Gå til innhold

Støre prioriterte Brussel foran Norge

Anbefalte innlegg

barfoo skrev (2 timer siden):

Jepp, og det er idiotisk å ha fastpris utan tak. T.d kunne fastpris på 50 øre/kWh vore gjeldande for første 8000kWh per person i husholdninga. Det hadde gitt incentiv til å ikkje sløse, og samtidig redusert veldig mykje av den økonomiske risikoen. Fastpris på 50 øre/kWh vil i praksis sei at eg ikkje har gode grunner til å bry meg, og det vil belaste nettet ekstra - som kan føre til høgare nettleige på sikt.

Husk at det finnes både strømpriser og nettleie.

Det er bare å øke nettleia tilsvarende slik at denne kompenserer for lavere strømpris

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rabler skrev (5 timer siden):

Det er nok du som bør lese deg opp litt her. Seriøse og vellykkede gründere har som regel startet mange selskap før de lykkes.

https://distriktssenteret.no/wp-content/uploads/2020/03/Én-million-ideer-Veien-fra-drøm-til-å-lykkes-som-gründer.pdf

Er det mer du lurer på?

Og dem som lager fremtidige bærekraftige arbeidsplasser er det visst bare å vingeklippe for AP-Støre…..

• Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (21 timer siden):

I denne tråden har jeg lært at EU-motstandere stort sett er kunnskapløs og/eller løgnere. Er det dette nivået den jevne EU-motstander ligger på? Står det så dårlig til her i landet?

Det er det jeg også merker meg. En tommelfingerregel jeg bruker når jeg skal finne ut hvem som har rett, er å se på hvem som lyver og farer med feilinformasjon. Det har fungert i alle saker så langt, fra evolusjonsteorien til global oppvarming. Politikk er kanskje litt mindre svart-hvitt en vitenskap, men jeg tror jeg kan bruke denne tommelfingerregelen også her.

Derfor merker jeg at jeg begynner å gå fra å være nøytral til EU ("samme for meg" har jeg vel tenkt), til å kanskje helle mot at vi bør bli medlem.

Skjønner ikke EU-motstanderne at ved å lyve og manipulere, så undergraver de sin egen sak?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (16 timer siden):

Så tror du at Ukraina vil vinne krigen ? Jeg tror mere på Russerne de jaget jo Tyskerne ut av Finnmark jeg er på Russernes side så kan du stå på Tyskernes siden du ikke er Nasjonalist 

Sovjetunionen var ikke Russland. Sovjetunionen bestod av mange andre stater også, som Ukraina. Det var i stor grad ukrainerne som inntok Berlin. Som vanlig sendte russerne andre for å dø.

Og Sovjetunionen hadde tapt mot Tyskland uten støtte fra stormakten USA. Hadde Sovjetunionen stått alene, hadde Tyskland vunnet.

Og i dag støtter du altså russisk nazi-imperialisme og mener at små stater skal stå alene så det blir enklere å invadere og annektere dem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Markiii skrev (5 minutter siden):

Det er det jeg også merker meg. En tommelfingerregel jeg bruker når jeg skal finne ut hvem som har rett, er å se på hvem som lyver og farer med feilinformasjon. Det har fungert i alle saker så langt, fra evolusjonsteorien til global oppvarming. Politikk er kanskje litt mindre svart-hvitt en vitenskap, men jeg tror jeg kan bruke denne tommelfingerregelen også her.

Derfor merker jeg at jeg begynner å gå fra å være nøytral til EU ("samme for meg" har jeg vel tenkt), til å kanskje helle mot at vi bør bli medlem.

Skjønner ikke EU-motstanderne at ved å lyve og manipulere, så undergraver de sin egen sak?

Løgnene og manipuleringen er det EUvennene som står for, helt fra Gro H.B. sine dager og frem til i dag.
Bortforklaringer og taktikkeri for å svekke Norges posisjon vs EU steg for steg via EØS og mot folkets vilje, er lett å avsløre i ettertid.

Hvis Nato blir nedlagt som følge av Trumps farlige spill, blir spillereglene endret. Da må flere velge mellom pest eller kolera.
Hvis Europa gjenoppstår som en militær stormakt, vil det oppstå en helt ny og uforutsigbar sikkerhetspolitisk situasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
On 1/31/2025 at 7:01 PM, rabler said:

Heller galopperende strømpriser enn galopperende hyttemarked. At Jenny fra Bærum ikke har råd til å la jacuzzien stå på hele året har aldri vært og kommer aldri til å bli en krise.

