Smule8o Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) 19 minutes ago, Mr.M said: ja og derfor var det meningen at begge parter skulle sitte stille i båten, men AP greide det ikke. (noen spekulerer jo om det har hatt noe med den interne maktkampen og Støres usikre rolle å gjøre, at direktivene ble gjort til kampsak av den grunn) forøvrig, vi er ikke avhengige av EU/direktiver for å drive fornuftig klima, energi og miljøpolitikk, som de fleste av oss er enige er fornuftig. Slike tingen kan Stortinget fint bestemme om på egenhånd, på samme måte som de tar avgjørelser på alt annet. Finner ingenting i Hurdalsplattformen om at begge parter skulle sitte stille i båten. Derimot står der: Quote EØS-avtalen skal ligge til grunn for Norges forhold til Europa. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/hurdalsplattformen/id2877252/?ch=19 Vi er avhenginge av å følge EUs EØS-relevante direktiver for EØS-avtalen. Endret 7 timer siden av Smule8o 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Smule8o skrev (4 minutter siden): Vi er avhenginge av å følge EUs EØS-relevante direktiver for EØS-avtalen. da kan jo AP legge hele den fjerde energidirektiv-pakken på bordet i Stortinget nå da? Nå er de alene og ingenting hindrer dem? Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Jeg har ikke respekt for noen av partiene, derfor hadde jeg håpet de holdt sammen og dro hverandre med i søla ved neste valg Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 16 minutes ago, leticia said: Hvordan tror du folk flest i Norge ville fått det uten næringslivet? Hvem tror du det er som sørger for at vi i hovedsak har en velferdsstat og stor offentlig sektor? Hva ville skjedd hvis vi ikke fikk importert den maten vi trenger for å overleve? Hvis vi ikke får solgt fisken og olja vår? Vi skal jammen være glad for at EØS - avtalen sikrer oss mye. Men det er ikke like bra som et fullverdig medlemskap. Tenk litt over de samfunnsøkonomiske konsekvensene for hele Norge, ikke bare tenke på "de rike". Hvilken mat er det vi må importere for å overleve? Lenke til kommentar
obygda Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Smule8o skrev (11 minutter siden): Finner ingenting i Hurdalsplattformen om at begge parter skulle sitte stille i båten. Derimot står der: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/hurdalsplattformen/id2877252/?ch=19 Vi er avhenginge av å følge EUs EØS-relevante direktiver for EØS-avtalen. Norge er på flere områder mer annerledes enn resten av EU enn vi liker å tro. Dersom EU får det som de vil - så vil vi få samme situasjon i Norge som Sverige har fått - nemlig enorme øde områder hvor det knapt bor folk og hvor eneste spor etter dem er falleferdige hus. Jeg har selv reist rundt i sverige og sett på forfallet som skjer i bygdene der - om man kan kalle det man ser bygder for det fremstår mer som ødemark enn noe annet. Jeg har mistet helt troen på at vi klarer å få til noe positivt i dette landet - alle ser ut til å prøve å male sin egen kake - hvor finnes egentlig politikere som sier nei til 10 millioner? Jeg har selv sagt nei til millioner - jeg vil ikke ha penger - jeg vil ha et liv - og jeg blir forbannet over å se at verden, med Norge, beveger seg i den retningen at alt som betyr noe er mer penger til egen lommebok. Er dritt lei norske politikere og jo mer rot og kaos de klarer å skape i egne rekker jo bedre er det...... 1 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden obygda skrev (2 minutter siden): Jeg har mistet helt troen på at vi klarer å få til noe positivt i dette landet - alle ser ut til å prøve å male sin egen kake - hvor finnes egentlig politikere som sier nei til 10 millioner? Jeg har selv sagt nei til millioner - jeg vil ikke ha penger - jeg vil ha et liv - og jeg blir forbannet over å se at verden, med Norge, beveger seg i den retningen at alt som betyr noe er mer penger til egen lommebok. Er dritt lei norske politikere og jo mer rot og kaos de klarer å skape i egne rekker jo bedre er det...... Dette! 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 13 minutes ago, Mr.M said: da kan jo AP legge hele den fjerde energidirektiv-pakken på bordet i Stortinget nå da? Nå er de alene og ingenting hindrer dem? Tar tid å behandle slikt. Men før eller siden ville nok resten ha kommet ja. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Mr.M skrev (13 minutter siden): da kan jo AP legge hele den fjerde energidirektiv-pakken på bordet i Stortinget nå da? Nå er de alene og ingenting hindrer dem? Det er ikke en dårlig idé! Nå som bønda er hjemme og furter, kan vi se hvordan det er med en regjering som faktisk regjerer. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 5 minutes ago, obygda said: Norge er på flere områder mer annerledes enn resten av EU enn vi liker å tro. Dersom EU får det som de vil - så vil vi få samme situasjon i Norge som Sverige har fått - nemlig enorme øde områder hvor det knapt bor folk og hvor eneste spor etter dem er falleferdige hus. Jeg har selv reist rundt i sverige og sett på forfallet som skjer i bygdene der - om man kan kalle det man ser bygder for det fremstår mer som ødemark enn noe annet. Men er det føringer fra EU som er grunnen til at det har blitt slik? 5 minutes ago, obygda said: Jeg har mistet helt troen på at vi klarer å få til noe positivt i dette landet - alle ser ut til å prøve å male sin egen kake - hvor finnes egentlig politikere som sier nei til 10 millioner? Jeg har selv sagt nei til millioner - jeg vil ikke ha penger - jeg vil ha et liv - og jeg blir forbannet over å se at verden, med Norge, beveger seg i den retningen at alt som betyr noe er mer penger til egen lommebok. Er dritt lei norske politikere og jo mer rot og kaos de klarer å skape i egne rekker jo bedre er det...... Enig i at det er dårlig stilt i det politiske Norge (og Europa) for tiden. Men at det er fordi de absolutt skal male sin egen kake er jeg ikke sikker på. Tror det er mer at de har oppstått en politisk boble som er frakoblet den virkelige verden. Noe som igjen medfører at folk som er i kontakt med virkeligheten ikke orker å begi seg ut på det. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Femtekolonne skrev (25 minutter siden): Hvilken mat er det vi må importere for å overleve? Ta deg tid til å lese denne artikkelen så får du bedre innsikt i problemet. https://www.nrk.no/norge/xl/hva-skal-vi-spise-hvis-grensene-stenges_-1.15914672 4 Lenke til kommentar
