Gå til innhold

Er vel bare å få meldt seg ut av Huseiernes Landsforbund?

Trulss

Anbefalte innlegg

Trulss skrev (7 minutter siden):

Det viser seg at fagfolkene tar helt feil og dessverre er kjøpt og betalt. De tyter til og med frem i forumet her inne med sin pest og kolera. Jeg tror kanskje din bekjente har gått litt ut på dato eller bør finne seg en annen jobb.

😂 Gotta love the trolls!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (26 minutter siden):

Jeg har ikke fasitsvar på dette. Jeg garanterer ingen ting, men fra det jeg har hørt fra folk som kan dette, har vi ingen reell grunn til bekymring.

Og når jeg enten kan høre på tilfeldige internettbrukere som spår bygningsmessig dommedag, eller onkelen min som har jobbet i byggebransjen siden før jeg ble født, og undervist i blant annet byggeforskrifter i over 20 år, så vet jeg hvem jeg velger å høre på. Og det er ikke deg.

Men da sa han vel også hva kostnaden var ? Ikke 450 000,- som Norges Bank skrev ? 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Men da sa han vel også hva kostnaden var ? Ikke 450 000,- som Norges Bank skrev ? 

I følge ham vil kostnaden bli det kostnaden blir. Estimatene er sikkert riktige nok dem. Men ingen vil bli tvunget til å oppgradere/renovere slik som folk skriker om her. Så man tar det som en del av det naturlige vedlikeholdet av boligen som uansett må gjøres fra tid til annen. Det er rett og slett bare nye bygningskrav på lik linje med tidligere innførte bygningskrav (TEK). Faktisk dekker dagens krav (TEK17) det meste disse direktivene ønsker å innføre. Så om du bygger noe nytt i dag, eller gjør omfattende renovasjon/oppgraderinger, er du allerede basically trygg. De må følges når det bygges nytt eller gjøres omfattende renoveringer, men har ikke tilbakevirkende kraft.

Så det vil naturligvis koste penger å pusse opp. Det gjør det jo også i dag. Men du gjør det når det passer deg. Oppgraderinger må jo gjøres innimellom uansett, så det vil bli en slags "naturlig flyt" i dette. Og om du absolutt ikke oppgraderer noe som helst de neste 25 årene, så er det også greit.

Det er det jeg har blitt forklart, og det gir ærlig talt mye mer mening enn at noen i Brüssel er onde og vil påføre hver og en av oss millioner i kostnader over natten.

Men hey, det er jo gøyere å tro på en konspirasjonsteori.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 timer siden):

I følge ham vil kostnaden bli det kostnaden blir. Estimatene er sikkert riktige nok dem. Men ingen vil bli tvunget til å oppgradere/renovere slik som folk skriker om her. Så man tar det som en del av det naturlige vedlikeholdet av boligen som uansett må gjøres fra tid til annen. Det er rett og slett bare nye bygningskrav på lik linje med tidligere innførte bygningskrav (TEK). Faktisk dekker dagens krav (TEK17) det meste disse direktivene ønsker å innføre. Så om du bygger noe nytt i dag, eller gjør omfattende renovasjon/oppgraderinger, er du allerede basically trygg. De må følges når det bygges nytt eller gjøres omfattende renoveringer, men har ikke tilbakevirkende kraft.

Så det vil naturligvis koste penger å pusse opp. Det gjør det jo også i dag. Men du gjør det når det passer deg. Oppgraderinger må jo gjøres innimellom uansett, så det vil bli en slags "naturlig flyt" i dette. Og om du absolutt ikke oppgraderer noe som helst de neste 25 årene, så er det også greit.

Det er det jeg har blitt forklart, og det gir ærlig talt mye mer mening enn at noen i Brüssel er onde og vil påføre hver og en av oss millioner i kostnader over natten.

Men hey, det er jo gøyere å tro på en konspirasjonsteori.

Selvfølgelig vil du oppleve å kunne bli tvunget til å ta visse grep for å få ned energikostnadene. Spørsmålet er ikke OM, men NÅR du må ta en slik kostnad.

F.eks vet vi at EU sitt vanndirektiv har gjort at kommunerer har pålagt huseiere til å koble seg på kommunale VA anlegg. Kostnaden ved dette kan fort beløpe seg til flere hundre tusen. Dette er eksempel på en historisk EU krav, innlemmet i norsk lov og som kommunene har fått som oppgave å adminstrere.