For noe forbannet tull. Vet du ingenting om hvordan de tidsvis ekstremt høye strømprisene i Sørvest-Norge (en situasjon som begynte for alvor sent i 2021/tidlig i 2022; det var da "the shit hit the fan" for fullt) har påvirket og fortsatt påvirker lavtlønte, trygdede med lav trygd og pensjonister med lav pensjon?? Titusener av mennesker som alt i 2020 slet hver uke med å få endene til å møtes, og som allerede da levde svært sparsommelig, har i perioder fått strømregninger på adskillige tusen kroner per måned!

Strømstøtten hjalp noe da den kom på plass, og det samme gjaldt den støtten som ble utbetalt til dem som hadde fått innvilget bostøtte, men som noen her kanskje vet, så får en normalt ikke bostøtte i det hele tatt hvis en har oppsparte midler av betydning; da skal en bruke opp dem først, noe som fører til at en ender opp helt uten buffer.

Nå er uansett det ekstra beløpet beregnet på strøm knyttet til bostøtten fjernet. En fortalte at Husbanken beregner et støttegrunnlag for "oppvarming av bolig", ved siden av husleie, på noen få hundre kroner, noe som jo er helt latterlig, slik det nå er blitt.

Når det gjelder hytter så har jeg aldri vært noen fan av svære hyttebyer på fjellet, av naturvern-årsaker, men vi skal ikke ha det slik i et fritt land at en vanlig nordmann ikke kan ha en grei feriebolig der han eller hun vil fordi skit-dumme og/eller korrupte politikere og byråkrater, over en periode på mange år, via alle slags beslutninger, har skapt en situasjon hvor noe så grunnleggende som strøm ikke lengre er under norsk/nasjonal kontroll. Skal man regulere hyttebygging, får en gjøre det på helt andre måter.

-------------------------

Nok en interessant kommentar ved Hilde Øvrebekk:

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/LMXAXx/ka-naa-ittepaa

Publisert: 
30. januar

Dette er en kommentar. Kommentarer skrives av Aftenbladets kommentatorer, redaktører og gjestekommentatorer, og gir uttrykk for deres egne meninger og analyser.

Det måtte jo bli brudd i regjeringssamarbeidet. De la opp til det selv. Først Ap, da de insisterte på at disse direktivene ikke kunne vente på grunn av sikkerhetssituasjonen, Trump, mulig toll på handel, helsesamarbeid og så videre.

Ap kunne da ikke gå med på å utsette innføringen av disse, uten at det ville virket helt vinglete. Dersom de hadde gitt Sp andre seire i kampen for å innføre de tre direktivene, hadde de også kommet med en ganske flau innrømmelse. Nemlig at de egentlig har hatt løsningene klar på de høye strømprisene og det «dysfunksjonelle kraftmarkedet», men hadde valgt ikke å innføre dem.

Sp, på sin side, ville potensielt begått politisk selvmord dersom de hadde gått med på å innføre noe som helst fra EU akkurat nå.

Med Sp’s utgang av regjeringen blir det nå ny dynamikk i valgkampen på energifeltet. Allerede har beskyldningene begynt.

«Jeg mener det vil være feil å gi fra seg mer makt til EU på energiområdet, noe som Frp sto i spissen for da de satt med energiministeren», sa Sp-leder og avgående finansminister Trygve Slagsvold Vedum tirsdag.

Frp-leder Sylvi Listhaug slo raskt tilbake med at Vedums «historiefortelling er rent oppspinn. Det var Senterpartiet som ønsket at Norge skulle bli Europas grønne batteri».

«Det var de som startet prosessen med å bygge to nye kabler. Og et enstemmig Storting, inkludert Senterpartiet, sto bak å bygge disse to kablene», sa hun.

Også Frp stemte for de utskjelte strømkablene til Tyskland og Storbritannia. I dag innrømmer Frp-lederen at hun angrer. Men det er vel heller ikke hele historien.

For Frp ville også være med på å bygge enda flere kabler.

I 2016 endret Solberg-regjeringen (som Frp da var en del av) energilovens paragraf 4-2, som åpnet for at private selskaper, norske og utenlandske, kunne bygge og drifte kraftkabler ut av landet. Høyre, Frp, Venstre og KrF stemte for denne endringen. De andre partiene stemte imot.

Frp’s Pål Morten Borgli, som nå ligger an til å få en stortingsplass etter høstens valg, stemte i 2019 for NorthConnect-kabelen da han satt i Lyse-styret som politiker, skrev Aftenbladet tidligere i januar. Til tross for advarsler om høyere strømpriser.

Den planlagte NorthConnect-kabelen ble skrinlagt av Ap/Sp-regjeringen. Mest fordi det ble så mye misnøye med kabler etter at strømprisene begynte å stige høsten 2021, en misnøye som bare har økt.

I 2018 sa Stortinget ja til Acer og EUs tredje energipakke. Da støttet Ap Solberg-regjeringen og stemte sammen med Høyre, Venstre, Frp og MDG.

Også i 2022 kranglet Sp og Frp om hvem som hadde skylden for de høye strømprisene.

«Listhaug bør si unnskyld», sa Vedum. Han pekte på at Frp’s olje- og energiminister Tord Lien i 2013 sa at det var viktig å få strømprisene opp og mente det var viktig å bygge nye utenlandskabler.

Men da, som nå, glemte Vedum å ta med bakgrunnen for det som hadde skjedd i forkant.

I 2008 sa Sp’s daværende olje- og energiminister Åslaug Haga (nå leder Fornybar Norge, interesseorganisasjonen for vindkraft) at Norge skulle bli «Europas grønne batteri». Etterfølgeren fra samme parti, Terje Riis-Johansen, sa at dette skulle skje med vannkraft og havvind. Og Ola Borten Moe fulgte etter i 2012 og la til rette for byggingen av kablene til England og Tyskland.

Sannheten er at strømkablene har vært villet politikk fra både Stoltenberg- og Solberg-regjeringen, – og både Sp og Frp.

Snuoperasjonen

Etter at Sp gikk ut av regjering torsdag, endret de også nettsiden sin som handler om strømpriser. Nye utenlandskabler og til EU over norsk energipolitikk vil de snu utviklingen på.

«I sine åtte år i regjering bidro Frp og Høyre til å ødelegge det norske strømmarkedet. De flyttet makt og myndighet i strømpolitikken fra Stortinget, til EU og ACER. I tillegg bygde de to utenlandskabler, en til Tyskland og en til England, som økte eksportkapasiteten av norsk strøm med over 40 prosent», skriver Vedum på nettsiden.

Så kjapt kan det gå å flytte seg fra posisjon til opposisjon. Men Senterpartiet har i over tre år vært del av en regjering som har ført den energipolitikken de i går støtte og i dag kritiserer.

Når Vedum refererer til regjeringens ekspertutvalg – strømprisutvalget – som beskrev hvordan det kan være mulig å «ta kontroll» på kablene til Tyskland og Storbritannia, og sier at vi kan «reforhandle avtalene Høyre og Frp inngikk», glemmer han samtidig sin egen rolle i dette.

Hvis han har ment at dette er så viktig som det virker som han mener det er nå, hvorfor har han som finansminister ikke prøvd å få dette gjennom mens han satt i posisjon? Strømprisutvalget la fram denne rapporten i oktober 2023.

Kanskje det sier noe om hvor lite makt Sp egentlig har hatt i energipolitikken? Hvorfor vil de da få mer makt etter neste valg? Og på den andre siden, er Frp’s tidligere krumspring tegn på det samme?

Før siste valg kjempet Senterpartiet og Frp om de samme velgerne. Nå virker det som vi er tilbake der.

I alle beskyldningene og forsøk på å løfte seg selv som redningsmenn, er det av og til viktig å huske på hva de har gjort og vil gjøre, og ikke bare på hva de sier.

Publisert: 30. januar 2025 15:32

---------------------------------------

Lenke til kommentar
Tussi skrev (17 timer siden):

Nei, det er patetisk å hjelpe hytteeiere foran bedriftene som blir hver dag. Han har ikke gjort noe for våre bedrifter på sørlandet 

Tenker det kanskje at det blir noe problemer med regelverket rundt EU om vi skulle "subsidiere" bedriftene med billigere strøm? Ren spekulasjon fra min side altså, har ikke peiling.

Ser ellers ingen grunn til at hytteeiere skal straffes fordi vi ble en del av EUs elleville energisystem, annet enn ren misunnelse selvfølgelig.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Vokteren said:

Løgnene og manipuleringen er det EUvennene som står for, helt fra Gro H.B. sine dager og frem til i dag.
Bortforklaringer og taktikkeri for å svekke Norges posisjon vs EU steg for steg via EØS og mot folkets vilje, er lett å avsløre i ettertid.