minim Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Snikpellik skrev (2 timer siden): Mehl var ok, men hun og partiet hennes sin ruspolitikk er hårreisende. I det siste har det vært noen uttalelser jeg synes er ganske ille. Uansett fint å få dette populistpartiet ut av regjering. Ikke annet enn en kjempeseier for Støre dette. Støre har ambisjoner om sperregrensa tror jeg. Med det tempoet han holder så er det ikke lenge til. Er det noen som har regnet på det? 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): Ta deg tid til å lese denne artikkelen så får du bedre innsikt i problemet. https://www.nrk.no/norge/xl/hva-skal-vi-spise-hvis-grensene-stenges_-1.15914672 enig i at vi er avhengig av mat-import, men dette har ikke direkte noe med EU som sådan å gjøre. Er 195 land i verden, som både importerer/eksporterer mat, men EU består av 27 land. Når gigantiske nasjoner som India og Kina greier brødfø egen befolkning, burde vi greie det også. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Mr.M skrev (Akkurat nå): enig i at vi er avhengig av mat-import, men dette har ikke direkte noe med EU som sådan å gjøre. Er 195 land i verden, som både importerer/eksporterer mat, men EU består av 27 land. Når gigantiske nasjoner som India og Kina greier brødfø egen befolkning, burde vi greie det også. Det handler nok mer om mulighetene vi har for å produsere mat med lange vintre, avling som blir ødelagt og at vi har mye areal hvor det ikke er så godt å få dyrket noe (som fjellandskap). EU -land er vår største handelspartner. Derfor mener jeg i motsetning til deg at dette absolutt har noe med EU å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): EU -land er vår største handelspartner. Derfor mener jeg i motsetning til deg at dette absolutt har noe med EU å gjøre. ja det er lettvint og nærme, men er jo ikke slik at vi hadde fått hungersnød i landet om vi stod utenfor EU. (som majoriteten av verdens land jo gjør) (og mange av disse både selger og kjøper vi mat fra i dag) Er heller ikke slik at EU kun eksporterer mat-produkter til medlemsland. Vi hadde hatt handel begge veier uansett. EØS letter selvsagt gjennomføringen, men er ikke dommedag om vi ikke hadde vært med. 1 Lenke til kommentar
Skeptikus Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden leticia skrev (1 time siden): SP trykker dem ned med sin håpløse nasjonalistiske politikk. SP får vel denne karakteristikken fordi de vll prioritere Norges interesser i forhold til EU-systemets. Men f.eks. SV og Rødt er jo veldig imot EU og div. direktiver m.m. derfra. Kaller du de to partiene for "nasjonalistiske" også da, eller hur?? 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Skeptikus skrev (1 minutt siden): SP får vel denne karakteristikken fordi de vll prioritere Norges interesser i forhold til EU-systemets. Men f.eks. SV og Rødt er jo veldig imot EU og div. direktiver m.m. derfra. Kaller du de to partiene for "nasjonalistiske" også da, eller hur?? Jepp det gjør jeg. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Orion666 skrev (53 minutter siden): Nå som bønda er hjemme og furter, kan vi se hvordan det er med en regjering som faktisk regjerer. kan vel diskuteres hvem som tar det tyngst her har en arbeiderparti-ordfører i distriktet nettopp fått nyheten om bruddet 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 2 minutes ago, Skeptikus said: SP får vel denne karakteristikken fordi de vll prioritere Norges interesser i forhold til EU-systemets. Men f.eks. SV og Rødt er jo veldig imot EU og div. direktiver m.m. derfra. Kaller du de to partiene for "nasjonalistiske" også da, eller hur?? SP har fått sitt rykte fordi hverken Nortura eller Tine er imot EU. Og der ligger problemet. 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 3 hours ago, leticia said: Det gjør de sannsynligvis. Er for mange uinformerte nasjonalister som tror at EU er "den store stygge ulven". EU er den store stygge ulven i form av at di heile tida prøver å ta over meir og meir styring av sjølvråderetten til Norge. Og med idiot-politikere i AP og H som velger ågi fra seg det vesle som er ein fordel for Norge blir vanlige folk sittande att med svarteper. Desse 3 EU-direktiva, som vart dråpen for SP, blir dyre for vanlige folk når di enten må oppgradere egen bustad eller får auka leige-utgifter. At SP, i form av å seie tydelig nei til galskapen Støre står for, vil få fleire stemmer til valget i haust er nærmast garantert, dog på bekostning av AP, for AP vil bli straffa hardt nett som H etter Ena/Finne skandalen samt at H mest sannsynlig støtter AP i å presse på Norge unødvendige EU-direktiv vi kan bruke vetoretten mot. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Godt å bli kvitt SP og den falske latteren til Vedum. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå