Gå til innhold

Vil savne én statsråd gitt...

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, obygda said:

Jeg vet ikke hvilket organ du sikter til - men jeg vil si det slik at leger bør kunne varsle enten politiet eller et eget organ på stortinget som har myndighet til å avskilte politikere fra å ha verv som følge av rusproblemer. Vi trenger ikke politikere på Stortinget som har ymse problemer. Disse personene er også løpende sikkerhetsrisikoer for riket.

Eg siktar til det organet du postulerer som skal kunne avskilte politikere. Det organet vil ha enorm makt og vere eit gigantisk demokratisk problem. Du har ikkje gjort forsøk på å argumentere mot det, utover å gjenta påstander.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
obygda skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke hvilket organ du sikter til - men jeg vil si det slik at leger bør kunne varsle enten politiet eller et eget organ på stortinget som har myndighet til å avskilte politikere fra å ha verv som følge av rusproblemer. Vi trenger ikke politikere på Stortinget som har ymse problemer. Disse personene er også løpende sikkerhetsrisikoer for riket.

Kanskje du skal høre på hva han selv sier.

Men jeg tror òg at det er en farlig myte dersom man tenker at hvis man er sånn som meg og har et alkoholproblem, eller er mye verre enn meg – at det betyr at man ikke kan fungere i en jobb. Det er én av grunnene til at mange ikke vil innrømme at de har et problem, for de ikke vil føle at de ikke fungerer i jobben sin.

https://www.tv2.no/underholdning/apner-opp-om-alkoholproblemer-ekstremt-skambelagt/16934926/

Holdninger som dine bidrar til at folk skjuler problemene sine i stedet for å få hjelp for dem.

(For the record så er jeg totalt avholds selv).

• Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det betyr noe - og jeg liker ikke at det kan finnes stortingspolitikere som kan vedta lover i ruset tilstand.

Du trenger nok å få en dypere forståelse av hva som ligger i begrepet representativt demokrati. 
Inntil da kan du trøste deg med at Mimir -eller andre- ikke sitter og rører i stortingssalen og stemmer i avstemminger hvor de ikke lenge på forhånd vet nøyaktig hva de skal stemme.

Ingen går inn til votering i stortingssalen uten å vite spesifikt hva de mener i hver sak.

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Kanskje du skal høre på hva han selv sier.

Men jeg tror òg at det er en farlig myte dersom man tenker at hvis man er sånn som meg og har et alkoholproblem, eller er mye verre enn meg – at det betyr at man ikke kan fungere i en jobb. Det er én av grunnene til at mange ikke vil innrømme at de har et problem, for de ikke vil føle at de ikke fungerer i jobben sin.

https://www.tv2.no/underholdning/apner-opp-om-alkoholproblemer-ekstremt-skambelagt/16934926/

Holdninger som dine bidrar til at folk skjuler problemene sine i stedet for å få hjelp for dem.

(For the record så er jeg totalt avholds selv).

For det record så drikker ikke jeg heller - ikke fordi jeg har noe imot alkohol, men fordi jeg ikke liker alkohol. Jeg har aldri prøvd andre rusmidler heller. Og jeg mener at politikere som skal være med å definere det samfunnet jeg skal bo i bør være oppegående friske mennesker uten rusproblemer. Om de klarer å bli rusfri skal ikke jeg moralisere over dem - men så lenge de møter opp på stortinget i bakrus eller ennå verre..vel da synes jeg de viser lite egnethet for den oppgaven de er satt til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (2 minutter siden):

Du trenger nok å få en dypere forståelse av hva som ligger i begrepet representativt demokrati. 
Inntil da kan du trøste deg med at Mimir -eller andre- ikke sitter og rører i stortingssalen og stemmer i avstemminger hvor de ikke lenge på forhånd vet nøyaktig hva de skal stemme.

Ingen går inn til votering i stortingssalen uten å vite spesifikt hva de mener i hver sak.

Det er tull - jeg vet om flere politikere som ikke har satt seg inn i saker skikkelig - og vi hører stadig vekk politikere som trykker feil under avstemminger......Poenget at vi ikke blir noe bedre enn svakeste ledd - og er det ett sted vi ikke trenger en svakhet som er relatert til rus - så er det hos våre folkevalgte!

• Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, obygda said:

Det er tull - jeg vet om flere politikere som ikke har satt seg inn i saker skikkelig - og vi hører stadig vekk politikere som trykker feil under avstemminger......Poenget at vi ikke blir noe bedre enn svakeste ledd - og er det ett sted vi ikke trenger en svakhet som er relatert til rus - så er det hos våre folkevalgte!

Herregud.

Behandlinga i stortinget går via komiteer. Dvs. at det er komitemedlemmene som i praksis behandler saka grundig, før den kjem til votering i stortinget. Ikkje alle i alle partia les alle saker; typisk set komitemedlemmene seg inn i saker som er relevant for den enkelte komite, og informerer resten av stortingsgruppa korleis forslaget står seg mot partiprogram. Det er enkelt og greit ingen som forventer at alle politikere skal vite alt om alle saker dei voterer over; det er grunnen til at vi har parti.