Jeg venter i åndeløs spenning på avsløringene. 🙄

2 hours ago, Vokteren said:

Hvis Nato blir nedlagt som følge av Trumps farlige spill, blir spillereglene endret. Da må flere velge mellom pest eller kolera.
Hvis Europa gjenoppstår som en militær stormakt, vil det oppstå en helt ny og uforutsigbar sikkerhetspolitisk situasjon.

Dersomattehvisomatte…

Jeg aner faktisk ikke hva som skulle være pest og hva som skulle være kolera her, men NATO kan eksistere uten USA og det er nok ikke Europa som vil gi en ny og uforutsigbar sikkerhetspolitisk situasjon. Det vil det eventuelt være Trump og USA som gjør.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Dikedis skrev (2 timer siden):

Frp’s Pål Morten Borgli, som nå ligger an til å få en stortingsplass etter høstens valg, stemte i 2019 for NorthConnect-kabelen da han satt i Lyse-styret som politiker, skrev Aftenbladet tidligere i januar. Til tross for advarsler om høyere strømpriser.

Og enkeltpolitikere med egne motiver representerer som kjent partiet sitt.

Sylvi Listhaug fremmet tirsdag forslag i Stortinget om å si nei til bygging av den omstridte NorthConnect-kabelen. Dermed er det i utgangspunktet klart flertall mot strømkabelen med stemmene til Sp, Rødt, SV, Ap og Frp.
https://www.dagbladet.no/nyheter/neppe-kabel-nei-hvis-ikke-sp-og-frp-folger-ap/72079264

ALLE styringspartiene har i forskjellig grad vært med på byggingen av kablene til England og Tyskland.
Skal vi se tilbake på dette og fordele skyld i uoverskuelig fremtid - eller skal vi rette opp i feil som er begått?
Er det ikke dette som er politikk, når noe ikke fungerer så endrer man kurs?

Endret av Neptun1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (På 31.1.2025 den 15.55):

Og med et pennestrøk er det konkurranseutsatte strømmarkedet utradert hvis alle skal gå inn på fastprisavtale på 40 øre/kWh.

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromleverandoren-elmeras-aksjer-i-fritt-fall-etter-fastpris/s/5-95-2264732

Er det nettselskapene som heretter skal trade strøm og selge til 40 øre og enten subsidiere eller håve inn ?

Er dette i EUs markedsliberalistiske ånd ?

selv om fastprisavtale til kunden er 40 øre, så skal staten dekke differansen vs reell pris, til selskapene, på samme måte som med den nåværende strømstøtten. Hvorfor aksjene faller som respons på denne nyheten skjønner jeg ikke helt?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 1.2.2025 den 8.13):

Når Ukraina har vunnet krigen vil Russland trolig dessverre fremdeles være vårt naboland. Så nei, økonomisk nasjonalisme vil ikke beskytte oss.

Når Russland vinner krigen mener du? NYT skrev en artikkel i januar om hvordan Russland vinner krigen. Ukrainas beste håp nå er Donald Trump og at han får til en fredsavtale, eller i hvert fall en våpenhvile. Det vil være et nederlag for de veldig imperialistiske og globalistiske organisasjonene EU og NATO som ikke bryr seg om Ukraina men som har til hensikt å spre sine allianser så langt som mulig, aller helst til Russlands naboland. Forhåpentligvis vinner freden over imperialismen og globalismen og Ukraina og Georgia forblir et selvstendig land.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (17 timer siden):

selv om fastprisavtale til kunden er 40 øre, så skal staten dekke differansen vs reell pris, til selskapene, på samme måte som med den nåværende strømstøtten. Hvorfor aksjene faller som respons på denne nyheten skjønner jeg ikke helt?

Ser du ikke at markedet innsnevres vesentlig når innslagspunktet for strømstøtte settes lavere ?
Når statsministeren begynner å snakke om ett felles kraftprodukt for hele landet, har man nesten reversert strømmarkedet tilbake til start.

Forøvrig en innrømmelse av at strømmarkedet lenge har vært et feilslått eksperiment hvor markedsliberalistene tilranet seg kontroll over en samfunnskritisk og lukrativ tjeneste, på lik linje med vei, vann og kloakk.

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Vokteren said:

Forøvrig en innrømmelse av at strømmarkedet lenge har vært et feilslått eksperiment hvor markedsliberalistene tilranet seg kontroll over en samfunnskritisk og lukrativ tjeneste, på lik linje med vei, vann og kloakk.

Vel, strømveiene er fortsatt under offentlig kontroll. Og de som bruker veiene har vært både markedsliberale aktører og samfunnskritiske tjenester i ualminnelige tider.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...