Gå til innhold

Salwan Momika skutt og drept i Sverige.

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Snikpellik said:

Han var ikke eks-muslim, han hadde kristen assyrer-bakgrunn fra Nord-Irak. Og ja, han spredte hat mot muslimer.

«Etnisk muslim» finnes forøvrig ikke, muslim er ikke en etniskreligiøs gruppe.

Ved kjapp googling (som kjent beste research som finnes og rikelig nok til å trekke bastande konklusjoner :P) finner jeg ikke noe annet enn brenning av Koranen. Har han gjort noe annet i tillegg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (11 minutter siden):

Ved kjapp googling (som kjent beste research som finnes og rikelig nok til å trekke bastande konklusjoner :P) finner jeg ikke noe annet enn brenning av Koranen. Har han gjort noe annet i tillegg?

Twitteren hans er full av innlegg jeg mener krysser grensa for hva som er å spre hat mot en gruppe, herunder muslimer. Han støttet blant annet også AfD.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Twitteren hans er full av innlegg jeg mener krysser grensa for hva som er å spre hat mot en gruppe, herunder muslimer. Han støttet blant annet også AfD.

Å støtte AfD er ikke kriminelt, å brenne Koranen er ikke mer hatefulle enn å brenne bibelen. Kan godt være han har krysset en grense, det betyr ikke at han ikke har rett på beskyttelse. 

Etter mitt syn bør det også være mindre alvorlig for de som har opplevd å truet/trakassert av islamister å kritisere islam enn f eks for hvite rasister.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Skulle andre og strengere regler gjelde for hvite? Hvor går grensen for legitim kritikk av Muhammed (fred være med ham) sin lære, og rasisme mot etniske grupper som ofte følger denne læren?

Tatt i betraktning at de ofte tar det ekstremt personlig hvis man kritiserer ideologien de tror på.

La meg si det sånn, noen ting er formildende omstendigheter... 

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke alle kunne kritisere islam i samme grad? Må man kunne vise til spesifikke måter man har vært offer for ideologien for å kunne kritisere den? Utover at man har fått hjemlandet radikalt endret av den, slik hvite rasister har?

Vi skal selvsagt ikke være rasister mot hudfarge eller andre genetiske ting. Ideologien kan kritiseres av alle, det er ytringsfrihet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
KalleKlovn skrev (Akkurat nå):

Du likestiller ikke kritikken på bakgrunn av opphav. 

Jeg mener at hvis man går over grensen til hatefulle ytringer må man se på bakgrunnen for disse uttalelsene,.om det er formildende omstendigheter. Og å ha levd og blitt undertrykket f eks av IS-lignende regler i Irak er mer formildende enn "hater innvandrere"

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Vi burde ikke lengre ha passfrihet mot svenskegrensen. De har veldig mye kriminalitet.

Høye, brune murer kommer ikke til å fjerne kriminaliteten i Sverige. Det man trenger er å fortsette og styrke politisamarbeidet i europa som allerede har hjulpet dem med å redusere kriminaliteten.

Lenke til kommentar

kan han ha drevet med denne koran-brenningen for å unngå utvisning?

etter hva jeg har forstått var det det han risikerte før alt dette startet, men etter at  han brant koranen, kunne han ikke sendes tilbake til Irak for der hadde de gjort kort prosess med ham.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 timer siden):

Å støtte AfD er ikke kriminelt, å brenne Koranen er ikke mer hatefulle enn å brenne bibelen. Kan godt være han har krysset en grense, det betyr ikke at han ikke har rett på beskyttelse. 

Etter mitt syn bør det også være mindre alvorlig for de som har opplevd å truet/trakassert av islamister å kritisere islam enn f eks for hvite rasister.

Jeg har da vel ikke sagt det er kriminelt å støtte AfD eller at han ikke hadde rett på beskyttelse..?

Jeg sa at Twitteren hans er full av hat og at han støtter AfD (som også er hatefullt). Men ikke at det er kriminelt.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (47 minutter siden):

kan han ha drevet med denne koran-brenningen for å unngå utvisning?

etter hva jeg har forstått var det det han risikerte før alt dette startet, men etter at  han brant koranen, kunne han ikke sendes tilbake til Irak for der hadde de gjort kort prosess med ham.

Det var jo motsatt, aktor ville deportere han pga han kritiserte islam.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (54 minutter siden):

Styrking av politiet alene kan ikke redusere kriminaliteten, så lenge man fortsetter å slippe dem inn.
Med en strengere asylpolitikk blir det mindre kriminalitet. Å bygge en fysisk mur burde ikke være nødvendig.
Bare slutte å gi dem asyl og statsborgerskap, og tvangsreturner folk som ikke lengre oppfyller kravene.

Ingenting av dette løses ved å bygge høye, brune murer som du foreslo, vi så under flyktningkrisen hvor mislykket denne politikken til nasjonalistene er.

Sverige har allerede strammet inn asylpolitikken kraftig de siste årene og styrket politietaten og samarbeidet med politi og rettsvesenet i andre europeiske land. Det har gitt resultater og alvorlig voldskriminalitet er på vei ned.

Lenke til kommentar

Det er du som snakker om å bygge en fysisk mur. Det er en stråmann. Det er også du som foreslår farge. Hva hjelper det at muren males brun? For å matche skjortene til en organisasjon du vil sammenlikne meg med?

Å hindre masseinnvandring kan oppnås med grensekontroll, avslag på asylsøknader og håndheving av utvisningsvedtak. Ikke bare med en fysisk mur på riksgrensen. Sverige har fremdeles mange som kan sendes ut, selv om de har redusert antall som kommer inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Det er du som snakker om å bygge en fysisk mur. Det er en stråmann. Det er også du som foreslår farge. Hva hjelper det at muren males brun? For å matche skjortene til en organisasjon du vil sammenlikne meg med?

Å hindre masseinnvandring kan oppnås med grensekontroll, avslag på asylsøknader og håndheving av utvisningsvedtak. Ikke bare med en fysisk mur på riksgrensen. Sverige har fremdeles mange som kan sendes ut, selv om de har redusert antall som kommer inn.

Grensekontroll har null effekt, dette så vi også under flyktningkrisen da de spaserte rett over grensene til det landet de ønsket seg til. Slik vil det også være for kriminelle om man ikke har tett politisamarbeid mellom europeiske land og tror kriminelle har det stemplet i pannen at de bryter loven.

Sverige har valgt samarbeid og styrket politi, det gir ønskede resultater uten å skade svensk økonomi og frata folk deres bevegelsesfrihet. 

Om du ikke vil ha murer og grensekontroller, hvordan tenker du at man skal stanse kriminelle med passkontroll? Håpe at de velger å stanse frivillig og melde seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...