At feil skjer... ja? Forventer du at politikere skal vere overmennesker som aldri gjer feil?

Mitt inntrykk så langt er at du hverken forstår politisk arbeidsmetode eller demokratiske prinsipper.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (7 minutter siden):

For det record så drikker ikke jeg heller - ikke fordi jeg har noe imot alkohol, men fordi jeg ikke liker alkohol. Jeg har aldri prøvd andre rusmidler heller. Og jeg mener at politikere som skal være med å definere det samfunnet jeg skal bo i bør være oppegående friske mennesker uten rusproblemer. Om de klarer å bli rusfri skal ikke jeg moralisere over dem - men så lenge de møter opp på stortinget i bakrus eller ennå verre..vel da synes jeg de viser lite egnethet for den oppgaven de er satt til.

Du må gjerne vise til at noen har møtt opp på Stortinget i bakrus eller enda verre...

Det er helt greit for meg at du har dette moralske standpunktet. Men jeg håper iallefall at du tenker likt om alle politikere uavhengig av hvilket parti de kommer fra.

Ringer det en bjelle angående rus og en viss ungdomspolitiker fra FRP?

Ingen mennesker er feilfrie.

Lenke til kommentar
obygda skrev (22 minutter siden):

jeg vet om flere politikere som ikke har satt seg inn i saker skikkelig - og vi hører stadig vekk politikere som trykker feil under avstemminger.

Folk vet hva de skal stemme, og de trykker ikke feil fordi de har et rusproblem. Du kan ikke forklare dette med at Mimir er glad i en øl. Her er du helt på viddene, og du bør holde deg for god!

Jeg kunne selv aldri stem for Mimir, men denne ufortjente hetsen som kommer fra mangel på logikk er det ingen som fortjener. Skjerp deg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Og jeg mener at politikere som skal være med å definere det samfunnet jeg skal bo i bør være oppegående friske mennesker uten rusproblemer.

Igjen: Representativt demokrati betyr at lovmakerne speiler befolkningen. Mange folk er glad i en øl. Mimir er glad i en øl. Tenk om bare avholdsfolk skulle avgjort ruspolitikken vår. Hva slags samfunn ville vi fått da? Du vet åpenbart ikke hva et representativt demokrati er. Du bør dempe deg, du gjør deg selv til spott og spe.

Endret av Orion666
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (3 timer siden):

Norge er et representativt demokrati. De 169 lovmakerne på Stortinget skal i størst mulig grad representere den norske befolkningen.

Det kan bli litt av en lovgivende forsamling her til slutt gitt...  Div. med f.eks. voldelig kriminalitet som eneste på "cv´n" er det jo etter hvert blitt ganske mange av, og de o.l. skal vel også med da.  Eller hur?

Endret av Skeptikus
Lenke til kommentar
1 hour ago, leticia said:

Beklager, det innlegget du siterer over her som Rabler skreiv er heller ikke fint. Men det handler iallefall om politikken som føres av politikeren, og ikke personlige problemer slik som du satte søkelys på.

Nei det handler ikke om politikeren. det handler om min mening om politikeren, noe jeg er veldig tydelig på.

Lenke til kommentar
Just now, leticia said:

Okay - takk for linken (selv om ikke den handler om den politikeren som snakkes om i denne tråden).

Nei, heilt rett. Men det litt sentrale er at det faktisk vart ei mediesak. Det vart tatt opp, slik at veljarane fekk sjans til å ta stilling til det før neste val. Men ingen andre enn veljerane kan kaste ein stortingsrepresentant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, obygda said:

Jeg synes det betyr noe - og jeg liker ikke at det kan finnes stortingspolitikere som kan vedta lover i ruset tilstand.

Det er en veldig stygg anklage du kommer med her og en anklage det ikke er grunn til å tro er korrekt.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (15 minutter siden):

Igjen: Representativt demokrati betyr at lobmalerne speiler befolkningen. Mange folk er glad i en øl. Mimir er glad i en øl. Tenk om bare avholdsfolk skulle avgjort ruspolitikken vår. Hva slags samfunn ville vi fått da? Du vet åpenbart ikke hva et representativt demokrati er. Du bør dempe deg, du gjør deg selv til spott og spe.

Men kjære deg, nå har du sitert meg som om det var jeg som skreiv det der. Men det var ikke mitt sitat,  men @obygda sitt

Jeg er forøvrig enig i det du skriver her, så sant du får sitert riktig person 😅😛

Endret av leticia
lagt til tekst
Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 minutter siden):

Ja, men han hadde fortsett som stortingsrepresentant ut perioden han var vald for

Altfor "snillistisk" reglement i vårt Storting da, etter min mening, (og sikkert svært mange som er uenig i det kanskje, men man har jo som kjent inntil en viss grense lov å uttrykke sin mening her i vårt demokrati/ytringsfrihets-reglemet osv., så derfor..).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...