilde: Familiemedlem som jobber og underviser i byggebransjen. 

Takk for eit oppklarande innlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (2 timer siden):

Det sagt, nå mener jeg at huseiere selv er ansvarlige for vedlikehold og å etterkomme nye krav, men støtter synspunkter om de stadig flere reguleringene som problematiske, og da mest av hensyn til de som ikke har kommet seg inn på boligmarkedet. Hilsen huseier som for egen regning har gjennomført etterisolering. 

Det her er en farlig mentalitet.. 

Det du egentlig sier er "jaja, om du har kjøpt noe til 1 million, så kom ikke til meg og klag om totalprisen plutselig ble 2 millioner grunnet nye forutsetninger som kom ETTER at du hadde handlet"

Kall meg gammeldags, men jeg liker tanken om at man eier noe når man har betalt for det. 

Helt ok om nye bygg skal følge by standard, men at man skal kunne pålegge folk både en og to årslønner for å etterkomme krav som kommer i flere år etter at man har handlet en bolig er horribelt. 

Da får vi heller være ærlige og si at vi i realiteten ikke eier boligen selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, torbjornen said:

Tja... Dei er kanskje også allereie byrja å tenkje på stortingsvalet i 2029?

Det tror jeg blir en helt annen situasjon, etter det jeg leste om landsmøtet til Senterungdommen. En høyrevridning som plasserer dem der FpU var før. Med en sånn høyrevridning i sentrum er det mulig å se for seg en sentrum-høyre koalisjon fra 2029. Avhengig av hvor fornøyd Høyre er etter fire år med toparti-regjering.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

30% er jo ganske fint... Så for meg 100% betaling. Det er trossalt mitt hus. 

Gjør det dog enkelt og selger 80 talls huset og kjøper nybygg.

Spørs hvor "enkelt" det blir økonomisk for dem som selger 80-tallshus når verdien synker med flere hundretusen. 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (7 timer siden):

Vel og merke tok Norge det grønne skiftet for 100 år siden i motsetning til store deler av Europa som fyrer med kull og gass.

Halvparten av strømmen i EU kommer nå fra fornybar energi. Bedre energieffektivisering vil være i nordmenns interesse for å få nedstrømforbruket, her henger utenforlandet Norge langt etter EU og resten av europa som startet dette for lenge siden og allerede har implementert direktivene vi fortsatt ikke har greid å få vedtatt selv om vi er forpliktet til det.

Utmelding av Huseiernes Landsforbund vil ha null effekt utover at sutrerne i nei-sekten vil føle seg bedre, det grønne skiftet er vi ikke ferdig med i Norge heller, og direktivene vil bli vedtatt her også i tråd med våre forpliktelser i eøs-avtalen og Paris-avtalen.

Lenke til kommentar
Cyrio skrev (39 minutter siden):

Det her er en farlig mentalitet.. 

Det du egentlig sier er "jaja, om du har kjøpt noe til 1 million, så kom ikke til meg og klag om totalprisen plutselig ble 2 millioner grunnet nye forutsetninger som kom ETTER at du hadde handlet"

Kall meg gammeldags, men jeg liker tanken om at man eier noe når man har betalt for det. 

Helt ok om nye bygg skal følge by standard, men at man skal kunne pålegge folk både en og to årslønner for å etterkomme krav som kommer i flere år etter at man har handlet en bolig er horribelt. 

Da får vi heller være ærlige og si at vi i realiteten ikke eier boligen selv. 

Det er jo ingen som tvinger/pålegger noen til å gjøre endringer, kun at nye endringer skal følge en standard. Man eier jo huset, og står fritt til å bruke penger på det eller ikke.

Det er ikke statens oppgave, heller ikke velferdsstatens, å oppgradere vanlige boligeieres boliger, og man kan jo bo i boligen uten å oppgradere den om man ønsker det. De det er minst synd på i dette landet er boligeiere, ikke minst de som har eid boligen en stund, og har man ikke råd til å oppgradere huset så lar man det være og bor i det slik det er. Det er ikke gratis å være på leiemarkedet heller...

Lenke til kommentar
1 hour ago, GP950mAh said:

Halvparten av strømmen i EU kommer nå fra fornybar energi. Bedre energieffektivisering vil være i nordmenns interesse for å få nedstrømforbruket, her henger utenforlandet Norge langt etter EU og resten av europa som startet dette for lenge siden og allerede har implementert direktivene vi fortsatt ikke har greid å få vedtatt selv om vi er forpliktet til det.

Dette har du blitt forklart mange ganger før, men her er et forsøk til:

I store deler au Europa brukes det mer gass enn strøm til oppvarming bygg, mat og vann. I tillegg har vi en smule kaldere klima her enn på kontinentet. Med tanke på det er hverken vårt strøm eller energiforbruk spesielt høyt. Dessuten er ca 98% av strøm produsert i Norge fornybar.

Dessuten 

1 hour ago, GP950mAh said:

Utmelding av Huseiernes Landsforbund vil ha null effekt utover at sutrerne i nei-sekten vil føle seg bedre, det grønne skiftet er vi ikke ferdig med i Norge heller, og direktivene vil bli vedtatt her også i tråd med våre forpliktelser i eøs-avtalen og Paris-avtalen.

Paris-avtalen er død. Det er nå bare noe vi driver med i Europa 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan umulig se for meg at dette er mulig å gjennomføre gjennom Europa. I Norge har vi relativt gode hus i forhold til resten av Europa og høyere lønninger. Hvordan skal dette i praksis bli gjennomført i land med titalls millioner hus hvor lønninger er en brøkdel av det vi har i Norge.

Istedenfor at vi skal innføre EU regler først, så kan vi bare vente  på at dette blir umulig å gjennomføre i i resten av Europa.

Endret av ili
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...