Så hvordan skal man nå EU målene i de nye 2024 direktivene? Jo, man må kjøre på med både gulrot og pisk. For det første vil alle boliger bli kartlagt for energieffektivitet. Deretter må våre stortingspolitikere vedta en plan gjennom lovverket for hvordan man skal nå dette målet - og EU er veldig tydelig på hvilke boliger som skal renoveres og oppgraderes. Så staten vet det allerede. Vi vet også at alle boliger vil bli pålagt egen måler for varmtvann - en kostnad som selvfølgelig vil dyttes over på boligeiere akkurat som nettleien økte som følge av de smarte målerene som i sin tid ble installert i boligmassen.

Så hvilke krav kommer først...la oss se på hva f.eks klima og miljøministeren skriver :

image.thumb.png.fc39010f12a1267c4b34b5b062bdf6d6.png

De skal altså vurdere samme krav i Norge som i Danmark - at man skal kunne tvinge utskifting av vedovn ved salg.

Hvorvidt dette blir slik - se det vet vi ikke ennå - men vi ser at det er gjort i Danmark.

Og EU har faktisk skrevet i sine direktiv at man skal vurdere å gjennomføre tiltak for landenes klimamål gjennom lov ved ulike tidspunkt som f.eks eierskifte, renovering osv..

Og dersom et land får et krav på seg - så må det jo lages lover og regler for å nå de kravene. Og landets penger er våre penger - det er jo vi som er innbyggere i dette landet som faktisk bidrar gjennom vår skatt og arbeidsinnsats at landet får inntekter - inntekter som så staten kan velge å fordele til ymse formål. Og en del av pengene vil trolig siles tilbake til innbyggerene gjennom stødnader, billige lån osv..og en del av tiltakene vil komme som krav i forbindelse med f.eks salg, renovering, endring, oppgradering osv osv..Mao man må ikke være så naiv å tro at slike kostnader som dyttes på landet ikke vil havne på bordet til hver enkelt til slutt. Delvis i form av økte skatter og avgifter, eller direkte krav til hver enkelt husstand slik man har for VA tilknytning osv..

Jeg er veldig forundret over at man ikke klarer å se det store bilde....at dersom et land får et krav på seg - så er det jo i sluttenden hver og en av oss som må bidra for å nå målet.

Men dette er kanskje like vanskelig å forklare som hvordan toll fungerer til MAGA tilhengere...

Endret av obygda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (4 minutter siden):

Huseier må bytte 50 år gamle vinduer- Surprise Pikachu

Nei - det er naturlig. Men dersom vinduene er 50 år gamle - så kanskje man vil slite med å få tak i vinduer som passer fordi bygningsmassen er for tynn - mao tvinges man til å bygge ut med ny kledning - og dette igjen kan trigge ytterligere behov for endring av bygningsmassen med forsterkninger osv. Så istedenfor å få tak i vinduer som er billige å enkle og i tråd med det man hadde - så vil man stå ovenfor en voldsom investering. Hvorfor er det slik? Jo fordi EU har gjort det umulig å få tak i enkle vinduer som passer 50 år gamle hus. Mao man setter huseieren i en form for tvang til å ta større kostnader for å få løftet bygningsmassen over på nyere og dyrere løsninger.....

Lenke til kommentar
obygda skrev (1 minutt siden):

Nei - det er naturlig. Men dersom vinduene er 50 år gamle - så kanskje man vil slite med å få tak i vinduer som passer fordi bygningsmassen er for tynn - mao tvinges man til å bygge ut med ny kledning - og dette igjen kan trigge ytterligere behov for endring av bygningsmassen med forsterkninger osv. Så istedenfor å få tak i vinduer som er billige å enkle og i tråd med det man hadde - så vil man stå ovenfor en voldsom investering. Hvorfor er det slik? Jo fordi EU har gjort det umulig å få tak i enkle vinduer som passer 50 år gamle hus. Mao man setter huseieren i en form for tvang til å ta større kostnader for å få løftet bygningsmassen over på nyere og dyrere løsninger.....

Har du noen gang byttet et vindu? Hvor mye forskjell tror du det er på et tolags fra 1965 til et moderne trelags?

• Liker 2
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (Akkurat nå):

Har du noen gang byttet et vindu? Hvor mye forskjell tror du det er på et tolags fra 1965 til et moderne trelags?

De nye tre lags vinduene er tunge og tykkere enn de gamle vinduene. Jeg vet en del om dette ja.

Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

De nye tre lags vinduene er tunge og tykkere enn de gamle vinduene. Jeg vet en del om dette ja.

Jeg har aldri sett en vindu som er dypere enn 4 tommer, og mindre yttervegger finnes ikke. Vekten er helt uten betydning, hvis det er et problem har du seriøse strukturelle problem. Forskjellen på et eldre og nytt vindu er et par centimeter. Det blir en litt mindre foring. Null problem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
obygda skrev (4 timer siden):

De er veldig kostbare å kjøpe inn, men i tillegg må man ha viftovn stående å blåse på dem så de holder seg duggfrie. 

Det gir ingen mening å innføre direktivene uten at det får konsekvenser senere.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trulss said:

De er veldig kostbare å kjøpe inn, men i tillegg må man ha viftovn stående å blåse på dem så de holder seg duggfrie. 

Hæ?

Tvert imot vil jo dei ha temperatur på innferflatene som er nærare lufttemperaturen, slik at det er mindre sjanse for kondens. I tillegg er det ikkje veldig kostbart samanlikna med vanleg tolags.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (32 minutter siden):

Hæ?

Tvert imot vil jo dei ha temperatur på innferflatene som er nærare lufttemperaturen, slik at det er mindre sjanse for kondens. I tillegg er det ikkje veldig kostbart samanlikna med vanleg tolags.

Vi har bare tolag på våre, men er hos venner som har tre-lags, og sjelden man ser ut av de vinduene da de må ha på ekstra varme som følge av de blir for kalde på utsiden.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trulss said:

Vi har bare tolag på våre, men er hos venner som har tre-lags, og sjelden man ser ut av de vinduene da de må ha på ekstra varme som følge av de blir for kalde på utsiden.

Igjen - hæ? Vindua blir for kalde på utsida? Det.... beviser jo langt på veg at det er et fornuftig tiltak? Ei heller er det spesielt enkelt å forstå at det er et problem?

Argumenterer du seriøst med at det er et problem at dei har lite varmelekkasje?

Endret av barfoo
Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 minutter siden):

Igjen - hæ? Vindua blir for kalde på utsida? Det.... beviser jo langt på veg at det er et fornuftig tiltak? Ei heller er det spesielt enkelt å forstå at det er et problem?

Argumenterer du seriøst med at det er et problem at dei har lite varmelekkasje?

Du er vel enig at det ikke er noe poeng med vindu om man ikke kan se ut av dem?
Alle med trelags-vinduer opplever dette i større eller mindre grad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 minutt siden):

Da har man ikke montert dem rett. Jeg vil si det slik at man bør la de gå litt "inn" i kledningen - da unngår man ofte duggproblemer. Problemet er ofte også tyngden kan medføre at man må forsterke selve de bærende konstruksjonene. Man må uansett løse de problemer som nye vinduer kan utløse...og i fremtiden vil EU at man gjør energiberegninger når man skal gjøre endringer som skal angi om byggherren skal pålegges ytterligere krav. Slike krav utløses i dag faktisk på næring - når man f.eks gjør om en bolig til kafe osv..så kan det trigge relatert til bruksendring som så dytter kostnader inn på den næringsdrivende. Ikke lett å orientere seg i denne jungelen av ymse krav som kommunen kan komme rekende med på eksisterende bygg.

Lenke til kommentar
Sitat

Er-vel-bare-å-få-meldt-seg-ut-av-huseiernes-landsforbund

Starte med å melde seg av e-postlisten deres? Vi får mail fra dem ca. 2 ganger i uken nå og blir minnet på at alt koster penger.

Og den mindre hyggelige radonmålingen som jeg glemte å gjøre ved forrige korsvei. Man blir heldigvis ikke plaget av å ha atomkraftverk til naboer her i landet, men naturen i sin opprinnelige form. Med andre ord: "steinrøysa ned i bakken", og mange har den under huset sitt.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (46 minutter siden):

Opplever det kanskje 10 ganger i året, og varer kanskje et par timer på morrakvisten, eller på kvelden.
Ikke akkurat noe veldig stort problem.

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (22 timer siden):

Nei... men du kommer til å slite med å få solgt, da ingen banker vil låne ut til en bolig som ikke har energiklasse A

Så kan man misligholde fakturaer så går de til inkasso for de kan ikke ta huset for de får ikke solgt det før det er restaurert 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...